skip to main content
Vijf weekenden voor een plaatje beton?

We zijn natuurlijk al een tijdje bezig met het voorbouwen van een gedeelte van het betonnen dak van de nieuwe Brittenpassage, de extra onderdoorgang onder het straks volledig vernieuwde station Amsterdam Zuid. Aan de Arnold Schönberglaan gaat het gevaarte grotendeels schuil achter de expositie Streets of the World: een betonnen dek van circa 70 meter lang, 12 meter breed en 2 meter dik, met een gewicht van meer dan 3 miljoen kilo. Deze plaat vormt niet alleen een deel van het dak van de Brittenpassage, maar ook het dek waarover de treinen straks weer rijden. Het dak/dek moet in het Pinksterweekend naar zijn definitieve bestemming worden geschoven: onder de huidige sporen 2 en 3. Maar er moet nogal wat gebeuren voordat het zover is.

Het eerste dakdeel van de Brittenpassage in aanbouw, februari 2019. Het wordt op 8 juni dwars door de A10 en het spoor naar zijn plek geschoven
Marcel Steinbach

Sloop tunnel

Allereerst ligt onder het spoor en de snelweg nog de tunnel waardoor tot begin maart 2019 tramlijn 51 reed. Deze Amstelveenlijn is inmiddels buiten gebruik, maar de tunnel moet nog worden gesloopt, want die ligt precies op de plek waar de Brittenpassage komt. Een eerste deel sloopten we al in het weekend van 6 en 7 april. In het weekend van 11-12 en 18-19 mei gaan we verder met dit karwei. De sloop gebeurt deels met een zogeheten specht, een hydraulische sloophamer die in de omgeving hoorbaar zal zijn. De sloophamer wordt ingezet op zaterdagen overdag en ’s avond tot uiterlijk 23.00 uur. De overige sloopwerkzaamheden, die naar verwachting minder geluid maken, vinden plaats in de nachten van zaterdag op zondag en zondag overdag.

Palen draaien

Meest ingrijpend is het aanbrengen van de fundering voor dit eerste dakdeel van de Brittenpassage. Om het op zijn plek te krijgen, moeten we dwars door de dijk heen waarop de A10 en het spoor liggen. Om te zorgen dat het betonnen kolos tijdens het inschuiven niet wegzakt, moeten we eerst fundering aanbrengen, onder de A10 en onder het spoor. Daarvoor is het nodig om over een lengte van zo’n honderd meter asfalt en spoor te verwijderen op de plekken waar funderingspalen moeten komen. We doen dat vier weekenden achter elkaar. Dat betekent dus iedere keer het asfalt en het spoor verwijderen, de dijk een stuk afgraven en funderingspalen de grond in draaien. Aan het einde van ieder weekend leggen we het asfalt en het spoor weer terug, zodat vanaf maandagochtend 5.00 uur de weg en het spoor weer te gebruiken zijn. Dit doen we in de weekenden van 11-12 mei, 18-19 mei, 25-26 mei en 1-2 juni.

Aanvoer van beton voor het eerste dakdeel van de Brittenpassage, 1 mei 2019
Marcel Steinbach

Fundering

Op de funderingspalen bouwen we daarna zeer stevige betonnen constructies (zogeheten ‘poeren’ en ‘landhoofden’). Die moet dus niet alleen sterk genoeg zijn om het dak erop te laten rusten, ze moeten ook de treinen kunnen dragen die over de sporen 2 en 3 rijden. Een zware constructie dus, waarvoor de boel opnieuw open moet. Dat doen we in de weekenden van 25-26 mei en 1-2 juni.

De apotheose

In het Pinksterweekend volgt dan de apotheose. In de nacht van 8  op 9 juni schuiven we de betonnen plaat op zijn plek. Dat belooft een spectaculaire gebeurtenis te worden. We willen belangstellenden graag in staat stellen om daar live bij te zijn. Daarover vertellen we u binnenkort meer.

Nog lang niet klaar

Op dinsdagochtend 11 juni om 5.00 uur moet de klus geklaard zijn. Maar daarmee is er nog lang geen Brittenpassage. Dit is pas het eerste dakdeel. Er moeten ook nog dakdelen komen onder de andere treinsporen en onder de metrosporen. De bedoeling is dat we eind dit jaar een tweede deel van het dak naar zijn plek schuiven (onder treinspoor 4). Dat doen we vanaf het bouwterrein tussen de trein- en de metrosporen in. Ook 2020 bouwen en schuiven we delen van de Brittenpassage. Daar komen we uiteraard te zijner tijd op terug.

Volg de ontwikkelingen live via de webcam

Afsluitingen & omleidingen

We concentreren het werk aan het eerste dakdeel van de Brittenpassage in de komende vijf weekenden. Dat doen we om zo min mogelijk reizigers te treffen en om een veel langere periode met hinder te voorkomen. Toch zal in dit drukke gebied de hinder voelbaar zijn. Naast mogelijke geluidshinder sluiten we in deze vijf weekenden de A4 en A10 Zuid af vanaf knooppunt Badhoevedorp. Ook rijdt de trein niet van en naar station Amsterdam Zuid en RAI.

Geef uw mening

Marga

Waarom is er dit weekend zoveel beton in een bassin gestort? Was dit teveel aanvoer.

Saskia | Amsterdam Zuidas

Dag Marga, de funderingspalen worden gevuld met grout; soort beton. Dit gebeurt onder druk waardoor het soms overloopt. Overtollig materiaal wordt opgezogen en komt in het depot onder aan het talud van de A10 waar het kan uitharden. Zo kan het in een keer worden afgevoerd.

Marga

Vind de webcam niet erg duidelijk te vinden op deze website. De tweede cam staat er ook niet op. Die vond ik bij prorail.

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Dag Marga, klopt, dat kan beter. We hebben te maken met wat beperkingen van de website. Maar als je 'webcam' intikt bij 'zoeken' verschijnen alle artikelen waarin een link staat naar de webcam. Of je gebruikt deze link om bij beide webcams te komen: bouw.live/zuidasdok-amsterdam

R.Kortman

gisterenavond nog op de webcam kunnen kijken en vandaag is de webcam buiten gebruik is heel erg jammer want zo,n mooi stukje werk zie je niet veel

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Het hele projectteam vindt het ook ontzettend jammer. Er blijkt vandaag geen stroom te zijn op een groot gedeelte van Zuidas vanwege onderhoudswerkzaamheden aan het elektriciteitsnet. We verwachten dat dit rond 5 uur vanmiddag hersteld wordt.

Wim

14-5-2019 Jammer, dat de webcam van de zuidas buiten gebruik is.

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

De webcam zou het moeten doen Wim. Soms werkt wel de ene browser beter dan de andere.

Maaike

Wanneer gaat uitgang Parnassusweg uitgang op station Zuid weer open? Heb hier geen vooraankondiging van gezien vorige week en kon er vanochtend geen gebruik van maken. Op sites NS/Prorail is hier ook geen informatie over te vinden.

Saskia | Amsterdam Zuidas

Dag Maaike, het klopt dat je geen vooraankondiging hebt gezien en excuses voor de overlast. Dit was niet gepland. In de komende dagen blijft het station vanaf de Parnassusweg niet toegankelijk. We verwachten deze week een tijdelijke oplossing gereed te hebben. Vanaf 11 juni (na Pinksteren) verwachten we de situatie weer als voorheen te hebben.

Dick

Mooie beschrijving van de werkzaamheden. Knap hoe dit uitbedacht wordt met zo min mogelijk overlast voor de omgeving

gerrie

de 2 webcams zijn wel heel mooi zodat alles goed te volgen is hoop dat ze nog lang in bedrijf zijn

Saskia I Zuidas

Wij zijn er net zo blij mee Gerrie, we gaan zeker proberen ze lang in werking te houden. Zet de nacht van 8 op 9 juni maar vast in je agenda. Dat wordt een spannend kijkmoment.

Bert Bus

Mooi staaltje bouwkunst.Wel jammer is dat de Brittenpassage niet meer precies aansluit op het Zuidplein (stadszijde) en het Gustav Mahlerplein (Buitenveldertzijde). De loopafstanden naar/vanuit de ondergrondse fietsenstallingen wordt nu een stuk langer voor de treinreizigers! Ik had liever gezien dat de bestaande stationstunnel was verbreed.

Jos

Beste Bert, Dan hebben we goed nieuws voor je: de passage die jij bedoelt (de Minervapassage) wordt ook compleet vernieuwd. Sterker nog: die wordt ongeveer net zo breed als het Zuidplein en gaat daarmee een prachtige vloeiende verbinding vormen met het Mahlerplein. Duurt nog wel even. De Brittenpassage waaraan we nu werken is een extra onderdoorgang.

Bert

Vijf weekenden lijkt lang.. ..het wordt dan ook werkelijk.. "een plaatje van een brugdek"

Simone Neerscholten

Mooi stuk werk, goed artikel

Saskia Blaas I Zuidas

Leuk om terug te horen!

Jelle

Wat ik me afvraag is waarom de A4 van Badhoevedorp naar de A10 (west) ook dicht is?

Saskia Blaas I Zuidas

Dag Jelle, Amsterdam, Rijkswaterstaat en de nood- en hulpdiensten hebben daar samen toe besloten om te voorkomen dat de wegen aan de westkant van Amsterdam vastlopen. De ervaring leert dat het verkeer zover mogelijk door blijft rijden tot aan de afsluiting, bijvoorbeeld knooppunt De Nieuwe Meer, met als gevolg dat het daar volledig vastloopt. De mensen die daar moeten zijn, moeten hun bestemming kunnen bereiken en ambulance, politie en brandweer moeten vrij baan hebben. Door de afsluiting van de A4 bij knooppunt Badhoevedorp richting Amsterdam dwingen we het verkeer een keuze te maken tussen de omleidingsroutes via de A9 en A5/A10 Noord. Zo spreiden we het verkeer. Nood- en hulpdiensten krijgen wel doorgang.

Flip Ruitenberg

Ja, heel nuttig!