skip to main content
Staalconstructie op Beethovenstraat vanwege metroperron

Het metroperron van lijn 52 (de Noord/Zuidlijn) bij station Amsterdam Zuid verlengen we tussen 16 en 22 juli 2022 zo’n vijftig meter richting het oosten. Perron 4 komt daardoor een stuk boven de Beethovenstraat te liggen. Om het verlengde perrondeel te kunnen dragen, plaatsen we een zogenaamde spagaatconstructie onder het viaduct. Die dankt zijn naam aan de vorm: de staalconstructie ziet eruit als een omgekeerde Y.

Afsluiting en omleiding

Om de hinder zo veel mogelijk te beperken, plaatsen we de spagaatconstructie ‘s nachts. Daarvoor sluiten we vanaf zondagavond 8 mei gedurende vijf nachten de westelijke rijbaan van de Beethovenstraat af, evenals het westelijke fiets- en voetpad. Tijdens de nachtelijke afsluitingen wordt autoverkeer omgeleid via de Strawinskylaan, de Parnassusweg en de De Boelelaan. Het fiets- en voetpad aan de westzijde van de Beethovenstraat zal worden omgeleid via de oostzijde, van het Mathijs Vermeulenpad tot aan Spoorslag (zie het kaartje hieronder). Aan beide kanten van de Beethovenstraat zal een verkeersregelaar staan om fietsers en voetgangers te begeleiden. Op vrijdagochtend 13 mei om 6:00 uur heffen we de afsluiting weer op.

Omleidingsroutes in de nachten tussen 8 en 13 mei

8.000 kilo hijsen

De verplaatsing is tijdelijk. We maken zo ruimte om de tweede reizigerstunnel af te bouwen (de Brittenpassage) en de huidige de Minervapassage te vernieuwen. Als de Brittenpassage af is, komen alle metroperrons tussen de Brittenpassage en de Minervapassage in te liggen. De spagaatconstructie blijft ongeveer vijf jaar staan. De constructie wordt gefundeerd op de poeren van de bestaande viaducten (zie de afbeelding hieronder). Het plaatsen van de constructie vormt nog een hele klus: de omgekeerde Y weegt zo’n 8.000 kilo. Het aanvoeren ervan gebeurt met een 250 ton wegende telekraan, die we tijdelijk op het werkterrein tussen de sporen bovenop het viaduct opstellen. Jim Kerssens, werkvoorbereider bij aannemer Heijmans: ‘Door de complexe omgeving en de omliggende sporen moet de kraan ver weg staan. Dat betekent dat we onderdelen over een afstand van 43 meter moeten hijsen.’

Zo ziet de spagaatconstructie eruit

Liggers en bordes

Met het plaatsen van alleen de spagaatconstructie zijn we er nog niet. Bovenop de omgekeerde Y-kolom plaatsen we twee liggers van 12.000 kilo per stuk en 25 meter lang. Daarbovenop komt nog eens een bordes van 15.000 kilo. Dat is het platform dat straks de nieuwe perronvloer vormt boven de Beethovenstraat. De onderdelen hijsen we allemaal op hun plek met de telekraan. Kerssens: ‘Het is een hele puzzel om al het vervoer – auto, fiets, voetgangers, maar ook de trein en metro – zo veel mogelijk door te laten stromen. Door ’s nachts te werken beperken we niet alleen hinder, maar kunnen we het werk ook op een zo veilig mogelijke manier uitvoeren.’

Geef uw mening