skip to main content
Er groeit verf voor de oude rechtbank

Er wordt binnen de muren van het voormalige ‘kantongerecht Parnas’ geen recht meer gesproken – sinds de opening van de nieuwe rechtbank in de zomer van 2021 laten kunstenaars er juist hun verbeelding de vrije loop. Toen Dorette Evers, kunstenares uit Amsterdam Oost, een jaar geleden door een kennis werd voorgesteld aan beheerder Patrick Jansen van het voormalige rechtbankgebouw, waren er nog geen tien werkruimtes door kunstenaars in gebruik. Nu zijn dat er zo’n dertig. ‘Er gebeurt hier van alles’, zegt ze nadat we vanuit tropische temperaturen de koelte van het betonnen gebouw zijn binnengestapt. ‘Die doeken (schilderijen, red.) op de gangen zijn bijvoorbeeld van een vriend van mij. Twee andere, jonge kunstenaars zijn dan weer bezig met permacultuur, ze verbouwen gewassen op basis van natuurlijke principes. Erg tof.’

Verftuin

Ook Evers werkt het liefst met wat de natuur zelf te bieden heeft. Of met wat ze vindt op straat. ‘Op dit moment werk ik met verf. Ik breng het aan op papier en leg daar vervolgens een papieren patroon op’, legt Evers uit. ‘Door de zon zijn werk te laten doen ontstaat vervolgens een kleurverschil waardoor het patroon zichtbaar wordt.’ Het bijzondere is dat zij de verf zelf maakt, geholpen door de natuur. ‘In de plantenbakken voor het gebouw, mijn verftuin, verbouw ik onder andere indigo, kaarsjeskruid en viooltjes. En daar maak ik dan weer verf mee.’

Verf maken

Door de bloemen van de planten te laten drogen, ze tot gruis te stampen en water toe te voegen, ontstaat stap voor stap de verf die ze gebruikt voor haar patronen. Dus zonder allerlei chemische toevoegingen. ‘Dat is niet altijd even makkelijk, hoor. Ook een duurzaam gemaakte verf moet het liefst zo lang mogelijk zijn kleur bewaren.’ Dus experimenteert ze met toevoegingen als azijn en aluin. ‘En ik zie dan vanzelf wel hoe het uitpakt.’

Spelen met de natuur

Het werken met groen doet Evers, als kunstenares voornamelijk bezig met fototechniek en beeld, graag en vaak: ‘In mijn eigen Dapperbuurt in Oost heb ik een buurttuin. En voor mijn project Groene Vingers leerde ik kinderen op de basisschool spelenderwijs om papier te maken van planten.’ En hoewel zij als kunstenaar bijna wetenschappelijk te werk gaat (‘ik moet het maakproces natuurlijk wel kunnen herhalen’) is het spelelement niet ver weg: ‘Het is alsof ik weer als kind moet ontdekken hoe kleurpotloden werken. Door te spelen met al die planten en kleuren kom ik met vallen en opstaan achter alle mogelijkheden en kleurschakeringen.’

Langslopend publiek

Het gebouw en de werkruimtes zijn niet publiek toegankelijk, dus we moeten vooralsnog gissen naar wat daarbinnen tot stand wordt gebracht. Maar dat er voor de deur van de betonnen kolos van architect Ben Loerakker het een en ander in de plantenbakken gebeurt, is ook de buurt opgevallen. ‘Het is opvallend hoe vaak ik word aangesproken als ik met mijn handen in de aarde zit te wroeten’, zegt ze. ‘En de mensen zijn zo vriendelijk.’ En gezien haar aanstekelijke enthousiasme verbaast ons dat niets.

De oude rechtbank ten voeten uit
Jan Vonk

In het voormalige rechtbankgebouw wordt een museum voor hedendaagse kunst gerealiseerd. De Hartwig Art Foundation gaat dit museum ontwikkelen. De gemeente Amsterdam heeft het pand aangekocht en zal dit verhuren aan de stichting. Het museum gaat volgens planning in 2025 open.

Geef uw mening

WIM DUCHHART

van deze informatie word ik razend enthousiast!!! Geweldig KOMT DIT OOK IN DE DEUR AAN DEUR KRANTJES// GELD OVERIGENS VOOR DE HELEMANIER VAN COMMUNICEREN MET DE MENS BUITEN ALLE WERKPLEKKEN! DANK JULLIE WEL EEN VOORBEELD VOOR VELEN!! HEERLIJK

Oetze

Mooi moest vaker gebeuren dat fleurt op ga zo door ik kom gouw kijken oetze