De werkzaamheden verliepen zonder grote problemen. Door het werk aan het metrospoor reden er minder metro’s. En vanwege de vervanging van het tijdelijke treinperron moesten treinen uitwijken naar het perron waaraan de sporen 1 en 2 liggen. ‘Logistiek was het vervangen van het wissel complex’, zegt Emiel Vergouw van Zuidasdok. ‘Het wissel ligt zo ongeveer boven de Beethovenstraat. Daar moesten we komen via een ingang aan de Parnassusweg, die we ook steeds gebruiken voor de bouw van de tweede reizigerstunnel – de Brittenpassage. De machines en de trailers met wisselonderdelen moesten dus een flink stuk tussen de metrosporen rijden, op een doodlopende weg en terwijl het metroverkeer gewoon doorging. Dat vereist een zeer goede organisatie.’
Werkterrein vergroten
Het was het vierde nieuwe wissel, van de vijf die we in totaal leggen. Dankzij de wissels kunnen we komende zomer een metrospoor ten westen van het metrostation Zuid slopen. Dat is nodig om tussen de metrosporen het bestaande werkterrein te vergroten voor de vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Het spoor van de voormalige Amstelveenlijn is al weg, omdat deze lijn sinds maart 2019 niet meer aankomt op station Zuid. Van de vier metrosporen die bij het station lagen, zijn er over een half jaar dus nog twee over die vanaf station Zuid naar het westen gaan. Op de ruimte die vrijkomt kunnen we dan delen van de Brittenpassage bouwen en de bestaande Minervapassage hoger en breder maken.
Noord/Zuidlijn
Waarvoor diende het wissel dat we in het weekend van 4 en 5 december 2021 plaatsten? ‘Over het spoor dat we gaan verwijderen rijdt de bestuurder van lijn 52 (de Noord/Zuidlijn) nu nog de metro’s na de dienst naar het westen, naar het opstelterrein ter hoogte van de Amstelveenseweg’, legt Vergouw uit. ‘Die mogelijkheid verdwijnt rond de zomer van 2022. Vanaf dan rijden deze metrostellen ’s nachts naar het oosten: naar de remise in Diemen. De metro’s van lijn 52 komen daar alleen als ze kunnen wisselen naar het spoor van de lijnen 50 en 51. Het omgekeerde moet natuurlijk ook kunnen: van Diemen naar Amsterdam Zuid. Daarvoor zijn dus meerdere wissels nodig. Het wissel dat we in het weekend van 4 en 5 december plaatsten, maakt het lijn 52 mogelijk om richting Diemen te rijden. In de weekenden van 18 en 19 december leggen we het wissel dat de rit andersom mogelijk maakt: van Diemen naar Zuid.’
Verandering voor metrobestuurders
Het verdwijnen van het metrospoor dat richting opstelterrein Amstelveenseweg voert, betekent ook een verandering voor de bestuurders van de Noord/Zuidlijn. Vergouw: ‘De bestuurders die ’s avonds hun laatste rit maken richting Zuid eindigen hun dienst dan niet meer bij de Amstelveenseweg, maar in Diemen. En ’s morgens beginnen ze ook in Diemen. Begin of eindig je de dag in Noord, dan verandert er niets. Dat opstelterrein blijft gewoon in bedrijf.’
Uitwijkmogelijkheden
We plaatsten al eerder drie wissels. De eerste twee in het weekend van 13 en 14 november, ten oosten van station Amsterdam RAI. Het derde wissel in het weekend van 27 en 28 november. Waar waren die voor nodig? ‘Je moet bedenken dat twee metrosporen bedoeld zijn voor metro’s die van oost naar west rijden en de andere twee voor metro’s die van west naar oost gaan. Die drie eerdere wissels voorkomen dat metro’s tegen de normale richting in moeten rijden én zorgen ervoor dat er uitwijkmogelijkheden blijven, bijvoorbeeld wanneer een metro strandt’, zegt Vergouw.
Nieuwe perronvloer
Het plaatsen van een wissel was niet het enige wat gebeurde in het weekend van 4 en 5 december. We vervingen ook de vloer van het uitneembare perron waarlangs de treinsporen 3 en 4 liggen. Dit deel van het perron is te verwijderen om aan de toekomstige Brittenpassage te kunnen werken. ‘De houten perronplaten zouden drie tot vier jaar meegaan’, zegt Vergouw. ‘Maar deze zomer merkten we dat ze veel sneller achteruitgaan.’ Daarom voerden we begin november 2021 al een noodreparatie uit. ‘Misschien komt het door het in- en uithijsen van de perrons dat ze sneller slijten. Dan wringt het wat en komt er water tussen de platen. Voor de nieuwe platen hebben we leveranciers gevraagd naar het beste materiaal. Maar allemaal zeggen ze dat we al het beste materiaal hadden. De nieuwe platen zijn dus van hetzelfde materiaal als de oude. Nu we weten dat ze sneller slijten, weten we ook dat we ze over een jaar of twee weer moeten vervangen. Dat zal dan de laatste keer zijn, want daarna kunnen we de definitieve treinperrons bouwen.’
Doorbijten
Het resultaat na afgelopen weekend: vier wissels zijn geplaatst, nog één te gaan. En één uitneembaar treinperron is vervangen, nog één te gaan. Deze werkzaamheden vinden plaats in het weekend van 18 en 19 december. Vergouw lacht: ‘Dat wordt voor ons en de uitvoeringsteam nog even doorbijten maar daarna gaan we met een gerust en voldaan gevoel een welverdiende kerstvakantie vieren.’
Artikel delen:
Geef uw mening
Mooie uitleg! Bedankt!
Dank je wel!
Dank voor deze uitvoerige 'update'😄👍 Zoals iedere update stel ik dit zeer opprijs😃 Succes met de a.s. laatste aanpassingen voor dit jaar!
Bedankt Henk, leuk om te horen!