skip to main content
Fotoverslag: nat begin werk bij Amsterdam Zuid

Wie om 22.00 uur naar onze webcam keek, zag over de A10 Zuid nog wat laatste auto’s voorbijkomen vanuit de richting Schiphol of de A10 West. Daarna viel het stil. De rode kruisen boven het wegdek deden hun werk en al snel verscheen er zwaar materieel ter hoogte van station Amsterdam Zuid.

Het werk begon met het verwijderen van het asfalt…

…terwijl reizigers nog op een laatste trein of metro wachtten.

Vanaf zondagochtend was het weer zo mogelijk nog beroerder dan in de nacht. Nadat de asfaltlaag was verwijderd, veranderde de A10 in een ware modderpoel.

Tegelijkertijd werd geleidelijk zichtbaar waar dit werk om draait: twee enorme delen van het dak voor de extra reizigerspassage van station Amsterdam Zuid – de Brittenpassage – liggen klaar om op woensdagavond 9 augustus naar hun plek te worden geschoven. De gele geleiders kwamen bloot te liggen. En verderop groeven bouwers de steunpunten uit waarover deze geleiders later de dakdelen naar hun plek transporteren.

Het afgraven van de A10, over een lengte van zo’n honderd meter, kon beginnen. We houden u op de hoogte van het vervolg.

Kom langs in de Zuidas Zomer Keet
Tot 11 augustus 2023 staat de Zuidas Zomer Keet op het Gustav Mahlerplein. Daar vertellen we u alles over de zomerwerkzaamheden. Maar er is veel meer: rondleidingen, workshops en ritjes in een tuktuk. Bekijk het programma en kom langs!

Geef uw mening

Jos

Komt het toekomstige derde perron van het station dan (deels) op dakdeel T5/A10 te liggen als de A10 daar ondergronds is ?

Imce, Zuidasdok

Hoi Jos, Ja, dat klopt. Zuidasdok zorgt voor de mogelijkheid dat Prorail later het derde perron gebouwd kan worden. In het najaar staat een artikel over het derde perron gepland. Dan vertellen we je er meer over.

Mark

Waar ik wel benieuwd naar ben: wordt de nieuwe Brittenpassage uiteindelijk al in gebruik genomen voordat de snelweg ondergronds gaat? Met andere woorden, komt er ook een (tijdelijke) tunnel onder de A10 om de Brittenpassage aan de noord- en zuidkant te verlengen, of gaat de passage pas open als het dok helemaal gereed is?

Imce, Zuidasdok

Goedemorgen Mark, Het lijkt nu inderdaad een brug of viaduct, omdat de grond eronder weg is. Het dakdeel waarover maandag het verkeer weer rijdt, rijdt in de toekomst het internationaal treinverkeer. De A10 ligt dan in een tunnel.

Mark

Ik heb zojuist de timelapse bekeken en in feite gaat de A10 eigenlijk toch via een brug over de nieuwe Brittenpassage. Dus wat nu het dakdeel is van de A10 over de Brittenpassage wordt straks het deel waar het spoor overheen gaat als de A10 ondergronds gaat, klopt dat?

Imce, Zuidasdok

Beste Mark, De nieuwe passage gaat uiterlijk in 2027 open. De A10 blijft tot de ingebruikname van de tunnel op dezelfde plek liggen als nu. Er komt dus geen tijdelijke tunnel.

Evert Kramer

Geweldige klus. Wat een planning moet dat zijn. Petje af. Volg alles via de webcam . Succes!