skip to main content
Verplaatsing bediening Schinkelbrug vanwege wegverbreding

In de komende jaren wordt, met de verbreding van de A10 Zuid, het aantal bruggen over de Schinkel uitgebreid. Om ruimte te maken moeten twee bedieningstorens wijken en de bediening worden verplaatst. EQUANS gaat de bediening verplaatsen naar een tijdelijke bedienkeet naast het bediengebouw Nieuwe Meersluis aan het Jaagpad. Vanuit het bediengebouw Nieuwe Meersluis wordt de sluis bediend, vanuit de keet ernaast de komende jaren de brug.

Rechts het bediengebouw Nieuwe Meersluis
Kees Winkelman

Fundering, kabels en leidingen

Voorafgaand aan het plaatsen van de keet maken we eerst een fundering. We verplaatsen de huidige fietsenstalling en verwijderen struikgewas. De bomen kunnen gewoon blijven staan. Ook trekken we kabels en leidingen vanaf de Schinkelbrug richting het bediengebouw Nieuwe Meersluis, onder het trottoir aan het Jaagpad. We verwachten hier eind oktober aan te kunnen beginnen en er zo’n drie weken nodig te hebben. Fiets- en voetgangers kunnen het Jaagpad blijven gebruiken. In de nacht van 24 op 25 oktober is het fietspad op de t-splitsing Jaagpad/IJsbaanpad afgesloten. Voetgangers worden dan omgeleid. Tijdens het plaatsen van de keet zal de vaarweg gedurende één uur gestremd worden.

November en december

Tussen half november en eind december werken we aan de treinbruggen, de metrobrug en de snelwegen. We zullen in deze periode soms ’s avonds en ‘s nachts doorwerken. We informeren u hier op een later moment uitgebreider over.

Zuidasdok

De reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer is, net als de stationsvernieuwing, onderdeel van Zuidasdok. Er komt een nieuwe fly-over en we verbreden de A10 Zuid van vier naar zes rijstroken per rijrichting. We werken aan een veilige en betere doorstroming van de A10 Zuid. Om dit mogelijk te maken zijn ingrijpende wijzigingen nodig aan knooppunt De Nieuwe Meer – en later ook aan knooppunt Amstel.

Geef uw mening

J.Homan

Het is juist goed dat die wegverbreding van de A10 Zuid er komt: als je als gemeente het doorgaande verkeer binnen de Ring A10 onmogelijk maakt ( naast straks knip Weesperstraat gaat ook de „binnenring“ Stadhouderskade/Nassaukade verdwijnen ), en dat verkeer naar de “grote stadsring A10 “ verwijst dan moet je daar wel de weg capaciteit voor maken zoals bureau Zuidas ook aangeeft. Daarnaast krijgt de stad/regio er de komende 20 jaar nog honderduizenden inwoners bij die ook soms een auto hebben of er in rijden en waar in ieder geval goederen naartoe worden getransporteerd over de weg.

Bert v.d.Bus

Kan er aan de nieuwste buitenste brug een fiets-/brommerpad "aangeplakt" worden? De A10ZUID tussen toerit Europaboulevard en Knooppunt Amstel(Rozenoordbrug) kent dit immers ook al.Hiermee zouden ook Amsterdammers met fiets en/of brommer gebaat zijn i.p.v. de haastige spitforens die eigenlijk in Amsterdam niets te zoeken heeft!

Hetty Fentener van Vlissingen Zuidasdok

Ha Bert, Op de nieuwe zuidelijke Schinkelbrug komt inderdaad een fietspad. Dit fietspad wordt in de laatste fase van de vernieuwing van knooppunt De Nieuwe Meer gebouwd.

Saskia Blaas, Zuidasdok

Dag Bert, voor de zuidkant bestaan die plannen. Ik zoek even uit hoe het precies zit en kom erop terug.

Hanneke

Kunnen we in die periode wel met fiets & Canta de sluis oversteken? Voor velen heel essentieel als verbindingspunt tussen Jaagpad en Ijsbaanpad.

Saskia Blaas, Zuidasdok

Ja hoor Hanneke, dat kan.

SPINOZA

Mensen , dit is allemaal bedacht door het college en vast gelegd in het coalitie akkoord en dan kan er niet meer aangepast worden , steeds meer blijkt dat B&W met dikke oogkleppen rond loopt

Marc

Zonde dat er zoveel geld naar wegverbredingen gaat, terwijl uit talloze onderzoeken blijkt dat deze de filedruk niet verminderen, of hooguit tijdelijk. Wel goed dat het station aangepakt wordt en wordt vergroot. Openbaar vervoer heeft de eigenschap mensen wél efficiënt te kunnen vervoeren, maar daar is wel de infrastructuur voor nodig.

Saskia Blaas, Zuidasdok

Je hebt gelijk hoor Roland, de wegverbreding is niet bedoeld om het weven te laten stoppen.

Roland Postma

Saskia, Even over het gevaarlijke weven: dat is een onzin argument. Daar is geen wegverbreding voor nodig. 80 kilometer op het stukje a4 vanaf Sloten en 80 kilometer op de ringweg Zuid net zoals dat nu al is op de ringweg West. Kan morgen ingevoerd worden: matrixborden hangen er al. Dit hebben we ook al herhaaldelijk voorgesteld in vele overleggen. Is ook beter voor de doorstroming en zorgt voor minder vervuiling en minder geluidsoverlast. Morgen doen!

Saskia Blaas, Zuidasdok

Hi Marc, ik snap je gedachten en we zullen ook niet claimen dat we de files gaan oplossen. Daar zijn andere dingen voor nodig. Amsterdam wil een autoluwe stad, dan verschuift een deel van het verkeer naar de ring en de snelwegen eromheen. Maar dit project zorgt ook voor een betere veiligheid omdat er een einde komt aan het gevaarlijke weven, bijvoorbeeld als je rijdt van de A10 West naar de A10 Zuid.