skip to main content
Meedenken over groene ruimte bij wooncomplexen

De twee appartementengebouwen worden gerealiseerd tussen de gebouwen van Stibbe, AkzoNobel en het St. Nicolaaslyceum aan de ene kant en Kapel & Convict aan de andere kant (zie op het kaartje de twee bouwkavels). Hoewel de definitieve inrichting van de openbare ruimte nog wel even op zich laat wachten, bereiden we het ontwerp nu al voor. Dit doen we omdat dit ontwerp deel uitmaakt van de ontwikkeling van de totale buurt Beethoven, die in fases wordt uitgevoerd en waarvan de ontwerpen goed op elkaar moeten aansluiten. 

De kavels

Van gedachten wisselen

In 2017 hebben al verschillende bijeenkomsten plaatsgevonden, waarna we de wensen, ideeën en aandachtspunten voor de nieuwe groene inrichting in kaart hebben gebracht. Op basis hiervan willen we samen een volgende stap zetten en met elkaar van gedachten wisselen. Bijvoorbeeld over de inrichting van de binnentuin tussen de appartementengebouwen. Ook zijn we benieuwd naar (nieuwe) ideeën over de entree van het Beatrixpark en willen we weten welke functies en verblijfsplekken u zou willen zien.

Denkt u mee?
Jan Vonk

Online bijeenkomst 13 april

Voor buurtbewoners die willen meedenken, organiseren we op 13 april 2021 een online bijeenkomst, van 19.30 tot 21.00 uur. U kunt zich hiervoor tot 12 april aanmelden via een aanmeldingsformulier. U kunt ook een mail sturen naar contact@zuidas.nl.

Geef uw mening

Mr alcatraz

Het is toch langzaam aan wel bekend dat het Amsterdam college bekend is met het opruimen van al het Groen en plaats moet maken lelijke en dure woningen , helaas de armoei zaaiers willen ze kwijt behalve asiel zoekers die krijgen wel gratis behuizing , een schande.!

Jitso Keizer

In het Beatrixpark gaat de Asfaltlobby momenteel tekeer. Hoeveel van het 13 - april terrein zal straks kunstmatig verhard worden? Het huidige groen in de wijk werd afgestemd op een stadsdeel zonder Zuid-As. Maar wie weet nemen de chinezen later veel over en zullen zij tevreden zijn, net als in hun eigen propvol land. Vogels zijn dat niet met die volstrekt kale rotsen en waarom niet ook in het werkgebied te respecteren dat hoog opgaand geboomte aan te planten is ter compensatie van door menselijke verharding verloren gegane vruchbare aarde?!

Marc

Het lijkt me prachtig als op die plek street food stalletjes zouden komen. In andere steden zoals London zijn dat heel gezellige plekken. Amsterdam heeft er nauwelijks.

Rutger

Ik hoop dat de gebouwen zo hoog mogelijk worden, zodat er een beetje een NY Central Park gevoel ontstaat in het Beatrixpark.

ANONIEM

Doe normaal!

Groenwerkgroep VIA Gery Mazeland en Dik van Mourik

1. Het zal voor geen van de betrokken partijen een verrassing zijn sinds 2016 (10 jaar na het Uitvoeringsbesluit Beethoven en 20 jaar na het Masterplan Zuidas) dat de Vereniging Irenebuurt Amsterdam, voorheen Vereniging Beethovenstraat Parnassusweg, stelt dat wij niet goed geïnformeerd zijn door de Directie Zuidas over kavel2 van Beethoven2: 2. zodat op kavel 2 een garagedakpark: Beethovenpark of Amaliapark net als het Weteringpark in de KopZuid, moet komen en niet 150 luxe woningen, daar die door hun ligging met een hoek in de hoofdgroenstructuur deze ernstig verstoren. 3. omdat deze woningen met hun gebruikers langs de plangrens conflicten opleveren, zoals welbekend bij de gebruiker RAI, vanaf verkeerde informatie bij de Parkhal RAI door de ontbrekende calamiteiten weg in 1992 tot en met gesjoemel met plangrenzen bij Strand Zuid in het verbroken overleg met de Stichting Overleg RAI buurten (STOR) nu. (pm. eiland in water) 4. omdat sinds 2016 de culturele bestemming, die kavel 2 oorspronkelijk had mede vanwege de oorspronkelijke laagbouw kerk en gemeentewerf door uitbreiding van de kapel toch ten koste van groen en fietsers gerealiseerd wordt. Dit had VIA in 2016 in de zienswijzen en het vooroverleg voorspeld. (zie archief VIA op website) 5. omdat het Dokdakpark en de motie Vink Nuyens tot een "Rood" wassen neus voor het bloeden zijn geworden door het verworden van het Matthijs Vermeulenpad en geplande Dakdokpark tot een verkeersplein. Een verkeersplein voor het steeds meer dan in visies geschat toenemende utilitair -, taxi- en Kiss&Ride verkeer van de gebruikers door het zich steeds uitbreidende Station Zuid en WTC. Ook aan de Christiaan Neefestraat met de ventilatietoren en effect van de mond van de Zuidastunnel is het nu duidelijk geworden dat er geen sprake meer is van een park of groen al het Greenwashing van de Zuidas ten spijt.

Allard Lanson

Wat hier zou moeten komen is drassig gras landschap dat overtollig regenwater vast kan houden, goed is voor de biodiversiteit en verkoeling geeft in de zomer. En bovenal gewoon mooi om in verstedelijkt gebied te kunnnen genieten van de natuur.

Tineke Boom

Betrek de groene ruimte zoveel mogelijk bij het park, als onderdeel van het park. Verder lijkt de zuidkant van het park (vanaf de nieuwe kavels naar de RAI toe) wel de Verkeerstuin Assen met de vele geasfalteerde fietspaden. Dit zou beter kunnen met bijvoorbeeld alleen een fietspad door het midden (over de nieuwe brug) en een fietspad langs de snelweg langs de RAI. Dan kan het hele middenstuk vrij gemaakt worden voor wandelaars en andere gebruikers van het park. En krijgt het deel bij de RAI weer meer een parkfunctie in plaats van een verkeersknooppunt. Zo kom je toch nog wat tegemoet aan het verlies van het deel van het park waar nu de gebouwen komen.

Frans Nieuwenhuis

Tineke, Dat is precies het voorstel wat een aantal buurtbewoners i.s.m. Beatrixpark hebben voorgesteld. Alleen een zuidelijke route die richting tunneltje via het veilige fietspad (tussen Akzo en Stibbe) gaat. Daarnaast alleen de noordelijke route via Pr. Irenestraat. Het "zogenaamde" eiland wordt dan wandelgebied zonder fietspaden.

De Fietser

inderdaad het bestaande fietspad moet blijven , maar zoals het weer nu uitziet bij de gemeente willen zij ook de fiets verbannen in Amsterdam , zoals ook met de auto gebeurd , alle ideeën zijn prima ,maar de finale besluiten blijken helaas altijd anders uit te pakken

Aron

Ik denk mee via deze comment: trek de weelderige bloementuin van Akzo door. Dat versterkt het effect. Dus als het even kan met glooiende landschappen de hoogteverschillen (en eventuele halfverdiepte garages) overbruggen in Engelse-tuin-stijl met inheemse planten.

Frans Nieuwenhuis

En we willen ook weten hoe het fietspad komt te lopen. Daar hebben we in 2019 ook een bijeenkomst over gehad en zijn ideeën uitgewisseld. Daarna is het stil geweest.