skip to main content
Moeizaam derde weekend werkzaamheden station Amsterdam Zuid

Net als de vorige twee weekenden moesten we in het weekend van 25 en 26 mei 2019 vooral veel funderingspalen draaien. Deze zijn nodig om het enorme, 3 miljoen kilo zware dakdeel van de Brittenpassage op zijn plaats te kunnen schuiven. Uiteindelijk lukte het niet om alle palen op tijd de grond in te krijgen en te voorzien van wapening.

Bekijk hier een filmpje over de werkzaamheden in het weekend van 25-26 mei 2019

Landhoofden

We deden meer het afgelopen weekend. Zo voerden we ook onderhoudswerkzaamheden uit aan de perronkappen van station RAI en vervingen we de dwarsliggers (de betonnen ‘bielzen’ waarop de rails liggen) bij station Amsterdam Zuid. Het belangrijkst waren de voorbereidende werkzaamheden voor een landhoofd: een funderingsblok van 12 meter lang en 8 meter breed waarop het nieuwe dakdeel moet komen te rusten. Onder het landhoofd komen funderingspalen van circa 30 meter lengte. Deze holle, stalen palen moeten worden voorzien van wapening en vervolgens volgestort. Hierdoor krijgen deze palen extra sterkte om straks het nieuwe dakdeel te kunnen dragen. Helaas lukte het tijdens het afgelopen weekend niet om alle palen te voorzien van wapening en beton.

Ongeveer hetzelfde werk voerden we uit bij de Vivaldi-tunnel, de fietsers-, voetgangers- en ecopassage van de Antonio Vivaldistraat naar het Beatrixpark. Ook daar liep het werk minder voorspoedig dan gepland.

Parnassusweg

Vrijdagmiddag 24 mei meldden we dat de in- en uitgang Parnassusweg vanaf de treinperrons de komende week dicht blijft. Dit om bouwcombinatie ZuidPlus zoveel mogelijk tijd te geven voor bouwwerkzaamheden (in plaats van tijd te verliezen aan het tijdelijk terugplaatsen van de looproute naar de Parnassusweg). NS heeft voor vandaag en de rest van de week gezorgd voor medewerkers die mensen naar de juiste uitgang verwijzen.

Webcam

Mensen die het werk aan de Brittenpassage live wilden volgen, kwamen zaterdag bedrogen uit. In een deel van Zuidas was geen stroom vanwege werkzaamheden aan het elektriciteitsnet. Wij hoorden dit pas zaterdagochtend. Gevolg was dat ook de webcams zonder stroom zaten en dus op zwart stonden. Rond vier uur zaterdagmiddag waren ze weer in de lucht.

Minervapassage

Bij de hoofdingang van station Amsterdam Zuid, de zogeheten Minervapassage, werkten we aan verbreding van de entree aan het Mahlerplein. Een ingrijpende klus waarvoor een stuk van de A10 volledig moest worden afgegraven. Het lukte de losse delen van het extra tunneltje op hun plek te krijgen en de A10 Zuid op tijd opnieuw te asfalteren. De Minervapassage kon op zondagochtend vroeg weer open en de verbreding zelf volgt deze zomer.

Het verkeer

Afgelopen weekend was het op zaterdagmiddag drukker dan tijdens de vorige twee weekenden zonder A10 Zuid. In de stad was het vooral druk bij de Hollabrug (tussen Badhoevedorp en Nieuw Sloten) en in Nieuw West (op de Baden Powellweg en bij de rotonde op de Amsterdamse Baan). Ook rond het Hoofddorpplein was het erg druk, ondanks dat we alle maatregelen hadden getroffen die we vooraf hadden afgesproken. Op de Aalsmeerweg stond een file die bijna reikte tot aan de S107. We hebben alsnog een extra tekstwagen geplaatst op de afrit S107 met een alternatieve route.

Ook op de rijkswegen viel het niet mee. Zaterdagmiddag deden zich diverse ongelukken en pechgevallen voor. Een ongeluk op de A9 zorgde voor 5 kwartier vertraging tussen Amstelveen en knooppunt Holendrecht. Met als gevolg dat het ook op de wegen in Amstelveen zelf druk werd. Hier hielpen agenten om belangrijke kruispunten vrij te houden.

Alles weer open

Nadat de weg weer was geasfalteerd, de perrons teruggebouwd en de rails teruggelegd, konden we het spoor en de weg maandagochtend 27 mei op tijd weer vrijgeven, om precies te zijn om 04:26 uur.

Geef uw mening

Henk R,

Prachtig om te volgen gedurende het weekend! Boeiend logistiek process met al die verschillende (onder)aannemers en activiteiten, ziet er op afstand soepel lopend uit! Ook het weer werkt goed mee. Iets meer info over planning&regie van de weekend activiteiten zou ik zeer opprijs stellen!

Vida

Ik heb 2,5 weekend heel gefascineerd zitten kijken naar de werkzaamheden via de webcam. Ik heb groot respect voor de mensen die zeer professioneel met erg veel materieel en regie die harde deadlines halen. Dat daarbij knopen moeten worden doorgehakt en doelen gedeeltelijk niet gehaald worden is evident. De uitdagingen die zo’n groot en ambitieus project met zich meebrengen kun je ook niet aangaan, dan heb je niks en blijft alles bij het oude. Ik zou het leuk vinden als er een time laps van de werkzaamheden komt, dan kunnen meer mensen zien hoe hard en efficiënt er gewerkt is.

Saskia | Amsterdam Zuidas

Dag Vida, dank voor je begrip. We zijn zeker van plan om al het werk vast te leggen en te tonen via een timelapse zodra ook het dek is ingeschoven.

Marinus

Fantastische prestatie! Zulke mega-projecten en dan zulke beperkte vertraging. Ik vind het top dat de mensen van Zuidplus zo ambitieus zijn in hun planning, en wanneer iets dan niet lukt... jammer. Mijn vader zei altijd: Als je alles onder controle hebt, loop je niet hard genoeg... Succes de komende dagen, mensen!!! Het gaat spannend worden.

Saskia | Amsterdam Zuidas

Mooi gezegd door jouw vader en dank je wel!

Mario Buijtenhek

Ik heb niet echt een opmerking over de werkzaamheden, maar ik wil wel wel zeggen dat ik het fantastisch vind dat dergelijke projecten worden gedaan. Deze zijn wel nodig om in de toekomst om de zuidas bereikbaar te houden. Er is veel gemopperd over de aanleg van de Noord/Zuidlijn en het heeft wat langer geduurd en al niet te zeggen over het budget nu het er eenmaal ligt hoor je er niemand meer over en maakt er iedereen gebruik van. Dus ik hoop dat de mensen dit gaan inzien. dat ook dit project nodig is.

Saskia | Amsterdam Zuidas

Fijn dit Mario, dank je, ik laat het ook onze bouwer weten.

Inge

Ik vind het toch verontrustend, dat verhaal van de funderingspalen. Eerste weekend moesten er 30 in, maar minimaal 25. Dat werden er 23. dat waren er dus al 2 tekort, maar eigenlijk 7 tekort . En nu weer tekort. hoeveel zijn er nu in totaal te weinig geplaatst.? Het lijkt mij dat de heren technici toch goed uitgerekend hebben hoeveel erin moeten en dat ze marges inbouwen voor de veiligheid en zich dan niet aan het minimum aantal houden. Dus die palen zullen linksom of rechtsom de grond in moeten. Er huppelen geen vogeltjes over dat dek.

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Helemaal eens Inge, die palen gaan sowieso de grond in. Er rijden straks naast treinen 10 duizend auto's per uur overheen. Inderdaad geen vogeltjes:). We houden je op de hoogte als er meer duidelijkheid over is.

Sandra Appelman

Een compliment aan alle betrokkenen want het zijn zeer complexe mega projecten. Dat het verkeer hinder heeft hoort er nu eenmaal bij. Nogmaals chapeau

Saskia | Amsterdam Zuidas

Dank je Sandra!

Tim

De kern mist eigenlijk; wat wordt er nu gedaan met de opglopen vertraging? Is de vertraging in te lopen? Verder goed en interessant artikel.

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Daar zijn we nog mee bezig Tim. Zodra dat duidelijk is, komen we hier op terug op deze website.