Bereikbaarheid Zuidasdok

Nieuwe stroom voor tram 5 tussen station Amsterdam Zuid en Buitenveldert

Het meest ondankbare werk is het onzichtbare werk. In de nacht van 24 op 25 november kregen twee elektriciteitshuisjes, die de lijnen 5 en 51 stroom geven, een nieuwe aansluiting. Je ziet er niks van, maar het was een belangrijke en spannende klus.

Tram 51 rijdt tot maart 2019 nog vanaf de Parnassusweg, in een boog onder de A10 en het spoor door, naar station Zuid. De boog verdwijnt daarna.

Er gebeurde veel in de nacht van 24 op 25 november 2018. Vanaf de A10 werd bij de Amstelveenseweg een tijdelijk onderkomen voor metro- en trambestuurders van lijn 51 over het spoor gehesen. Verderop legden zo’n twintig werkers van acht bedrijven de laatste hand aan het aansluiten van de tram op de nieuwe stroomvoorziening. Net als het onderkomen van de trambestuurders plaats moest maken voor het project Zuidasdok, gold dat ook voor twee stroomkabels van 10 kilovolt. Wat moest er gebeuren?

Boog verdwijnt

Tram/metrolijn 51 rijdt tussen Amstelveen (Westwijk) en Amsterdam Centraal. Bij station Amsterdam Zuid loopt de lijn in een boog onder de treinsporen en de A10 door. In de nacht van 2 op 3 maart 2019 gaat de boog dicht. Daarna rijdt lijn 51 niet meer naar Amstelveen, maar naar station Sloterdijk en eindpunt Isolatorweg. Door de boog ging echter niet alleen de tram zelf, maar ook de stroomkabels die hem van stroom voorzag. En de stroomkabels waren niet alleen voor lijn 51, maar ook tramlijn 5 (tussen Amstelveen Stadshart en de Van Hallstraat). Lijn 5 behoudt gewoon haar oude route en rijdt via de Parnassusweg onder de snelweg en de sporen door.

Nachtwerk om de tramlijnen op tijd weer op van stroom te voorzien

Werkgebied Zuidasdok

Een aantal jaar geleden al zag de projectorganisatie Zuidasdok aankomen dat de stroomvoorziening voor de trams aan de ene kant en de uitvoering van het project Zuidasdok aan de andere kant, elkaar in de weg zouden gaan zitten. Dat gold trouwens ook voor een heleboel andere plekken binnen het werkgebied van Zuidasdok (van knooppunt De Nieuwe Meer tot knooppunt Amstel). Ook daar moesten kabels en leidingen worden verlegd. De aannemer voor de bouw van Zuidasdok was nog niet gekozen, maar de projectorganisatie Zuidasdok begon wel alvast het werkgebied zoveel mogelijk vrij te maken van kabels en leidingen. De stroomkabels door de Amstelveenboog waren wat dat betreft een van de laatste werkzaamheden die projectorganisatie Zuidasdok zelf liet uitvoeren. Er moet nog meer gebeuren om de ondergrond helemaal vrij te maken, maar dat is de verantwoordelijkheid van bouwer ZuidPlus die de bouw van Zuidasdok in februari 2017 gegund kreeg.

Nieuwe stroomkabel

De stekker uit de stroomvoorziening halen, was natuurlijk niet het moeilijkst. Echt ingewikkeld was de operatie van knippen en doorlassen van kabels langs het spoor, in zeer beperkte tijd. Ter voorbereiding was eerder dit jaar een nieuwe stroomkabel gelegd om de twee elektriciteitshuisjes (officieel: gelijkrichterstations) in Amstelveen wel van stroom te blijven voorzien, zodat de trams kunnen blijven rijden. Een soort bypass. ‘We hebben netbeheerder Liander gevraagd de kabels te leggen vanaf het transformatorstation Zorgvlied [bij de Alticom-toren, aan de oostkant van Zuidas], ondergronds door Buitenveldert naar het elektriciteitshuis Asingaborg’, zegt Wanda van der Zijl, namens Zuidasdok nauw betrokken bij dit project. ‘Daarna moest de installatie in het elektriciteitshuis worden aangepast. En uiteindelijk de nieuwe voeding ingeplugd en de oude eruit.’

Het groen-oranje-blauw gekleurde transformatorstation Zorgvlied Foto: Marcel Steinbach

Ombouwoperatie

Er waren nogal wat partijen bij betrokken: Liander en het GVB plus hun onderaannemers, en het bedrijf Kenter dat van Zuidasdok de opdracht had gekregen om de klus te klaren. Op zaterdagavond 24 november om 20.00 uur begon de ombouwoperatie. ‘We hadden onszelf verplicht om te zorgen dat metro en tram geen last zouden ondervinden van ons werk’, zegt Frans Taselaar, bedenker van de ‘bypass’ en een van de twintig aanwezigen die nacht. ‘Dat is gelukt, al was het wel spannend. We moesten op veel plekken tegelijk werken, in systemen met gevaarlijk hoge spanning. Maar de tram kon zondagochtend weer gewoon rijden.’ De stroomvoorziening voor tramlijn 5 is nu veiliggesteld. Ook de nieuwe tramlijn die over een aantal jaren Amstelveen gaat verbinden met station Amsterdam Zuid is voor dit gedeelte alvast van elektriciteit voorzien.

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

'
2 december 2018 | 10:20

Peter Wessels

Ik houd van achtergrondinformatie

Schrijf een reactie
1
+1
'
2 december 2018 | 14:11

mar van Spreeuwel

prima en begrijpelijk

Schrijf een reactie
+1