skip to main content

Dat het een enorme operatie is om het betonnen dek op zijn plek te schuiven beschreven we deze week al eerder, maar aan wat voor cijfers moet u eigenlijk denken? Hieronder een lijstje facts and figures die aantonen om wat voor gigantische klus het gaat waarbij we alles uit de kast trekken.  Wilt u deze nacht live de werkzaamheden bekijken, dan kunt u dat doen via de webcams of u kunt zich aanmelden en het inschuiven fysiek bijwonen.

Feitjes over het dek zelf

  • Het dek is 70 meter lang, 12 meter breed en 2 meter dik
  • Het dek weegt meer dan 3 miljoen kilo (dat is meer dan 555 Aziatische olifanten)
  • De totale afstand die het dek moet afleggen voordat hij op zijn plek ligt is nog 54 meter (het dek is eerder deze week al een stuk richting A10 verschoven)
  • Het dek wordt met een snelheid van 7 meter per uur over 4 schuifbanen naar zijn plek verschoven en ligt als het goed is om 06.30 uur op zijn eindbestemming
  • Het dek wordt in een gat van 85 meter breed geschoven, waarvoor we 2.500 kuub zand onder de A10 en het treinspoor weghalen en dat we – na het inschuiven – ook weer terug moeten storten
  • Om de A10 na het inschuiven in oude luister te herstellen brengen we het nieuwe asfalt in drie lagen aan: een onderlaag van 270 ton, na het afkoelen volgt een tussenlaag van 250 ton en tot slot volgt – ook weer na het afkoelen – een deklaag van 170 ton
Zicht op het dek van 70 meter

Specialisten

Om de werkzaamheden goed te laten verlopen zijn specialisten nodig die ervoor zorgen dat de klus veilig en volgens protocol plaatsvindt. De rugnummers:

  • Tijdens het schuiven zijn zo’n 40 tot 50 verkeersregelaars actief op ongeregelde kruispunten en knelpunten
  • 12 motoragenten zijn op de been
  • 4 weginspecteurs staan paraat
  • 7 verkeersregelploegen gaan de weg op om op donderdagavond de wegen af te sluiten en maandagochtend weer open te zetten

Nog meer cijfers

Naast het inschuiven van het dek zijn er nog tal van andere zaken die geregeld moeten worden.

  • Het hele weekend staan 6 stand-by bergingsvoertuigen klaar, en op vrijdag 1 november één extra, zodat bijvoorbeeld vrachtwagens of bussen met pech snel van de weg gehaald kunnen worden
  • Is de A10 afgezet met 1.200 pionnen
  • Hebben we circa 70 vri’s (verkeersregelinstallaties, oftewel stoplichtsystemen) in Amsterdam en Amstelveen aangepast om de gewijzigde verkeersstromen te kunnen verwerken
  • Zijn er 500 gele waarschuwings/informatieborden geplaatst
  • Hangen er zo’n 24 digitale route-infoborden boven verschillende wegen
  • Zijn er 10 tekstwagens geplaatst
  • Hebben we 10 extra camera’s opgehangen om het verkeer te monitoren
Een botsabsorber uitgestald door Heijmans. De absorber staat aan het begin van een wegafzetting

Winkel gesloten

Omdat het technisch niet anders kan, is de winkel helaas even gesloten. Wat u aankomend weekend dus niet in Zuidas zult aantreffen is:

  • 120.000 voertuigen die op vrijdag gebruikmaken van de A10 Zuid, per rijrichting per dag
  • 85.000 voertuigen die in het weekend over de A10 Zuid rijden, per rijrichting per dag
  • De 80.000 reizigers die station Amsterdam Zuid per dag aandoen

Geef uw mening

Inge

Ander vraagje. Bij reacties staan in de rechterhoek cijfers. Wat houdt dat in

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Dat heeft mij ook heel lang geduurd voordat ik het wist. Het zijn duimpjes. Dus als je de vraag waardeert, kun je op plus 1 drukken. We hebben overigens het plan dit te veranderen.

Inge

Saskia, ik begrijp je antwoord niet van 3 nov. 21.05u op mijn vraag van 18.12uur. Je schrijft dat de dekken tussen de metrolijnen worden gemaakt. Voor dat deel onder spoor 4 en de metrolijnen hoef je dan niet de A10-noord open te breken. dat is duidelijk. Maar de passage moet toch ook onder de A10-noord door. dan moet daar toch een dek doorheen geschoven worden, tenzij , zoals ik bedacht, er gebruik gemaakt kan worden van het dak van de oude parkeergarages onder de A10-noord.

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Ah Inge, nu snap ik je vraag beter en je hebt inderdaad het juiste antwoord. We maken gebruik van de oude parkeergarage die daar ter plaatse onder de A10 (noordzijde) ligt.

Henk

Wat ik helemaal niet begrijp, is dat men deze hele operatie (geld kostende /uitstoot milieu/opbreken/opbouwen van al die sporen&weg) 2 x gaan doen.......waarom niet in 1 x een dubbel zo groot (24meter breed IPV 12meter)dak dek maken&inschuiven ? Er is meer dan genoeg ruimte om de weg iets te verleggen&versmallen&snelheid verlagen naar 60 of 80 kilometer pu. zoals dat in Duitsland gaat. Sorry ik vind het zo zwak gedaan....jullie zijn echt slecht omgegaan met voorgestelde mogelijkheden.

Saskia Blaas | Amsterdam Zuidas

Dag Henk, ik vrees dat ik je niet tevredener krijg door te zeggen dat er echt heel wat experts in de afgelopen jaren de verschillende opties hebben doorgenomen. Een grotere operatie dan die van afgelopen vrijdag, zaterdag en zondag is onhaalbaar in de tijd. Zeker op dit druk bereisde en kleine oppervlak. Twee dekken in één weekend schuiven of één dek dat twee keer zo groot is, dus ook niet. En ook het verkeer op werkdagen laten omrijden of de snelheid verlagen en doorwerken is echt geen optie helaas.

Eugène

begrijp alleen nog niet waarvoor dit dient

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Je hebt een punt Eugène, dat staat niet in dit artikel. We bouwen een nieuwe reizigersonderdoorgang voor station Amsterdam Zuid. Dit weekend hebben we een deel van het dak van die nieuwe passage door de A10 en het spoor geschoven.

Inge

Het gaat weer lukken dit weekend. De verloren tijd van de vertraging van het inschuiven is ingehaald. Petje af!. Een vraagje over het vervolg. Saskia je schreef dat de A10 noordzijde niet open hoeft voor het dekdeel (of dekdelen?). Dat komt, neem ik aan, omdat daar nu al oude parkeergarages onder zitten? En het dak daarvan gewoon gebruikt kan worden? Maar hoe zit het dan met spoor 4. Lopen die garages zo ver door?

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Gelukkig ligt er nu inderdaad al weer een flinke plak asfalt. Het gaat de goede kant op. De dekken die vanaf de noordkant worden ingeschoven, worden gemaakt op een andere voorbouwlocatie, namelijk tussen de metrosporen in.

J.P.

grappig, ze zijn nu asfalt aan het leggen. Ik dacht dat dat altijd met zo'n grote brede machine gedaan werd, maar momenteel vult men strookjes van een meter breed zo te zien, met veel handwerk. En men legt er metaal platen nu boven op? of is dat alleen voor beginstukje... zie nu dat ze de 'normale' asfaltleggende machine gebruikt.. Verder wel interessante trein, die gele . Beetje gezocht wat voor eentje dat is, maar kon het zo niet vinden. Verslavend zo'n webcam (zeker met dit druilerige weer ) :) En ja, ik heb vrijdag maar overgewerkt, omdat ik Badhoevedorp op geen enkele manier in kon komen.... men had gewaarschuwd, maar... zo erg heb ik het nog niet meegemaakt hier :)

André

Die gele trein die je bedoelt is een stopmachine (https://nl.wikipedia.org/wiki/Stopmachine), daarmee wordt het ballastbed onder het spoor goed aangedrukt en het spoor weer exact op de goede plek gelegd.

J.P.

En nu wacht men tot het 'afgekoeld' is... Raar he, men legt de eerste laag, ... geen dampen niks... Men rijdt er paar keer overheen, en dampt behoorlijk... nu nog. (zal ook door de regen komen vermoed ik).. In zo'n 'instructie' filmpje legt men uit 'dat het leggen van asfalt snel moet gebeuren, want koelt snel af, maar... dampt nu al dik uur :) Er moeten nu dan nog 2 lagen overheen? Ah ik zie ook dat men aan het spoor 'thermiet' gebruikt om de rails aan elkaar te lassen, van afstand behoorlijk te zien haha :)

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Het was ook een drama vrijdag, dat is precies de reden waarom we normaal nooit afsluiten op een werkdag. En wat het asfalt betreft, we hebben eerste een soort ‘trap’ gemaakt met een frees om de aansluiting met de bestaande asfaltverharding te maken. Nu rijden er twee asfaltmachines van circa 4 meter.

Femke

Saskia, Wat voor kalender gebruikt u eigenlijk? Het schuiven van het dak was toch in de nacht van 1 op 2 november? U schrijft "Vrijdagnacht 1 november 2019 is het zover: ZuidPlus schuift dan een betonnen dek van 70 meter op z’n plek, dwars door de A10 en het treinspoor." Dan was u wel 24 uur te vroeg! Het schuiven van het dak gebeurde van Vrijdagavond op Zaterdagnacht. Dat is van 1 op 2 november. Vrijdagnacht, vrijdagmorgen, vrijdagmiddag, vrijdagavond, zaterdagnacht. Door vertraging begon het schuiven pas op 2 november, dus op zaterdagnacht.

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Helemaal waar Femke. Het schuiven zou beginnen rond middernacht, in de nacht van vrijdag op zaterdag. En het werd uiteindelijk zaterdagochtend.

Balm

Heel veel respect voor allen die deze megaklus mogelijk maken !! Mooi te volgen via webcams.

Dave

Woe prachtig staaltje vakman schap. Hoeveel van dit soort dakdelen gaan er komen ?

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Er volgen er nog wel een paar voordat we de stationspassage kunnen gaan uitgraven. Vanaf de zuidkant schuiven we later nog een dak in. De overige dakdelen komen vanaf de noordkant en daarvoor hoeft de A10 niet open gelukkig. Dat scheelt weer.

Eefje

Diepe respect voor alle mensen die in barre omstandigheden, met storm, regen en kou, dag en nacht staan te ploeteren.

Dirk

Dat krijgen ze hier in Roemenie niet voor elkaar.

Marry

Weer een staaltje van Hollandse Doeners.. Een wereldprestatie?!!

Jurjen

Mooi werk!! Vandaag vanaf de open dag aan de VU bewonderd. Wel erg grappig dat, om aan Nederlanders uit te leggen wat 3 miljoen kilo is, de vergelijking met 555 Aziatische olifanten wordt gemaakt... Nu heb ik er nog geen beeld bij. Hoeveel VW Golfjes zijn dat? Of hoeveel Tesla’s? Of hoeveel vrachtwagens zand? Haha, nee: 555 Aziatische olifanten ???.

André

Ja, die olifanten deden bij mij meteen al de vraag rijzen hoeveel voetbalvelden dat dek dan groot is, en hoeveel olympische zwembaden gelijk zijn aan die 2.500 kuub zand... :-)

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Je hebt gelijk Jurjen, maar wij zien het breed :).

Paul van Doornewaard

Proficiat tot zover; zo te zien zijn de meest risicovolle werkzaamheden inmiddels geklaard. Een waar huzarenstukje. Succes met het afrondende werk. Ik zou best willen zien hoe zo'n draaiboek er uit ziet. Ik kijk met belangstelling uit naar de volgende fasen.

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Dank je Paul, we zijn er nog niet maar al een heel eind op streek. Vrachtwagens rijden af en aan, het gat is bijna dicht en de ballast voor het dek ligt klaar.

Dolf Heibloem

Zeer goed georganiseerde operatie! Wat is het langwerpige object dat tussen de gevels van de kantoorpanden en het in te schuiven viaduct/tunneldakdeel ligt? Is dit een later in te schuiven viaduct/dakdeel voor de 2 zuidelijke treinsporen?

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Dank je Dolf, dat is de plek waar het dek is gebouwd. Het dek is deze week namelijk al wat meters richting het talud geduwd. Op die plek waar jij het over hebt, is afgelopen mei een miljoen liter beton gestort om het dek te maken.

erik hendriksen

Zeer knappe operatie en wij als Nederlanders mogen trots zijn op dit staaltje techniek en ons organisatie talent. De hierdoor ontstaande verkeershinder zijn wij straks allemaal weer vergeten!

Dick

Ik ben wel benieuwd wat de kosten zijn van deze hele operatie dit weekend en wat we daarvoor terugkrijgen.

peter

een ieder is zeer benieuwd hoe het er uit gaat zien , succes