Zuidas Ontwikkelt 2Amsterdam

2Amsterdam: de ene toren hoger, de andere breder

De skyline van Zuidas wordt steeds imposanter, evenals de ontwerpen. Wie zijn de mensen die deze bijzondere Amsterdamse wijk tot leven wekken? Een ervan is bouwplaatsmanager Eric van Nes. Hij bouwt aan 2Amsterdam – drie projecten ineen.

Met bevlogenheid en een twinkeling in zijn ogen vertelt Van Nes over zijn werk als bouwplaatsmanager. Wat maakt hem zo geschikt voor deze functie? ‘Poeh, dat vind ik een lastige vraag. Wat ik van mijn collega’s hoor, is dat ik als bouwplaatsmanager goed het overzicht kan houden en weet wat er op de vloer speelt.’ Na enig aandringen. ‘Men vindt ook dat ik scherpe analyses maak en snel de vinger op de zere plek leg. Daarbij hoor ik dat ze vinden dat ik prettig communiceer. Dat vind ik veel waard, want je ziet elkaar vaak en een goede sfeer is dan erg belangrijk.’ En waar is hij trots op? ‘In de eerste plaats dat wij met de bouw van deze bijzondere projecten een bijdrage mogen leveren aan de ontwikkeling van Zuidas. Daarnaast ben ik er trots op dat we met een relatief klein bouwterrein zoiets groots weten neer te zetten, zonder dat we elkaar of andere projecten in de weg zitten.’

Brand?

Sinds 2017 is Van Nes voor J.P. van Eesteren als bouwplaatsmanager betrokken bij de bouw van 2Amsterdam, in opdracht van Commerz Real en projectontwikkelaar Provast. Bij 2Amsterdam heeft Van Nes de leiding over het uitvoeringsteam en weet hij precies wat er logistiek speelt op het bouwterrein. 2Amsterdam betreft de enorme make-over van de Twin Towers die in de jaren negentig werden gebouwd en waar tot en met 2016 Stibbe en AkzoNobel kantoor hielden. We zijn benieuwd hoe passanten reageren op het werk van Van Nes en zijn team. ‘De meest gestelde vraag is of er brand is geweest, omdat de kantoortoren er wat zwart uitziet. Maar dat is gelukkig niet zo, het ziet er zo uit omdat de toren gestript is zodat we binnenkort de nieuwe gevel kunnen aanbrengen.’

De ene kraan bouwt de andere kraan Foto: Marcel Steinbach

Hoger en breder

Wat maakt het project zo speciaal? ‘Uniek aan 2Amsterdam is dat het om drie deelprojecten gaat, waarbij we de bestaande constructie van een compleet nieuw uiterlijk voorzien.’ De voormalige AkzoNobel-toren wordt getransformeerd tot een hotel. De oude Stibbe-toren behoudt zijn kantoorfunctie, maar wordt over 11 verdiepingen uitgebreid aan de zijkanten en achterzijde. En het derde deelproject is de ondergrondse, parkeergarage met drie lagen.

Panoramisch uitzicht

Inmiddels bestaat de hoteltoren niet meer uit 16, maar uit 19 verdiepingen. Van Nes: ‘Nadat we eerst de fundering hebben verstevigd vanwege het extra gewicht en de windbelasting, hebben we de toren ‘opgetopt’ met drie nieuwe verdiepingen.’ Hij vond dit niet het moeilijkste deelproject, maar met het imponerende uitzicht over de stad misschien wel het meest in het oog springende. ‘Hier komt een skybar met rondom een panoramisch uitzicht. Ik verheug me er nu al op om hier, als het eind 2020 geopend is, een drankje te drinken.’ De andere toren, waar kantoren komen, gaat juist niet de hoogte, maar de breedte in. ‘Ook hier vernieuwen we het uiterlijk door een nieuwe gevel aan te brengen, maar de grootste uitdaging vormde toch wel de parkeergarage die we onder de gebouwen hebben aangelegd.’

De parkeergarage in aanbouw Foto: Marcel Steinbach

Constant gemonitord

‘Kijk’, legt Van Nes uit, terwijl de bouwtekeningen op tafel komen. ‘Daar staat de hoteltoren en er tegenover de kantoortoren. Hieromheen hebben we de 3-laagse ondergrondse parkeergarage gebouwd. Terwijl we op behoorlijke diepte bezig waren met de aanleg van de bouwput en de constructie, moesten we tegelijkertijd natuurlijk zorgen dat de fundering van de torens en de omgevende gebouwen geen millimeter zou wijken. Om dit in de gaten te houden werd er vol continu gemonitord.’ De paalfundering van de torens werd beschermd door een kraag van damwandschermen, voorzien van een stempelraam. ‘Je bouwt letterlijk onder het niveau van de fundering van de torens en ondanks dat hier heel goede en uitgebreide berekeningen aan vooraf gaan, blijft zo’n bouwfase altijd wel een beetje spannend.’

Monsterapparaat

Was die aanleg van de garage, die inmiddels in casco klaar is, het mooist? Van Nes kijkt denk even na. ‘Persoonlijk vind ik de ruwbouwfase wel de meest interessante fase van een project. De bijzondere hulpconstructies en groot materieel vind ik altijd imponerend. En als je het over groot materieel hebt, vond ik eigenlijk de opbouw van de torenkraan het mooist, die weer nodig was voor de rest van de werkzaamheden.’ Omdat deze kraan precies tussen de hoteltoren en de kantoortoren in moest staan – ‘geloof me, we hebben gekeken naar andere oplossingen’ – moest die torenkraan met een enorme mobiele kraan gemonteerd worden. ‘Je hebt het dan echt over een monsterapparaat dat maar nipt op ons bouwterrein paste. De totale montage bedroeg vier dagen waarvan er twee nodig waren om de hulpkraan op te bouwen en af te breken. Daarnaast vond ik het mooi dat deze operatie helemaal volgens plan verliep, doordat we het van tevoren goed hadden uitgedacht.’

De torenkraan in aanbouw Foto: Marcel Steinbach

Elke dag naar huis

Van Nes is iedere dag minstens 13 uur van huis. Zelf is hij er laconiek onder. ‘Dat hoort er nu eenmaal bij. En ik vind mijn werk echt leuk. Ik hou van de dynamiek op de bouwplaats, de afwisseling en de sfeer. Wat ik alleen wel belangrijk vind: elke dag naar huis gaan. Ik vind het heerlijk om hier in Zuidas en Amsterdam te werken en sta zonder morren op, maar ik vind het ook prettig om ‘s avonds weer naar Ridderkerk te gaan. Als ik dan thuis aankom, dan ben ik ook even geen bouwplaatsmanager meer.’ Het duurt nog even voordat 2Amsterdam klaar is. De oplevering van de hoteltoren staat gepland voor eind 2020, de kantoortoren voor halverwege 2021.

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

23 december 2019 | 13:24

ruben

Tuurlijk vindt hij het fijn om ‘s avonds weer naar zijn huis in Ridderkerk te rijden want dan rijdt hij langs serieus imposante skylines, namelijk die van Den Haag en vooral Rotterdam. De Zuidas is toch vooral Skyline Light.

Schrijf een reactie
6
+1
16 januari 2020 | 20:30

Daan

“Serieus imposant” grapjas. Op het wereldtoneel stellen de “skylines” van die steden ook geen bal voor.

Schrijf een reactie
0
+1