skip to main content
Nieuwe planning Zuidasdok bekend

Zoals het er nu uitziet, gaan we rond 2025-2026 behoorlijk veel van reizigers vergen. We zijn dan bezig met de reconstructie van de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel. Ook de bouw van de tunnel voor de zuidelijke banen van de A10 Zuid is dan begonnen. We leggen de laatste hand aan de extra reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage. En we starten de grootscheepse vernieuwing van de huidige entree – de Minervapassage. Hoe ziet de planning eruit?

Visual: planning genummerd naar uiterste datum van oplevering.

Brittenpassage

Met de Brittenpassage zijn we sinds het najaar van 2018 bezig. In augustus 2021 schuiven we twee delen van het dak op hun plek. Volgens de huidige planning is deze passage uiterlijk in 2027 klaar.

Knooppunt De Nieuwe Meer

In 2023 of 2024 begint de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer. Een zeer complexe operatie, waaronder ook de bruggen over de Schinkel vallen. De aanbesteding van dit project werd op 29 juni 2021 gepubliceerd. De reconstructie is uiterlijk in 2031 gereed.

Zuidelijke autotunnel

Om ruimte te maken voor het station verdwijnt de A10 in het centrum van Zuidas in tunnels. De bouw van de tunnel aan de zuidkant start tussen 2024 en 2027. De opening van de tunnel verwachten we uiterlijk in 2034.

Minervapassage

Zodra de nieuwe Brittenpassage van station Amsterdam Zuid klaar is, begint de vernieuwing van de Minervapassage: tussen 2025 en 2027. De Minervapassage is de huidige entree van het station, maar die zal er onder meer door de enorme verbreding geheel anders gaan uitzien. De vernieuwde Minervapassage moet uiterlijk in 2031 opengaan.

Knooppunt Amstel

Ook knooppunt Amstel wordt gereconstrueerd. Dat is nodig onder meer omdat het aantal rijstroken van 4 naar 6 per rijrichting gaat. Bovendien wordt op de A10 Zuid bestemmingsverkeer gescheiden van doorgaand verkeer. De start van de reconstructie voorzien we in 2025 of 2026. Uiterlijk in 2033 moet het werk klaar zijn.

Noordelijke tunnel

Tussen 2026 en 2029 begint de bouw van de noordelijke tunnel. In 2022 krijgt eerst de Amsteltram (lijn 25) er een begin- en eindhalte (op de Eduard van Beinumstraat), in afwachting van haar definitieve plek aan de zuidkant van het station. De noordelijke tunnel van de A10 Zuid gaat uiterlijk in 2035 open.

Tramstation

Als de zuidelijke tunnel van de A10 Zuid voldoende klaar is, kan het tramstation worden gebouwd. We starten er al wel mee terwijl er onder de grond ook nog aan de tunnel wordt gewerkt. Het tramstation moet uiterlijk in 2031 gereed zijn.

Busstation

Het nieuwe busstation komt aan de noordkant van station Amsterdam Zuid. Ook hiervoor geldt dat de bouw al begint als er ondergronds nog aan de tunnel wordt gewerkt. Oplevering van het busstation staat gepland voor uiterlijk 2031.

Vivaldipassage

Tot slot de onderdoorgang die voor fietsers en voetgangers de Antonio Vivaldistraat – aan de zuidkant van de A10 – verbindt met het Beatrixpark aan de noordkant. Dit werk is eveneens al begonnen, maar zal nog lang in aanbouw blijven. Tijdens de gehele bouwperiode van Zuidasdok zullen we telkens een deeltje bouwen van deze onderdoorgang. Dat komt doordat we een paar keer moeten schuiven met de A10 Zuid. Uiteindelijk kan de Vivaldipassage worden afgebouwd als de A10 op zijn definitieve plek ligt. De opening verwachten we uiterlijk in 2036.

Geef uw mening

Bewoner Nieuw Sloten

Hoe komen de Schinkelbruggen eruit te zien? Ze zijn nu nog onderdeel van de staande mastroute. Ik neem aan dat het weer beweegbare bruggen worden of dat ze dusdanig hoog zijn dat er nog recreatie vaart (zeilverkeer) onderdoor kan. Wat verandert er aan de Nieuwe Meersluis? Tegen de tijd dat jullie klaar zijn met de werkzaamheden ben ik namelijk met pensioen en koop ik mijn zeilboot. (een bewoner)

Hetty Fentener van Vlissingen | Zuidasdok

Beste Bewoner Nieuw Sloten, dank voor je bericht. In de bijgaande link zie je een impressie van de nieuwe Schinkelburg https://zuidas.nl/blog/2022/11/18/triax-wint-aanbesteding-vernieuwing-knooppunt-de-nieuwe-meer/. De staande mastroute blijft, dus ook alle nieuwe bruggen over de Schinkel worden beweegbare bruggen. De breedte en afmetingen van De Nieuwe Meersluis blijven zoals ze nu zijn. Wat een heerlijk vooruitzicht die zeilboot!

Reint

Zeer bijzonder te zien hoe de schuifoperatie van de trein- en metro-dekken verliep. Hoe de planning van mensen, machines, vrachtauto's, zand en ijzer zo op zicht vlekkeloos verliep zodat de planning gehaald kon worden. Dat alles voor de goede bereikbaarheid van Amsterdam: metro, trein, bus, fiets en dan mogen er ook nog mensen met de auto ongehinderd langs! Wat een project. Geweldig! Het is fijn de bouw van het geheel van de bouw te kunnen volgen.

Saskia Blaas I Zuidasdok

Dank je wel Reint, goed om te horen.

Rob Boere

Goedenavond, Ik weet niet of er al in de politiek over is gesproken of beslist, maar wordt er al rekening mee gehouden dat de noord-zuid metrolijn door getrokken gaat worden naar schiphol? vr groet

Saskia Blaas I Zuidasdok

Jazeker, daar wordt rekening mee gehouden. In de bouw merk je dat al. Zo verbreden we nu al een viaduct over de Parnassusweg zodat in de toekomst doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol mogelijk is.

Max Hemelraad

Ik hoop het allemaal nog mee te maken; het klinkt allemaal nogal fantastisch en futuristisch....

Ingolf Smedicus

Tel er nog maar minimaal 10 jaar bij op! We weten toch allemaal inmiddels dat dit soort projecten jaren uitlopen in Nederland.

Gert Groot

Is dat tramstation bedoelt voor lijn 25?

Saskia Blaas I Zuidasdok

Dag Gert, ja onder andere. Het tramstation is er voor alle trams die van of naar station Amsterdam Zuid rijden.

Saskia

Waarom niet de bomen laten staan.

peter heerink

Waarom niet de ring A10 zuid alleen bestemmingsverkeer maken op de rijbanen die er nu zijn (of minder ivm meer ruimte voor groen en stations enz.) en doorgaand verkeer omleiden via A9 ???? Minder autos rond de stad ipv meer, toch?

Saskia Blaas, Zuidasdok

Dag Peter, vorig jaar heeft oudminister Dekker hier ook naar gekeken. Omdat ze, gezien de kosten, op zoek was naar mogelijkheden om het werk simpeler en goedkoper te maken. Haar conclusie was dat dit geen optie is. Het liefst willen we misschien wel zoveel mogelijk auto's uit de stad maar 77% van de auto's op de A10 heeft een herkomst of bestemming aan de ring A10. Voor dit verkeer is de route via A9 geen alternatief. We verwachten dat vanwege het mobiliteitsbeleid van Amsterdam (gericht op het verminderen van het autoverkeer in de stad) de verkeersdruk op de A10 alleen maar groter wordt.

Saskia Blaas, Zuidasdok

Dank je wel!

Alain

Wat is er met het omklappen van het metrostation gebeurd?

Saskia Blaas, Zuidasdok

Dag Alain, goed nieuws, dit valt onder nummertje 1 in het plaatje. Dus als de nieuwe Brittenpassage klaar is, zijn ook de metroperrons naar het westen verschoven. De metroperrons zijn dan toegankelijk vanuit de huidige Minervapassage én vanuit de nieuwe Brittenpassage.

Paul Südkamp

Wanneer worden de perronsporen 5 en 6 aangelegd?

Saskia Blaas, Zuidasdok

Dag Paul, onder Zuidasdok vallen de fundering en het treindek van het 5e en 6e spoor. De afbouw met sporen, een perron en een internationale terminal is aan ProRail en volgt als wij klaar zijn.

Maurice

Another 15-16 years till this project is completed (CRAZY)

Daan

It’s a minimum of eight years later than what was originally projected at hugely increased costs. And you don’t find that crazy? Lol.

Saskia Blaas, Zuidasdok

Hi Maurice, it's not that crazy, in my opinion. Most parts of the project will be delivered much sooner as you can see in the picture.

Marsu

...that's partly true (CRAZY)

Mathieu

Dankjewel Saskia voor deze wederom duidelijke en beknopte update. Verder kan wat mij betreft de ongetwijfeld zeer interessante discussie over rijbanen en rijstroken wel achterwege gelaten worden.

Marnix

Een RijBaan heeft bermen, een rijStrook heeft strepen ;)

Saskia Blaas, Zuidasdok

Dank je wel Mathieu, het lukt mij na jaren nog steeds niet om het verschil te onthouden maar ik weet dat het een gevoelig punt is, ook bij mijn collega's.

F. Stienstra

Waarom schrijven jullie van 4 naar 6 rijbanen? Het gaat om 4 naar 6 RIJSTROKEN.

Saskia Blaas, Zuidasdok

Dag F, je hebt gelijk, we passen het aan.

Christiaan

OMG zo lang nog, vooral het station wordt een drama zo ver in tijd doorgeschoven, 15 jaar 🤦🏼‍♂️🤦🏼‍♂️🤦🏼‍♂️

Saskia Blaas, Zuidasdok

Hi Christiaan, ik wil niet ontkennen dat het lang duurt maar ik ga proberen het drama iets te verkleinen. De afbouw van het station is uiterlijk in 2036. Dan heb je het bijvoorbeeld over de winkelruimtes aan de voor- en achterzijde van het station. Uiterlijk in 2027 hebben we een totaal nieuwe stationspassage gebouwd, met winkels, een extra fietsenstalling en extra opgangen naar de metro. De stationsvernieuwing bestaat gelukkig uit allerlei deelopleveringen die echt eerder klaar zullen zijn dan die 15 jaar die je noemt.