Zuidasdok

De tunnel van voorheen lijn 51 is kaal

De tunnel waardoor tot begin maart metro- en tramlijn 51 liep (de Amstelveenlijn) is door bouwcombinatie ZuidPlus ontdaan van rails, bovenleidingen en ballast. Binnenkort start de sloop van de betonnen ‘koker’ zelf.

Direct nadat lijn 51 zijn laatste rit erop had zitten, op 3 maart 2019, begon de ontmanteling van de tunnel (de ‘Amstelveenboog’). Die vormde de verbinding tussen de Parnassusweg en het perron van de metro/tram. In november 2018 werden de kabels die door de tunnel liepen om tramlijn 5 van stroom te voorzien, buiten gebruik genomen.

Direct nadat lijn 51 begin maart uit dienst was genomen, begon de sloop van de tunnel Foto: Marcel Steinbach

Tunnel stabiel houden

In de anderhalve week dat de Amstelveenlijn niet meer rijdt, is al veel werk verzet. Alle bovenleidingen zijn weggehaald, evenals de rails en de ballast. De Amstelveenboog is een nu een kale betonnen koker. Op dit moment wordt de vloer in repen gezaagd. De aannemer haalt er daarna brede stroken uit, maar er blijven ook stroken liggen om de tunnel stabiel te houden. Daarboven lopen immers trein- en metrosporen.

Inmiddels zijn de tramrails verwijderd...
...en is de tunnel leeg.

Dak verwijderen

De eerstvolgende stap is dat een deel van het dak en de zijwanden van de tunnel worden verwijderd. Het gaat om het deel dat het meest aan de oppervlakte ligt (het dichtst bij het perron) en waarover een metrospoor loopt.

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

3 april 2019 | 12:05

p

lijn 52 had ook als metro doorgetrokken kunnen worden naar Amstelveen.

Schrijf een reactie
1
+1
3 april 2019 | 12:04

p

erg jammer dat de verbinding afgebroken wordt. hiermee verliest Buitenveldert en Amsterdam de verbinding met het centrum. inderdaad geen verbetering.

Schrijf een reactie
2
+1
24 maart 2019 | 11:35

Roland

Die mooie nieuwe tram uit Amstelveen stopt straks recht voor de ingang van de snelle Noord-Zuidlijn én Metro 51. Twee keuzes dus in plaats van één. Dat duurt even inderdaad, en je moet een paar passen verzetten om over te stappen. Maar dan krijg je er ook iets moois voor terug. Niemand zou daarna meer terugverlangen naar de oude situatie

Schrijf een reactie
3
+1
1 april 2019 | 09:47

Andrea

Can you please better explain the meaning of “Twee keuzes dus in plaats van één” (2 choices instead of 1?). Because it does not make any sense.

Schrijf een reactie
0
+1
16 september 2019 | 15:47

Hans

Gezien alle vertragingen van het Zuiddok is het vooralsnog een kwartier overstappen vanaf Strawinskylaan naar 50/51/52. En dan hebben we het niet over maar een paar maanden…… Met het risico dat het hele plan wordt afgeblazen. Dan zitten we echt jaren opgescheept met een waardeloze overstap. En dan maar verbaast kijken wanneer het aantal passagiers achterblijft bij de verwachtingen…

Schrijf een reactie
0
+1
22 maart 2019 | 00:00

Er

Het wordt gebracht als een verbetering voor de toekomst. Wat voor verbetering is het dan? Eerst 2 jaar leven in een bouwput, waarbij er niet is nagedacht over een deugelijke route voor bus 55. Deze lijndienst heeft in de spitstijd alleen maar te maken met opstoppingen door werkzaamheden of stoplichten. Deze lijndienst gaat gewoon met het reguliere verkeer mee dwars door de bouwput van Amstelveen. Je bent regelmatig meer dan 30 min onderweg van Amstelveen Zuid naar station Zuid. En dan is het zelfs bij grote drukte op de bushalte verplicht om voorin in te stappen. Want volgens de chauffeur mag je niet instappen bij de middendeuren om zwart rijden tegen te gaan. Opdracht van het GVB. Dus ook hier onnodig oponthoudt.
Uiteindelijk moet over 2 jaar (de N-Z lijn ervaring niet meegenomen) de zgn. Amstelveenlijn klaar zijn, die niet eens meer een rechtstreekse verbinding heeft met het centrum van Amsterdam. Altijd overstappen bij station Zuid, waarbij je ook nog het plein over moet om bij de metro te komen.
Ja hoor, wat een voordeel voor alle reizigers van en naar Amstelveen.

Schrijf een reactie
4
+1
22 maart 2019 | 17:03

Saskia Blaas I Zuidas

Dag Er, wij zijn ons ervan bewust dat de reizigers uit Amstelveen er niet beter op geworden zijn.

Schrijf een reactie
0
+1
21 maart 2019 | 00:56

Relexje

Vandaag een rondje gelopen op zuid, enorm groot en complex project … knap hoor mooie tunneldak in aanbouw voor de Britten passage

Schrijf een reactie
1
+1
18 maart 2019 | 22:26

Inge

Hoe kun je wanden en dak verwijderen als er een metrospoor overheen loopt? Die metrosporen zijn toch nog allemaal in gebruik?

Schrijf een reactie
17
+1
22 maart 2019 | 17:06

Saskia Blaas I Zuidas

Dag Inge, we verwijderen maar een klein deel van de wanden en met het dak starten we pas in het weekend van 6 april. Dan rijden er ook minder metro’s.

Schrijf een reactie
0
+1
17 maart 2019 | 12:36

Job

@bak

Wat moet je er dan mee doen?

Schrijf een reactie
3
+1
17 maart 2019 | 00:55

Bak

Het wordt gebracht als ware het een feestelijk iets. Terwijl het slopen van de Amstelveenboog een ongekende blunder is van historische proporties. Ik kijk nergens meer vreemd van op.

Schrijf een reactie
12
+1
18 maart 2019 | 08:59

Fred

Absoluut mee eens!

Schrijf een reactie
0
+1
20 maart 2019 | 18:00

Sander

Helemaal mee eens! Echt volkomen belachelijk dat op termijn Amstelveen niet meer directe verbinding heeft met stad. Ook de 5 gaat niet meer stad in. Niemand kan mij uitleggen waarom het een verbetering is op termijn

Schrijf een reactie
0
+1
15 maart 2019 | 17:33

Mark

The end of an era 🙂

Schrijf een reactie
3
+1