skip to main content
Soepele start van 11-daagse afsluiting A10 Zuid

Op 22 juli om 22:45 was het dan zover: de afzetting van de A4 en de A10 Zuid vanaf knooppunt Badhoevedorp was een feit. Hoewel drie kwartier later dan gepland – er stond helaas nog een auto met pech op de vluchtstrook – ging bouwcombinatie Nieuw-Zuid voortvarend van start met het afgraven van de A10 Zuid. Over de breedte van zo’n honderd meter verwijderden we in de nacht van vrijdag op zaterdag het asfalt, ontgroeven we het terrein met anderhalve meter, en namen we twee treinsporen buiten dienst. Tegelijkertijd legden we een bouwweg aan voor de aanvoer van materiaal.

Precisiewerk en bouwweg

Gedurende de 11-daagse bouwen we aan de fundering van de nieuwe reizigerstunnel, de Brittenpassage. De ruimte om funderingspalen en damwanden aan te leveren is heel beperkt, omdat we werken aan de rand van het talud waar de A10 op ligt. Doordat we een tijdelijke bouwweg hebben aangelegd, kunnen vrachtwagens de materialen nu achteruit inrijden. De weg is te klein om te keren, dus ook dit blijft precisiewerk.

Damwanden intrillen

Op zaterdag begonnen we met het voorboren van de damwanden en het indraaien van tientallen funderingspalen, waarna we op zondag een start maakten met het daadwerkelijk intrillen van 80 damwanden. Het intrillen gaat tot nog toe vrij soepel, waardoor de geluidshinder beperkt is gebleven. We hebben hier nog tot en met woensdag voor nodig, en mogelijk ook donderdag. Vanaf vandaag trillen we echter met twee machines tegelijkertijd, wat de geluidshinder kan vergroten.

Beperkte hinder automobilisten

Ook op de weg was de hinder dit weekeinde te overzien. Automobilisten worden omgeleid via de A5 en de A9. Eerder waarschuwden we weggebruikers voor extra reistijd tot een uur, maar deze bleef op de A9 beperkt tot 15 à 20 minuten. Op andere routes zelfs nog minder. Ook ASK&GO, de service die reizigers van persoonlijk reisadvies voorziet, werd goed gevonden. Dit weekeinde gaf ASK&GO zo’n 300 reisadviezen af. Sinds de start van de service enkele weken geleden staat de teller zelfs al op 1800. Klik hier om uw persoonlijke reisvraag te stellen.

Wat gaan we nog doen?

De komende week brengen we wapening aan in de funderingsbuizen, waarna we ze afbranden op de juiste hoogte en ze afstorten met beton. Vervolgens hijsen we ter plekke enorme wapeningskorven (staalconstructies) bovenop de palen. Daaromheen brengen we bekisting aan, waarna we de korven volstorten met vele kubieke meters beton. Als dat klaar is, hebben we landhoofden gebouwd. Vanaf 2 augustus bouwen we het spoor en de A10 terug. In de ochtendspits van 3 augustus rijden automobilisten over een verse laag asfalt en is er ogenschijnlijk niets gebeurd.

Plaatsen van wapeningskorf in juni 2019
Marcel Steinbach

Zuidasdok

De werkzaamheden maken onderdeel uit van Zuidasdok, waarbij de A10 Zuid wordt verbreed en ondertunneld en station Amsterdam Zuid compleet vernieuwd. De bouw van de tweede stationspassage is een cruciale stap in de capaciteitsuitbreiding van het drukke station Amsterdam Zuid. Dit station is na de vernieuwing, in reizigersaantallen, vergelijkbaar met station Amsterdam Centraal.

Geef uw mening

Willem Veenstra

Wat een spectaculaire beelden weer van deze operatie en precies op tijd klaar, klokslag 05.00 uur was de A10 open. Ik ben een slechte slaper en heb heel veel naar de webcam gekeken, de logistiek van deze werkzaamheden zijn heel boeiend om te volgen. Geef mijn complimenten door aan allen die het aan gaat.

Monique

Is de A4 morgen weer open ?

Imce Hofman, redactie

Beste Monique, de weg is vanmorgen volgens planning om 05.00 uur weer open gegaan voor verkeer. Ook het spoor en perron is weer in dienst.

Mieke

Dank voor de update! Ik vind het knap hoe jullie in een korte tijd zoveel voor elkaar krijgen. Respect! :)

Imce Hofman

Dankjewel Mieke, ik geef de complimenten door aan de teams van Zuidasdok en bouwcombinatie Nieuw-Zuid!

Tomas

Petje af voor hoe jullie dit logistiek allemaal voor elkaar krijgen; alle materialen en machines moeten op tijd worden aangeleverd, manschappen moeten klaar staan, alles moet ook nog werken (!) en gelukkig is het mooi weer (soms wat warm). En de treinen rijden nog en wij met de auto rijden wat om. Sukses met de afronding!

Imce Hofman

Beste Tomas, Er is ontzettend hard gewerkt om alles goed voor te bereiden. dank voor het compliment. Ik geef het door!

Henk R.

Imce, dank voor je uitgebreide ‘update’, via de Webcam is alles heel goed te volgen en zo te zien loopt alles ‘op rolletjes’! Ik blijf benieuwd naar volgende updates! Gr Henk R. te Koudum

Rienk Offringa

Elke dag kijk ik op de webcam en zie dan dat er een geoliede machine aan het werk is. Het werk gaat dag en nacht door maar iedereen weet wat hij doen moet. Elke dag is het een ander plaatje dat ziet er goed uit het is een hele klus om dat zo strak mogelijk uit te voeren.

Imce Hofman

Dankjewel Henk, blijf ons volgen via de website en webcam. Er komt binnenkort ook een filmpje aan.