skip to main content

De hoofdentree van station Amsterdam Zuid, de zogeheten Minervapassage, ondergaat de komende jaren een gedaanteverandering. De passage brengt u straks niet alleen naar trein of metro, u kunt er bijvoorbeeld ook winkelen en uw fiets stallen.

Het metroperron komt tussen de Minervapassage en de nieuwe Brittenpassage te liggen. Aan beide zijden krijgt de nieuwe Minervapassage opgangen naar de treinperrons. Er komen trappen, roltrappen en liften. Vanuit de stad fietst u via de Beethovenstraat en het Mathijs Vermeulenpad zo de nieuwe stalling in waarna u via de Minervapassage gemakkelijk lopend naar metro of trein kunt. Natuurlijk kunt ook even gaan winkelen: in de passage zelf of in de winkels die aan de noord- en zuidkant van het station komen en in de nieuwe Brittenpassage.

Aangenaam winkelgebied

De nieuwe Minervapassage wordt 40 meter breed (tegen 12 meter nu). Onder de metrosporen maken we het plafond even hoog als onder de treinsporen: van 2,5 meter naar 4 meter. Zowel de perronkap boven de perrons als de vloeren van de perrons laten ter hoogte van de opgangen licht door. Daardoor is er in de Minervapassage veel daglicht. Samen met andere delen van het stationsgebied vormt de passage een aangenaam winkelgebied. Daarnaast is de Minervapassage een aantrekkelijke voetgangersverbinding tussen Amsterdam Zuid, Zuidas en Buitenveldert.

Klik op de pijl in de foto en kijk rond in de Minervapassage in 2031

De bouw

De vernieuwing van de Minervapassage begint met dak. De nieuwe delen van dat dak bouwen we naast de bestaande passage. Om een werkterrein te creëren hebben we daarom de perrons van lijn 52 (de Noord/Zuidlijn) richting Beethovenstraat opgeschoven. Op het werkterrein bouwen we enorme betonnen platen, van zo’n 100 meter lang. Ze moeten het voetgangersgebied van 40 meter breed overbruggen, plus aan weerszijden de ruimten voor opgangen, winkels en voorzieningen. Het eerste deel van het nieuwe dak schoven we in juni 2023 vanaf het werkterrein over de huidige passage heen. Hierover rijdt in de toekomst de metro 52 (de Noord/Zuidlijn), over twee sporen. In augustus 2024 schoven we het dakdeel waarover de metro’s 50 en 51 richting Isolatorweg rijden. En in 2025 schuiven we het laatste dakdeel, waarover de metro’s 50 en 51 rijden richting Gein en Amsterdam Centraal. Wanneer de Brittenpassage, klaar is (uiterlijk in 2027), kunnen reizigers van deze nieuwe passage gebruikmaken om de trein of metro te pakken. Wij gaan dan verder met het verbreden van de Minervapassage, zonder het trein- en metroverkeer te hinderen.

kaart station Amsterdam Zuid met de ingetekende Minervapassage. Werkzaamheden dakdelen in zomer 2024 en 2025