Over Zuidasdok
Zuidasdok is een van de grootste infrastructurele projecten van Nederland. Het project zorgt voor een betere bereikbaarheid van Amsterdam en van het noordelijk deel van de Randstad, met het openbaar vervoer en over de weg. Zuidasdok is een samenwerking van Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam.
In het centrumgebied van Zuidas komt de A10 Zuid deels onder de grond te liggen. Door het aanbrengen van twee tunnels ontstaat bovengronds ruimte om station Amsterdam Zuid uit te breiden naar een hoogwaardig vervoersknooppunt. Bovendien verbetert de ondergrondse ligging de kwaliteit van de openbare ruimte in Zuidas. Tussen de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer wordt de A10 Zuid verbreed. Deze verbreding moet zorgen voor meer veiligheid en een betere doorstroming. Dit door bestemmingsverkeer (twee rijstroken in beide richtingen) en doorgaand verkeer (vier rijstroken in beide richtingen) van elkaar te scheiden.
Station Amsterdam Zuid
Station Amsterdam Zuid groeit snel. De verwachting is dat deze groei in versneld tempo doorzet, naar circa 300.000 openbaar vervoerreizigers per dag in 2030. Om de reizigersstromen op te vangen, wordt het station uitgebreid. Tevens moet een derde treinperron mogelijk worden gemaakt, dat nodig is om het internationale treinverkeer te kunnen verplaatsen van Amsterdam Centraal naar Amsterdam Zuid. Internationale treinen moeten een schoon alternatief bieden voor vliegverkeer binnen Europa. Het openbaar vervoerknooppunt Amsterdam Zuid krijgt boven de grond een nieuw trein- en metrostation, met aan weerszijden bus- en tramstations. Daaromheen krijgt het stationsgebied een groene inrichting. De huidige stationsentree, de Minervapassage, wordt verbreed van circa 12 naar 40 meter en er komt een tweede entree, de Brittenpassage. In en tussen de passages komen een winkelgebied en extra fietsenstallingen.
A10 Zuid
De A10 Zuid is onderdeel van de Ring Amsterdam en ligt tussen de knooppunten De Nieuwe Meer (A4/A10) in het westen en Amstel (A2/A10) in het oosten, met als op- en afritten de S108 en S109. De weg vormt een belangrijke schakel in de ontsluiting van de noordelijke Randstad en van Amsterdam en Zuidas. Op een gemiddelde werkdag rijden ongeveer 150.000 voertuigen over de A10 Zuid. In de spits gaat het om zo’n 9.000 voertuigen per uur. Grofweg de helft is doorgaand verkeer en de andere helft bestemmingsverkeer. De verwachting is dat de verkeersintensiteit de komende jaren toeneemt. Dit onder meer als gevolg van alle woningbouwplannen in de regio en de verdere ontwikkeling van Zuidas. Met name bij knooppunt De Nieuwe Meer, waar verkeer van de A4 en de A10 West samenkomen, is de situatie bovendien onveilig. Het ontvlechten van het verkeer moet zorgen voor een betere doorstroming en meer veiligheid. Bestemmingsverkeer wordt vroegtijdig gescheiden van doorgaand verkeer. Voor bestemmingsverkeer komen er twee extra rijstroken per rijrichting bij. Voor doorgaand verkeer komen vier rijstroken per rijrichting beschikbaar. Om deze verbeteringen, te bereiken, moeten knooppunt De Nieuwe Meer en knooppunt Amstel ingrijpend worden vernieuwd.
Tunnel
Station Amsterdam Zuid ligt ingeklemd tussen de twee rijbanen van de A10 Zuid, en pal langs de A10 Zuid ligt de bebouwing van Zuidas. Om het openbaar vervoerknooppunt station Amsterdam Zuid en de verbreding en ontvlechting van de A10 Zuid mogelijk te maken, verdwijnt de weg in het centrumgebied onder de grond. Deze tunnel voegt bovendien stedelijke kwaliteit toe aan Zuidas. Bovenop de tunnel komen aan de zuidzijde van het station de trams en aan de noordzijde het busstation. Daarnaast is er aan de noordzijde ruimte voor meer groen.
Planning Zuidasdok
Organisatie
De opdrachtgevers van Zuidasdok zijn het Rijk, de provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en gemeente Amsterdam. De uitvoerende organisaties voor Zuidasdok zijn Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam, die samen de programmaorganisatie Zuidasdok vormen.