skip to main content

Voetgangers en fietsers kunnen vanaf 17 februari 2025 iets meer dan twee jaar lang alleen de noordelijke sluisdeur gebruiken om de Nieuwe Meersluis over te steken. Dat betekent dat u niet kunt uitwijken naar de andere sluisdeur wanneer schepen passeren. U moet dan enkele minuten wachten. Om fietsers richting de Nieuwe Meersluis te informeren of de sluis open of dicht is voor doorgaand fietsverkeer plaatsen we op twee locaties informatieborden.

Van 17 februari 2025 tot 19 maart 2027: afsluiting zuidelijke Nieuwe Meersluisdeur

Vrije doorgang tijdens de spits

Tijdens de ochtendspits wordt de sluis tussen 7.00 en 9.00 uur niet ‘geschut’ (zie uitleg hieronder) en kunnen voetgangers en fietsers ongehinderd over de noordelijke sluisdeur lopen en fietsen. Tijdens de middag- en avondspits wordt er wel geschut, maar dit monitoren we continu. Zo kunnen we zien op welke manier we het verkeer van fietsers, voetgangers en scheepvaart op elkaar kunnen afstemmen om zo de hinder zoveel mogelijk te beperken.

Schutten
Dit is het proces waarmee een schip door middel van een sluis wordt verplaatst tussen twee waterwegen met een verschillend waterpeil, zoals in dit geval De Nieuwe Meer en rivier de Schinkel. Van laag naar hoog heet ‘opschutten’, van hoog naar laag heet ‘afschutten’.

Nieuwe Schinkelbrug voor bestemmingsverkeer

Eind 2024 waren we al eens aan het werk bij de zuidelijke sluisdeur, onder andere om de sluisdeur toekomstbestendig te maken en de bedientoren van de brug te slopen. Nu sluiten we het voet- en fietspad van de zuidelijke sluisdeur af om veilig op die plek te kunnen bouwen. Bij de zuidelijke sluisdeur maken we een bouwterrein waar we een groot deel van de nieuwe noordelijke Schinkelbrug gaan bouwen. Dit is onderdeel van de vernieuwing van de A10 Zuid. Vanaf 2028 rijdt het verkeer uit Amsterdam Zuid (via de opritten S109 en S108) over deze brug naar de A10 West of de A4 richting Schiphol/Rotterdam.

Geef uw mening