skip to main content
Replacement of Rozenoordbrug to be part of Zuidasdok project

De Rozenoordbrug bestaat uit twee verkeersbruggen van ieder vier rijstroken, twee bruggen voor treinverkeer en een brug voor de metro. De Rozenoordbrug loopt over de Amstel. De zuidelijke verkeersbrug heeft bovendien een verlaagde strook voor fietsers en voetgangers.

Vervanging noodzakelijk

De Rozenoordbrug is al onderdeel van het Zuidasdok-project Reconstructie knooppunt Amstel. Doel van dit project is een veiligere en betere doorstroming van de A10 Zuid door het doorgaande verkeer en het bestemmingsverkeer van elkaar te scheiden. In beide richtingen bouwen we een extra rijbaan, met ieder twee rijstroken. Dit betekent dus ook toevoeging van twee extra bruggen aan de Rozenoordbrug, een aan de zuidkant en een aan de noordkant. Op de nieuwe zuidelijke brug komt een nieuw fiets- en voetpad. Aanvankelijk was het idee dat aan de bestaande verkeersbruggen niet veel meer hoefde te gebeuren dan de verhoging van het huidige fiets- en voetpad, om hier een vluchtstrook van te maken. Onderzoek naar deze aanpassing een aantal jaren geleden, toonde echter aan dat er meer nodig is: er zitten scheuren in de zuidelijke verkeersbrug. In november 2021 startten werkzaamheden om deze te versterken. Maar duidelijk was dat versterking slechts een tijdelijke oplossing was: de brug is binnen 10 jaar aan vervanging toe.

De brug is eerder al verstevigd

Uitbreiding opdracht

Nu is besloten dat deze vervanging het beste onderdeel kan worden gemaakt van het Zuidasdok-project Reconstructie knooppunt Amstel. ‘Het is een uitbreiding van onze opdracht, die nu eenmaal hoort bij een veelomvattend en langlopend project als dit’, zegt Amber Dickmann, omgevingsmanager van het project. ‘De stad is altijd in beweging. Dat vergt van ons het vermogen om mee te bewegen, om nieuwe ontwikkelingen te omarmen.’

Slim combineren werkzaamheden

Toch was het niet meteen een uitgemaakte zaak dat vervanging van de zuidelijke Rozenoordbrug onderdeel zou worden van de reconstructie van knooppunt Amstel. ‘Alles is vooraf afgewogen. De conclusie was dat toevoeging aan ons project in maatschappelijk, financieel en technisch opzicht de beste oplossing is’, zegt Robert Stam, technisch manager van het project. In een zogeheten impactanalyse zijn alle opties geïnventariseerd. Bij welke partij kan de brugvervanging het beste worden ondergebracht? Hoe kan de vervanging in technisch opzicht het beste worden aangepakt? Wat betekent dit voor planningen en doorlooptijden? Kunnen we onderdelen van de bestaande brug hergebruiken? En natuurlijk: welke aanpak levert de minste hinder op voor zowel weggebruikers als de omgeving? Stam: ‘Wat voor heel Zuidasdok geldt, geldt ook voor de vernieuwing van de zuidelijke Rozenoordbrug: de werkruimte is zo beperkt dat er maar één aannemer tegelijk kan werken. Omdat wij daar toch al aan de slag moeten met de bouw van de extra brug, kunnen we dat werk op een slimme manier combineren met de sloop en nieuwbouw van de bestaande brug. Een tweede voordeel is dat we al een projectorganisatie hebben, die hoeft niet te worden opgezet. Bovendien is in die projectorganisatie heel veel kennis aanwezig over de Rozenoordbrug. Sterker nog: we hebben mensen die ook hebben meegewerkt aan de tijdelijke versterking van de brug. Die kennis gaat nu niet verloren.’

Aan beide kanten komt er een brug met rijbaan bij

Ook is bekeken of de vervanging van de zuidelijke Rozenoordbrug na afloop van de reconstructie van knooppunt Amstel kon plaatsvinden. ‘Dat zou aanzienlijk meer overlast geven’, zegt Dickmann. ‘Als wij dan klaar zijn, zou daarna direct een nieuw project starten. De doorlooptijd daarvan zou langer zijn en dus ook langer voor verkeershinder zorgen. Dit nog afgezien van het feit dat vernieuwing van de brug niet zo lang kan wachten. Door het ene werk met het andere te combineren, besparen we tijd en geld. Bovendien kan verkeer tijdens de vervanging gebruikmaken van de extra brug die we bouwen voor bestemmingsverkeer en die zo als een bypass kan worden gebruikt.’ Deze uitbreiding van het Zuidasdok-project maakt dat het vernieuwde knooppunt zo’n drie jaar later wordt opgeleverd, met een nieuwe zuidelijke Rozenoordbrug. Voor de oplevering van heel Zuidasdok heeft dit geen effect.

Volgens de huidige planning start begin 2024 de aanbesteding voor de reconstructie van knooppunt Amstel.

Give your opinion