skip to main content
Kantoorgebouw 2Amsterdam opgeleverd

Op de verder strak gestucte witte muur op de begane grond valt een strook grillig beton op. Hij loopt meterslang over de breedte, en ligt wat dieper dan het stucwerk. Logischerwijs zou je verwachten dat hier nog een installatie weggewerkt moet worden, een lichtbalk misschien. Niets blijkt minder waar. ‘Wat je hier ziet, is een doorkijk naar de oude vloer van de toren’, zegt Martijn Houwen van Commerz Real terwijl hij met zijn hand over het gruis wrijft. ‘De begane grond lag in het oorspronkelijke gebouw wat hoger dan nu het geval is. De architect heeft het zo bedacht, om op een speelse manier de verbinding te behouden met het verleden van het gebouw. We noemen het traces of the past.’

'Traces of the past', de oude betonvloer zichtbaar

Jaren tachtig

De geschiedenis van de torens – in het verleden aangeduid als Twin Towers of De tweeling – gaat terug tot de jaren tachtig, toen de eerste palen werden geslagen. In 1992 nam advocatenkantoor Stibbe er haar intrek, waarmee de gebouwen in hartje Zuidas prompt tot ‘De Stibbetorens’ werden gedoopt. Vanaf 2007 werd onder andere AkzoNobel medehuurder. In 2016 verruilden de bedrijven de Stibbetorens kort na elkaar voor nieuwe kantoren langs de Beethovenstraat, waarmee verhuurder Commerz Real en vastgoedontwikkelaar Provast de mogelijkheid zagen om de gebouwen nieuw leven in te blazen.

Hoge duurzaamheidseisen

Inmiddels verraadt nog maar weinig dat we hier in een van Zuidas’ oudste gebouwen staan. De kantoortoren voldoet aan de duurzaamheidseisen van nu en heeft het BREEAM excellent certificaat gekregen. ‘Zo is het gebouw uitgerust met een smart building systeem dat gebruikt maakt van sensoren’, aldus Houwen. ‘Die registreren data als temperatuur, luchtvochtigheid, beweging en CO2. Via een app kunnen werknemers alles binnen het systeem regelen: ze kunnen het klimaat aanpassen, maar ook het gebouw binnengaan of een vergaderruimte reserveren.’

De entree, vlak voor oplevering

Kantoor uitgebreid

De toren behoudt dus haar oorspronkelijke functie, maar is wel flink uitgebreid. Er zijn zo’n 11.000 kantoormeters toegevoegd, waarmee het geheel op 20.000 vierkante meter komt. Het gebouw is onder andere voorzien van een WKO-installatie (warmte-koudeopslag), klimaatplafonds en ledverlichting. Er zijn bijenkasten, groendaken en 168 zonnepanelen geplaatst. De bovenste paar van de in totaal 16 verdiepingen zijn inmiddels verhuurd, onder andere aan Norton Rose Fullbright. In de andere toren van 2Amsterdam opende een jaar geleden de Spaanse hotelketen INNSiDE by Meliá haar deuren.

Scandinavian look en binnentuin

Hoewel de tweeling qua functie niet langer een tweeling is, vormen de torens nog steeds onmiskenbaar een eenheid. ‘Dat komt onder andere door de doorlopende glazen gevel’, zegt Maurits van Schaik van Commerz Real, die zich ook bij de ronde heeft gevoegd. ‘En de inrichting van de begane grond, de zogenaamde plint. Voor het interieur van het hotel is gekozen voor een Scandinavian look. Materialen als hout, warme tinten en warm licht. Die uitstraling komt ook terug in de kantoortoren, zij het wat zakelijker.’ De begane grond van de kantoortoren krijgt onder meer een koffiebar, fitnessruimte, gemeenschappelijke vergaderzalen en voldoende zitgelegenheid.’ Van Schaik wijst daarnaast op de semipublieke binnentuin, die de torens met elkaar verbindt. ‘Het duurt nog even voordat alles groeit en bloeit, maar het moet echt een weelderig stuk groen in Zuidas worden. Ik kan me zelfs voorstellen dat mensen die naar de rechtbank lopen vanaf het station, straks het pad door de tuin nemen.’

De binnentuin, tussen hotel en kantoor

Groutankers

De transformatie van twee verouderde kolossen naar een hypermoderne hotel- en kantoortoren ging met flink wat uitdagingen gepaard. Zo bleek met name het aanleggen van de drielaagse parkeergarage onder de kantoortoren een klus. ‘De oude Atrium-garage aan de overkant moest jaren geleden al wijken voor de bouw van Zuidasdok. Daarom is besloten onder de torens parkeergelegenheid te creëren’, zegt Gert Jan van Amerongen van ontwikkelaar Provast. ‘Bij het uitgraven van de bouwkuip merkten we dat het gebouw dreigde te gaan wiebelen. We moesten twintig meter diepe damwanden plaatsen om dat te voorkomen.’ Bij grondboringen stuitten de bouwers op een verrassing: groutankers. ‘Een soort zijwaartse funderingspalen’, legt Van Amerongen uit. ‘Denk aan de haringen van een tent, maar dan van een meter of zes lang. In eerste instantie konden we de bouw van de garage niet doorzetten. Uiteindelijk zijn ze verwijderd, maar het proces heeft wel een jaar geduurd. Dat heeft de bouw vertraagd.’

Elektrische (fiets)parkeerplaatsen

De nieuwe parkeergarage telt 376 parkeerplekken voor auto’s, en heeft zo’n 45 laadpalen voor elektrische voertuigen. Er zijn 680 fietsparkeersplaatsen waarvan 120 elektrisch. ParkBee exploiteert een deel van de parkeerplaatsen. Daarmee wordt 2Amsterdam niet alleen bereikbaar voor kantoormedewerkers en gasten, maar ook voor mensen uit de directe omgeving en bezoekers van het hotel, het restaurant en de cocktailbar.

Geef uw mening