skip to main content
Kamer en Raad geïnformeerd over gunning vernieuwing station Amsterdam Zuid

Ondertussen werkt bouwcombinatie Nieuw-Zuid al via een apart contract aan de nieuwe stationspassage. Dit werk betreft het afmaken van de fundering, zodat in 2023 de resterende dakdelen van de nieuwe stationspassage op hun plek kunnen worden geschoven. Voor deze werkzaamheden zijn de A4 en A10 Zuid van 22 juli tot 3 augustus 2022 afgesloten, tussen knooppunt Badhoevedorp en oprit S109 RAI.

Geef uw mening

Jan

De 2 extra sporen zijn te weinig. Er zouden in totaal minimaal 8 sporen nodig zijn. Maar daar is op die plek geen plaats voor. Zou einde van dit project betekenen. Dat wil men niet. Tevens is er een groot probleem voor de internationale reiziger als deze in grote aantallen naar dit station komen. De perrons zijn te klein en reizigers kunnen nergens wachten. Bovenstaande kan tot grote problemen leiden. Zeker als er vertragingen zijn bij deze internationale treinen. Dit heb ik zelf meegemaakt op Berlijn Hbf. Ik was vroeg aanwezig voor mijn trein naar Amsterdam. De trein 25 min. eerder naar Keulen had een vertraging. Deze reizigers (>1000) bleven op het perron wachtte. Toen mijn trein kwam was het bijna niet meer mogelijk om over het perron naar mijn trein te lopen.

Marnix

Waarom worden er nog meer fietsenstallingen gebouwd rond het station? De huidige fietsenstallingen zijn modern en bieden meer dan genoeg capaciteit. Strawinskylaan en Mahlerplein zijn nooit voor meer dan de helft gevuld. Het is zo dat de stallingen eigenlijk net te ver van het station liggen, maar zo is dat toen nou eenmaal bedacht. Dan is het toch niet nodig om nu nóg meer stallingen bij het station te bouwen?

Saskia Blaas, Zuidasdok

Hi Marnix, dit station moet gaan uitgroeien tot het 2e station van Amsterdam met mogelijk 2 extra treinsporen erbij. Daarom maken we ook extra capaciteit voor de stalling van fietsen.

Rutger

Dat de architect "expres" geen iconisch ontwerp heeft willen maken maar een landelijke sfeer alsof je uitstapt op station Workum is echt een enorme gemiste kans. Het nieuwe Rotterdam Centraal is een goed voorbeeld hoe je een modern station moet bouwen en wordt alom geroemd om zowel het design als de functionaliteit.

Ferry Wienneke

Beste Rutger, Het Station Workum heeft slechts 2 perrons, die ook nog korter zijn. Rotterdam Centraal heeft een wel heel erg uitbundige voorgevel. Stijl en functie van Station Zuid passen bij de omgeving. Toch nog een wens: een restaurant 1e klasse zoals op het 2e perron van Amsterdam Centraal, waar de bediening zorgt dat je nooit je trein mist.

Floris de Graaf

Saskia, mijn complimenten dat jij zo geduldig antwoord geeft op de genoemden punten. Desondanks blijf ook ik van mening dat dit 'station-met-afdakje' weinig allure en reizigersbeleving lijkt te gaan bieden. In de zomer ziet het er vast prettig uit, maar het regent en waait ook wel eens in Nederland, en in de winter is dat groen toch wat minder flitsend en florissant. Overigens lijkt het alsof een deel van het groen ook weer geofferd zal worden ten behoeve van spoor 5 en 6.

Saskia Blaas, Zuidasdok

Dank je wel Floris, ik vind het oprecht fijn als jullie reageren ook al is het niet altijd positief. Dat houdt ons scherp zullen we maar zeggen. En het klopt, een deel van het groen aan de zuidkant zal dan plaats maken voor het 5e en 6e treinspoor maar gelukkig niet alles. En ik hoop dat ik jullie over een paar jaar onder dat 'afdakje' kan ontmoeten zodat we de allure kunnen gaan ervaren.

J. Homan

@Frans Nieuwenhuis:terechte vaststelling van u hoe je inderdaad in godsnaam om zo’n (bovengronds althans) armetierig station kunt uitkomen als je weet dat dit voor de internationale treinreizigers vanaf 2023 ( maar zal wel later worden) de toegangspoort en daarmee het visite kaartje voor de stad wordt. Het is des te schrijnender nu het huidige Amsterdam CS de afgelopen decennia ( en ook nog de komende jaren) voor miljarden is verbouwd en uitgebreid ( inclusief straks oostelijk trace Dijkgracht/Rietlanden) tot echt wel een visitekaartje van de stad waar straks alleen nog maar een enkele lokale sprinter en nog een enkele intercitylijn tussen Alkmaar/ Haarlem en Utrecht zijn te vinden. Dit terwijl de belangrijke intercity’s uit Noorden en Oosten en de steeds meer van belang wordende internationale treinen straks aankomen in zo’n karige stationsomgeving als op bovenstaande render.

Mitchell

@Amsterdammer Bekijk de impressies maar eens goed. Beneden in de geulen die door moeten gaan voor het stationsgebouw komt amper wachtruimte.

Amsterdammer

J. Homan en Mitchell, Een station moet FUNCTIONEEL zijn. Het is geen verblijf en men zit tegenwoordig toch alleen maar als een zombie op hun smartphone te koekeloeren. En dan beginnen over regen ... ben je van suiker? Je kan ook beneden wachten. Allure ... word ik een beetje misselijk van. Zuid (Snuifas) staat er al niet best op vanwege kouwe kak, narcisme, criminelen en patsergedrag, alsjeblieft zeg ... Grootheidswaanzin! Laten we ons niet groter voordoen dan dat we zijn.

Mitchell

@Saskia Blaas Sorry maar het is ontzettend karig dat er niet gewoon een doorlopende overkapping is. Het is karig dat het station geen échte stationshal kent die de twee passages binnen met elkaar verbindt. Je mag straks in weer en wind buiten onder een minimale 'droogloop' of via de perrons om van de ene naar de andere passage te komen. 'Groen' is geen excuus dat deze zaken ontbreken. Dat had ook mét groen gekund. Dit zijn gewoon besparingen op het ontwerp. Overigens alweer een hele tijd geleden beloofd dat er snel een inhoudelijk artikel zou komen over het ontbreken van doorlopende overkappingen, het minimale drooglooprandje buiten en de zorgen die lezers hierover hebben uitgesproken. Deze is naar mijn weten nooit gepubliceerd.

Saskia Blaas, Zuidasdok

Dag J, dit station is geen 'groot sculptuur' zoals architecten dat noemen, er zit geen toeter op. Het is een bijna landschappelijk station dat opgaat in het groen dat op de plaats komt van de snelweg die dan ondergronds loopt. En groen is welkom in de dichte Zuidas. Aan de reizigers is gedacht bijvoorbeeld met kappen die over de perronrand uitsteken, een droogloop rond het station en inpandige fietsenstallingen. Over smaak valt te twisten maar karig zal het echt niet worden.

Pandora

Frans , de mensen die dit ontwerpen komen nooit op een station , zij werken aan tekentafel en maken zich geen zorgen over de gebruikers , helaas met veel projecten in Amsterdam, Kunnen er weinig aan doen ,alles ligt al jaren in lade en kan niet mee gewijzigd worden !

Saskia Blaas, Zuidasdok

Gelukkig kan ik zeggen dat onze ontwerpers en architecten ook van dit station gebruik maken om naar Zuidas te reizen Pandora.

Hilbert

Ik werkte aan het ontwerp en kwam altijd via de metro via station Zuid naar kantoor. Tekentafels worden sinds 1995 niet meer gebruikt. De gebruikers zijn helaas voor de ontwerpers niet het enige criterium waaraan gedacht moet worden. En inderdaad, ik werkte in 2020 al aan dit project dat praktisch nog moet beginnen en ontwerpwijzigingen kosten geld. Hoe later, hoe meer.

Frans Nieuwenhuis

Er zijn een heleboel vragen te stellen bij deze foto. Waarom staan perron 5 en 6 er niet op...", waar lopen de fietspaden, etc... Maar de belangrijkste voor alle reizigers is: Waarom worden de openingen tussen de daken van de perrons niet dichtgemaakt (overkapping met glas of doorzichtig kunststof)? Bij regenweer sta je nu in de regen te wachten. Bij veel wind waai je van het perron. In de winter bevries terwijl je wacht. Verdient station Zuid geen "internationale allure" ?

Saskia Blaas, Zuidasdok

Dag Frans, de architect heeft van het station expres geen iconisch ontwerp willen maken zoals er vele staan op de Zuidas, maar een bijna landschappelijk station dat straks onderdeel uitmaakt van een groene zone waar nu de snelweg raast. Ik zal je niet proberen te overtuigen van de kracht van het ontwerp, maar wel een paar feiten als reactie. Net als bij het huidige station krijgt elk perron van het nieuwe Amsterdam Zuid een eigen kap, zo breed dat ze over de perronrand uitsteken. Dat geeft meer bescherming tegen regen dan nu. Daarnaast bieden de perrons, van zowel trein als metro, beschutte plekken zoals abri’s, wachtpaviljoens en banken met windschermen. De bouw van het vijfde en zesde treinspoor is geen onderdeel van Zuidasdok. Zuidasdok treft alleen de voorbereidingen, zoals de bouw van het dek waarop deze sporen komen te liggen. Je ziet dat er aan de zuidkant ruimte blijft voor een vijfde en zesde treinspoor. Tot slot de fietspaden, die lopen net als nu naar het station. Naar de fietsenstallingen die dan ook in de passages komen te liggen waardoor je niet door de regen naar het perron hoeft.