Zuidasdok

Funderingspalen voor bouw Brittenpassage en Vivalditunnel

In een bliksemactie voerden enorme trailers op zondag 2 december 2018 funderingspalen aan, over het Mahlerplein. Ze worden nu langs de Arnold Schönberglaan gedraaid, om de bouw van het eerste deel van de Brittenpassage te ondersteunen.

Het gaat in totaal om 68 buizen van ieder 26 meter lengte. We voerden ze op zondag aan om zo min mogelijk hinder te veroorzaken. Omdat het overdag gebeurde, konden de grootste trailers niet via de Parnassusweg naar hun bestemming rijden. Dan zouden ze tramlijn 51 te veel hinderen. Vandaar het transport over het Gustav Mahlerplein.

Tussen AKO en ABN AMRO...
...en over het Gustav Mahlerplein...
...worden platen gelegd voor de trailers... Foto: Marcel Steinbach
...waarna het transport aankomt op het bouwterrein aan de Arnold Schönberglaan

Opbouw frame

Het indraaien van de palen is naar verwachting in de loop van de week van 17 december klaar. Daarna begint de opbouw van het frame voor het enorme betonnen dek. Met stalen balken bouwen we een constructie waarop bekisting komt waarin ijzervlechtwerk komt en uiteindelijk beton wordt gestort. Dit werk zal duren tot en met mei 2019. Als alles goed gaat, schuiven we het dek op zijn plaats in het Pinksterweekend van 2019 (8 t/m 10 juni). Het komt onder de huidige sporen 2 en 3. Dat moet dus gebeuren dwars door de zuidelijke rijbaan van de A10 heen én onder de sporen door. Van deze werkzaamheden zullen auto- en treinverkeer een aantal weekenden hinder ondervinden. Uiteraard geven we u hierover tijdig meer informatie.

De eerste palen gaan de grond in
Foto: Marcel Steinbach

Vivalditunnel

Min of meer dezelfde werkzaamheden vinden op dit moment plaats ter hoogte van het kantoor van EY. Daar bouwen we de Vivalditunnel, die de Antoni Vivaldistraat gaat verbinden met het Beatrixpark. Tussen de zuidelijke rijweg van de A10 en de treinsporen gaat bouwcombinatie ZuidPlus daar nu eveneens palen de grond in draaien voor de bouw van het eerste dek voor deze fietsers- en voetgangerstunnel. Ter plekke zijn ook damwanden de grond in geduwd. Die zijn nodig omdat een deel van de A10-berm moet worden afgegraven voor de bouw van de tunnel. Anders is er te weinig werkruimte.

Tussen de A10 en het spoor wordt het bouwterrein aangelegd
Foto: Marcel Steinbach

Tweede bouwplaats Brittenpassage

Tot slot zijn we in het weekend van 8 en 9 december begonnen met de inrichting van een tweede bouwterrein voor de Brittenpassage. Dit terrein komt op de plek waar tot voor kort het gebouwtje stond waar metropersoneel zijn dienst begon en eindigde. De ingang naar dit terrein bevindt zich onder het viaduct van de Parnassusweg. Het fietspad is er verlegd. Dat is nodig omdat ook hier zwaar materieel aangevoerd gaat worden. Zonder aanpassing van de toegang onder het viaduct kunnen trailers de bocht niet maken.

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

12 februari 2019 | 14:50

iliass

Wanneer zal de brittenpassage af moeten zijn ?

Schrijf een reactie
0
+1
12 februari 2019 | 16:54

Saskia Blaas I Zuidasdok

Dag Ilias, volgens de huidige planning wordt de Brittenpassage in 2022 in gebruik genomen.

Schrijf een reactie
0
+1
12 december 2018 | 15:41

Tim

Staat inmiddels in het originele artikel van de vivalditunnel keurig aangegeven.

Chapeau aan de redactie overigens over de hoeveelheid info over de projecten, ga zo door!

Schrijf een reactie
3
+1
12 december 2018 | 11:51

Adri Burgmeijer

ik mis steeds: Waar precies de tunnel moet komen. De locatie graag!

Schrijf een reactie
3
+1
12 december 2018 | 15:42

Tim

Staat inmiddels in het originele artikel van de vivalditunnel keurig aangegeven.

Schrijf een reactie
+1
13 december 2018 | 12:27

Cherie | Amsterdam Zuidas

@Adri Burgmeijer
Klopt wat Tim zegt. In dit artikel kun je zien waar de Vivalditunnel ongeveer komt: https://zuidas.nl/blog/2018/tunnel-tussen-antonio-vivaldistraat-en-beatrixpark/

Schrijf een reactie
+1
Foto van Cherie | Amsterdam Zuidas