skip to main content
Beton voor derde deel dak Brittenpassage

Tussen 7.00 uur ’s ochtends en 15.00 uur ’s middags rijden in totaal 50 vrachtwagens af en aan vanaf Sloterdijk naar het bouwterrein, gelegen tussen de metro- en treinsporen van station Amsterdam Zuid. Van tevoren is goed bedacht hoe en wanneer de vrachtwagens elkaar afwisselen, om een file te voorkomen. Dat de wagens de helling halen die ze vanaf de Parnassusweg met hun zware vracht op moeten, dat is bij de stort van het tweede dakdeel al bewezen. De sfeer is dus goed, er is geen stress. Niettemin is deze betonstort voor het derde van de in totaal 7 dakdelen van de extra reizigerstunnel (de Brittenpassage) ook voor de bouwers een mooie mijlpaal. ‘Het maken van de bekisting van dit dakdeel was moeilijker en duurde langer dan van het vorige, maar vandaag komt alles samen. Nu krijgt dit dakdeel massa’, legt uitvoerder Frank van Klaren uit.

Goed opletten

Het is een mooi gezicht hoe de bekisting langzaam volloopt met beton, dat door twee betonpompen in de ‘dakdeel-mal’ wordt gestort. Het is als een badkuip die zich vult. Maar rustig kijken hoe de betonstort vordert is er niet bij. ‘Was het maar waar met dit mooie weer’, lacht Van Klaren. Ook nu moeten de bouwers scherp zijn. ‘Op zich is betonstort geen hogere wiskunde, maar het spreekwoord ‘dat is in beton gegoten’, bestaat niet voor niets. We moeten goed opletten dat het proces rustig en gecontroleerd verloopt. Zeker op het eind. De maatvoering van 70 meter bij 6 meter moet precies kloppen. Als we te veel beton storten sluit dit dakdeel niet goed aan op de andere dakdelen.’

Beton storten voor dakdeel 3, tussen de sporen

Mooi spektakel

Het eerste dakdeel van de Brittenpassage werd in november 2019 ingeschoven en leverde een mooi spektakel op. ‘Dat was zeker een bijzonder moment’, herinnert Van Klaren zich. ‘Dat eerste dakdeel was natuurlijk ook gigantisch met zijn afmeting van 70 meter lang, 12 meter breed en 2 meter dik. Om dit dakdeel precies op zijn plek te manoeuvreren, daar zijn wel wat hoofdbrekens aan vooraf gegaan. En het spoor en de A10 moesten we toen afsluiten.’ Daarna begon de bouw van de twee dakdelen die van 20 tot en met 23 augustus 2021 naar hun definitieve plek gaan. Daarvoor hoeft de A10 niet dicht. Wel rijden metro en trein met een aangepaste dienstregeling. De fundering voor deze twee delen werd tijdens Pasen voltooid.

Betonwagens brengen mortel naar de betonpomp

Nog steviger

Met de betonstort van vandaag, zijn de bouwers er nog niet. Van Klaren: ‘Nadat we het beton van het dakdeel hebben afgewerkt en het voldoende is uitgehard, starten we met het aanspannen van 8 eerder aangebrachte voorspanbuizen. Dit gebeurt twee keer: eind deze week spannen we de kabels aan tot 10 procent, een paar weken later komen ze op volledige spanning te staan.’ Tezamen met 100 ton wapeningsstaal zorgen deze buizen ervoor dat het dakdeel nog steviger wordt. ‘Die robuustheid is nodig, omdat de 7 delen straks niet alleen een dak vormen, maar tegelijkertijd ook dekken zijn waarover treinen en metro’s rijden. Ze moeten dus enorme krachten kunnen dragen en aan veel eisen voldoen.’ De term voorspanbuizen komt hier ook vandaan: ‘We spannen ze aan voordat er materieel op komt te rijden.’

Hartige taart

Na het aanspannen van de voorspanbuizen brengen de bouwers een waterdichte laag op het beton aan, komen er ballastmatten en moet er nog een afwateringsysteem worden aangelegd. ‘Inderdaad, het is net een hartige taart’, grinnikt van Klaren bevestigend. ‘Maar wel een die behoorlijk wat vaardigheid behoeft om te bakken en die 100 jaar mee moet gaan.’ Intussen stijgt het beton rustig verder tot zijn uiteindelijke niveau en krijgt het dakdeel vorm. Dat onder dit stuk dak straks vele duizenden reizigers lopen, is nu nog moeilijk voor te stellen. ‘Ik moet ook wel eens op verjaardagen uitleggen waarom het niet sneller kan’, zegt Van Klaren. ‘Maar als je dan vertelt dat het openbaar vervoer moet blijven rijden en dat de A10 niet zomaar lange tijd dicht kan, begrijpen mensen het wel. Het is werken op een postzegel, waarbij je de hinder zo veel mogelijk probeert te beperken. En dat heeft natuurlijk effect op de planning.’ Maar in 2025 is het zover, dan is de nieuwe reizigerspassage klaar.

Geef uw mening

Mark Klaver

Als het allemaal zo’n succes was geweest… dan was het contract met de huidige bouwers niet ontbonden toch ? Bizar dat een partij als Hochtief gewoon weer inschrijft.. ze hadden een ontwerp gemaakt met te korte diepwanden .. (ontwerpfout)… ipv hun verlies daar te pakken hebben ze de boel maar laten ploffen…