skip to main content
The Pulse wordt gebouwd met mineralen strips en petflessen

Vlak bij de ingang van het bouwterrein geeft een levensgrote façade ons een blik op de toekomst: een deel van de voorgevel van zowel de woon- als de werktoren, gebroederlijk naast elkaar en op ware grootte. De rode bakstenen gevel van de door architect VMX ontworpen woontoren lijkt geïnspireerd te zijn door de Amsterdamse School. Maar schijn bedriegt: het zijn geen bakstenen die we zien, maar een soort behang van mineralen strips die op een houten skelet zijn aangebracht. ‘Dat is een heel precies werkje’, zegt Marcel Moerenhout, projectmanager uitvoering van ontwikkelaar VORM. ‘De mensen die die strips aanbrengen zijn echt kunstenaars.’

Zo gaan de gevels eruit zien

Tot de vierde verdieping

Naast het bakstenen uiterlijk komt er in de gevel van The Pulse of Amsterdam ruimte voor groene balkons en voorzieningen voor de plaatselijke fauna, zoals een bijenhotel. Maar zover zijn we nog niet – de woontoren in aanbouw wordt nu nog omhuld met een blauw afdekscherm dat de werklieden beschermt tegen vallend materiaal. De mannen zijn inmiddels gevorderd tot de vloer van de vierde verdieping. Dat moeten er uiteindelijk 21 gaan worden, met ruimte voor 151 middeldure huurappartementen en 49 vrije sector huurwoningen.

Amsterdamse woon-, wereldse kantoortoren

The Pulse of Amsterdam wordt een multifunctioneel complex waar vanaf eind 2024 gewoond, gewerkt en ontspannen kan worden. De kantoortoren beslaat 36.000 m2 en krijgt geen typisch Amsterdamse, maar juist een kosmopolitisch aangezicht. Dit gebouw is ontworpen door een tweede architect (architectenbureau MVSA), die heeft gekozen voor een staalgrijze gevel van biocomposiet, een samengesteld materiaal waarvoor onder andere duizenden petflessen zijn hergebruikt. Moerenhout: ‘De woontoren ademt de lokale Amsterdamse sfeer, maar de kantoortoren zou voor hetzelfde geld in New York, London of Tokio kunnen staan.’ De grote, overhellende raampartijen zijn onderdeel van een prefab biocomposiet gevelelementen dat direct op de gevel gemonteerd wordt. Ook hier is de uiteindelijke gevel nog niet te zien. Het werk is inmiddels gevorderd tot de vijfde verdieping, met nog negentien verdiepingen te gaan.

Stadsbos, bioscoop en winkels

Het bouwterrein ligt er netjes bij als we langs het lage middendeel lopen dat de twee torens verbindt. De begane grond van het middendeel is al goed zichtbaar, en zal uiteindelijk tot aan de tiende verdieping reiken. Met als kers op de taart een heus stadsbos tussen de twee torens – bomen en groen op zo’n vijfendertig meter hoogte, toegankelijk voor de bewoners en zakelijke gebruikers. Er komen meer plekken om tot rust te komen. ‘Dit is de achterwand van een inpandige bioscoop’, zegt Moerenhout als we een grote, rechthoekige muur passeren die fier de lucht in steekt. Het filmtheater krijgt maar liefst negen zalen, en daarnaast is er in het lagere middendeel nog plek voor diverse soorten horeca en een supermarkt.


Elektrisch vervoer

Aangekomen in de kantoortoren lopen we de parkeergarage in. In de garage onder de kantoortoren zien we wat The Pulse of Amsterdam qua mobiliteit in petto heeft – hier geen draaiende motoren, maar zoemende accu’s. Er komen namelijk 125 parkeerplekken, allemaal voor elektrische auto’s. Twintig procent daarvan is uitsluitend bestemd voor elektrische deelauto’s. Ook aan de brandveiligheid is gedacht. Ieder parkeercompartiment is apart afsluitbaar. ‘De techniek en veiligheid van elektrische auto’s gaat natuurlijk met reuzensprongen vooruit’, zegt Moerenhout, ‘maar toch wilden we die extra veiligheid inbouwen.’

Duurzame oplossingen

Het hele project is beloond met een vijf sterren BREEAM Outstanding-certificering, de hoogst mogelijke score voor de duurzaamheid van bouwprojecten. Dat komt onder andere door het gebruik van zonnepanelen voor het opwekken van energie, de aanwezigheid van een warmte-koudeopslagsysteem en de 125 laadpalen in de ‘all-electric’ parkeergarage. De duurzaamheid zit ook in zaken die voor het publiek onzichtbaar blijven. Zo zijn er luchthoudende, kunststof elementen in de betonnen vloeren verwerkt, waardoor minder beton en wapening nodig is. Het materiaalgebruik voorkomt bovendien veel bouwverkeer. ‘Als we echte bakstenen zouden gebruiken, zouden we voor de aanvoer alleen al tientallen vrachtwagens nodig hebben’, zegt Moerenhout. ‘De strips die we nodig hebben om de woontoren te bekleden, passen in één enkele vrachtwagen.’

Planning

The Pulse of Amsterdam in Kenniskwartier wordt naar verwachting eind 2024 opgeleverd en wordt ontwikkeld door VORM en EDGE.

Kenniskwartier

De komende jaren transformeren we samen met de VU en het Amsterdam UMC het Kenniskwartier in Zuidas tot een spannende mix waar een breed palet aan functies samenkomen. In deze buurt (aan de zuidkant van de A10, tussen de Parnassusweg/ Buitenveldertselaan, de A.J. Ernststraat en de Amstelveenseweg) komen circa 2.700 woningen, naast ruimte voor onderwijs en kennisgerelateerde bedrijvigheid, zorg, cultuur, winkels en horeca. Met onder andere The Pulse of Amsterdam, het nieuwe Research en Diagnostiekcentrum ADORE, bioscoop Rialto VU en het sociale woningbouwproject Stepstone, wordt het Kenniskwartier een plek waar wonen, ontmoeting, inspiratie en kennisuitwisseling samenkomen.

Geef uw mening

Broers

Gaaf ding vind ik dit. Bedankt voor de reportage

Miriam

Het enige wat wij er van merken is altijd overlast van bouw lawaai. Zelfs op zaterdag. De zuidas is niet voor de bewoners van Adam. Nog steeds niet.

Amsterdammer

Ja want jouw huis is geluidloos gemaakt en hebben de toenmalige buren geen overlast ervaren ...

Marlies | Amsterdam Zuidas

Beste Miriam, wat jammer dat je dit zo ervaart. Wij zetten ons in om Zuidas steeds meer te ontwikkelen tot een gemengde wijk waar het ook fijn wonen en leven is. The Pulse of Amsterdam zal hier op termijn een belangrijke bijdrage aan gaan leveren met naast woningen ook voorzieningen als een bioscoop, horeca en een supermarkt. Natuurlijk is het zo dat Zuidas een buurt in ontwikkeling is, en waar veel gebouwd wordt. Wij realiseren ons echt dat dit tot overlast van de huidige bewoners kan leiden, maar proberen hierover zo goed mogelijke afspraken met aannemers en ontwikkelaars te maken. Wanneer overlast buiten-proportioneel wordt, kun je altijd even contact opnemen met ons informatiecentrum.