skip to main content
Woonbuurt Ravel weer een stap dichterbij

Hoewel je er nog niets van ziet, vindt ook projectmanager Zuidas Thijs Koolmees dit een bijzonder moment. ‘Er zit natuurlijk enorm veel voorbereiding in het in gang zetten van een heel nieuwe woonbuurt. Nu de eerste kavel op TenderNed wordt aangeboden, zet je ook de eerste stap richting de daadwerkelijke realisatie van woonbuurt Ravel.’

Kavel A uitgelicht

Bijzonder

De ambities voor de nieuwe buurt – en de nieuwe woontoren – zijn niet gering. Koolmees: ‘Ravel wordt straks een autoluwe, groene en gemengde woonbuurt in het hart van Zuidas, waarbij het accent ligt op woningen voor gezinnen.’ Verblijven, ontmoeten, bewegen en spelen staan centraal in Ravel en auto’s zijn daarom niet toegestaan in de openbare ruimte. En de eerste woontoren moet eruit springen. ‘Dat is inderdaad wat we voor ogen hebben. De kavel bevindt zich in het hart van de buurt en de eerste woontoren is in 2025 goed zichtbaar vanaf de George Gershwinlaan en Barbara Strozzilaan. Het mag daarom echt een bijzonder gebouw worden.’

Kaders

Maar het ontwerp komt pas later aan bod, nu kunnen zich eerst geïnteresseerde partijen melden voor de ontwikkeling van Kavel A, waarbij wij als gemeente kaders meegeven. Zo mag het gebouw bijvoorbeeld niet hoger dan 50 meter worden bij een maat van 18 bij 40 meter. En ook de gemiddelde grootte en het aantal appartementen liggen vast. ‘Er moeten circa 70 woningen komen met een afmeting van gemiddeld 80 m2’, vertelt Koolmees. ‘En we richten ons op gezinnen met een middeninkomen: de huurprijs zal tussen de 752 en 1029 euro bedragen.’ Op de begane grond komt horeca en een maatschappelijke of commerciële voorziening én er moet ruimte zijn voor een gezamenlijke fietsenstalling. Ook gelden er regels voor de manier waarop er gebouwd wordt. ‘Materialen moeten bijvoorbeeld herbruikbaar zijn en de ruimtes moeten flexibel ingedeeld kunnen worden.’

Luchtfoto van Ravel

Vervolg

De kavel zal tot en met 17.00 uur 18 juni 2021 op TenderNed staan. ‘Daarna sluit de tender en maken we in twee rondes een selectie voor één ontwikkelende partij’, legt Koolmees uit. ‘We selecteren specifiek op programma, ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid. In februari 2022 denken we de kavel dan officieel aan de winnaar van de tender te kunnen gunnen.’ Naar verwachting start de bouw in 2023 en is de eerste woontoren in Ravel halverwege 2025 een feit. Het is overigens niet toevallig dat het gebouw precies naast de nieuwe Kindercampus komt, die in 2023 gebouwd wordt en na de zomer van 2024 klaar zal zijn. ‘Zo kunnen de gezinnen die in de woontoren komen wonen meteen van de nieuwe school profiteren.’

Impressie Ravel

Planning Ravel

De komende periode zullen ook op andere plekken in Ravel kavels op de markt komen. Koolmees: ‘Het ontwikkelen van de hele woonbuurt bestaat uit 4 bouwfases en start in 2023. Elke fase duurt ongeveer 3 jaar.’ In totaal komen er 1.350 woningen, waarvan 40% uit sociale huur bestaat, 40% uit middeldure huur en 20% uit vrije sector koop- en huurwoningen. Daarnaast is er aan de randen van de buurt ruimte voor kantoren en verschillende commerciële en maatschappelijke voorzieningen. ‘De laatste woningen en kantoren worden opgeleverd rond 2035, hoewel dit jaartal uiteraard nog van veel factoren afhankelijk is.’

Geef uw mening

Mr alcatraz

De plannen van een projekt liggen al tijden klaar en dan opeens vindt een ambtenaar de tekeningen ,die kunnen dan niet meer gewijzigd worden , helaas Dit college heeft geen rek in de buikriem

Daniel

elke dag zeiden we dat we een appartement nodig hebben. als de overheid kan maken, is hoogbouw mogelijk. het kan veel problemen oplossen. Den haag gaat verticaal bouwen. We hebben meer ruimte nodig. als we niet horizonaal kunnen groeien. waarom groeien we niet verticaal? Ik hoop dat de regering deze punten kan kennen en het probleem kan oplossen. Amsterdam kan nog wat hoger bouwen in zuidas of ander nieuw gebied. ik denk dat dit een goede manier is.

Denzel Klas

Amsterdam moet op bepaalde plekken zeker hoger bouwen, niet alleen voor uitstraling maar ook om meer woningen op de zelfde te kunnen realiseren, maar het duurt erg lang voordat Amsterdam die stap naar nog hogere hoogbouw dan 120m durft te zetten.

J. Homan

@Aron:tot 70 meter kun je conform Bouwbesluit nog redelijk betaalbaar hoogbouw neerzetten zonder extra kostbare voorzieningen die daarboven inderdaad wel noodzakelijk zijn Daarnaast is hoogtelimiet ongeveer 100 meter vanwege Schiphol das meer dan 50 meter hoog had zeker gekund en had tot meer woonruimte geleid !

Aron

Op het plaatje zie je dat er ook enkele gebouwen van rond de 100-115m komen. En ja als het aan mij had gelegen had er ook zeker nog een hoge toren aan de Boelegracht mogen komen om de monotomie van middenhoogbouw aan de gracht te doorbreken. Maar dan zou je meteen krijsende rijkgerekende boomers uit Buitenveldert in je nek hebben die zouden beginnen te vloeken en tieren over schaduw en wind (die door de afstand en positie helemaal niet aan de orde zouden zijn) en hun vermeende recht op vrij uitzicht (wat zich overigens in het wetboek beperkt tot de erfgrens en hoeveelheid daglicht). Gebeurt namelijk altijd bij nieuwe hogere projecten in de stad. Maar ik vind dit al heel wat als je je realiseert dat we op deze locatie van een hoogteplafond van 60m in het verleden komen en nu dus bij het dubbele zijn beland.

Daniel

als woning te kort. waarom niet gaat 150 meter gaat bouwen. dan is meer woning voor mensen. kan iemand beetje uitleggen ?

Aron

Hoger bouwen kan niet door de ligging van Schiphol i.v.m. noodlandingen. Ook is dat relatief duur terwijl er ook grotendeels betaalbaar gebouwd dient te worden.