Het gaat in totaal om 68 buizen van ieder 26 meter lengte. We voerden ze op zondag aan om zo min mogelijk hinder te veroorzaken. Omdat het overdag gebeurde, konden de grootste trailers niet via de Parnassusweg naar hun bestemming rijden. Dan zouden ze tramlijn 51 te veel hinderen. Vandaar het transport over het Gustav Mahlerplein.
Opbouw frame
Het indraaien van de palen is naar verwachting in de loop van de week van 17 december klaar. Daarna begint de opbouw van het frame voor het enorme betonnen dek. Met stalen balken bouwen we een constructie waarop bekisting komt waarin ijzervlechtwerk komt en uiteindelijk beton wordt gestort. Dit werk zal duren tot en met mei 2019. Als alles goed gaat, schuiven we het dek op zijn plaats in het Pinksterweekend van 2019 (8 t/m 10 juni). Het komt onder de huidige sporen 2 en 3. Dat moet dus gebeuren dwars door de zuidelijke rijbaan van de A10 heen én onder de sporen door. Van deze werkzaamheden zullen auto- en treinverkeer een aantal weekenden hinder ondervinden. Uiteraard geven we u hierover tijdig meer informatie.
Vivalditunnel
Min of meer dezelfde werkzaamheden vinden op dit moment plaats ter hoogte van het kantoor van EY. Daar bouwen we de Vivalditunnel, die de Antoni Vivaldistraat gaat verbinden met het Beatrixpark. Tussen de zuidelijke rijweg van de A10 en de treinsporen gaat bouwcombinatie ZuidPlus daar nu eveneens palen de grond in draaien voor de bouw van het eerste dek voor deze fietsers- en voetgangerstunnel. Ter plekke zijn ook damwanden de grond in geduwd. Die zijn nodig omdat een deel van de A10-berm moet worden afgegraven voor de bouw van de tunnel. Anders is er te weinig werkruimte.
Tweede bouwplaats Brittenpassage
Tot slot zijn we in het weekend van 8 en 9 december begonnen met de inrichting van een tweede bouwterrein voor de Brittenpassage. Dit terrein komt op de plek waar tot voor kort het gebouwtje stond waar metropersoneel zijn dienst begon en eindigde. De ingang naar dit terrein bevindt zich onder het viaduct van de Parnassusweg. Het fietspad is er verlegd. Dat is nodig omdat ook hier zwaar materieel aangevoerd gaat worden. Zonder aanpassing van de toegang onder het viaduct kunnen trailers de bocht niet maken.
Artikel delen:
Geef uw mening
Wanneer zal de brittenpassage af moeten zijn ?
Dag Ilias, volgens de huidige planning wordt de Brittenpassage in 2022 in gebruik genomen.
Staat inmiddels in het originele artikel van de vivalditunnel keurig aangegeven. Chapeau aan de redactie overigens over de hoeveelheid info over de projecten, ga zo door!
ik mis steeds: Waar precies de tunnel moet komen. De locatie graag!
@Adri Burgmeijer Klopt wat Tim zegt. In dit artikel kun je zien waar de Vivalditunnel ongeveer komt: https://zuidas.nl/blog/2018/tunnel-tussen-antonio-vivaldistraat-en-beatrixpark/
Staat inmiddels in het originele artikel van de vivalditunnel keurig aangegeven.