skip to main content
Eén metrospoor dicht door verzakking

In de ochtend van 19 oktober 2023 bleek één metrospoor bij station Amsterdam Zuid verzakt. Het GVB heeft het spoor uit voorzorg uit dienst genomen. Het gaat om het metrospoor van de lijnen 50 en 51, richting Gein en Amsterdam Centraal. Dit metrospoor blijft in elk geval de rest van de dag en avond buiten dienst. Er is een aangepaste dienstregeling voor metro 50 en 51. Voor meer informatie: check www.gvb.nl.

Treinen met aangepaste snelheid

De verzakking bevindt zich bij de locatie waar we de Brittenpassage bouwen, de tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid. Onder het betreffende metrospoor ligt een deel van het toekomstige dak van de Brittenpassage. Dit deel schoven we in 2021 op zijn plek. Ook is er een treinspoor iets verzakt, waardoor de treinen met een aangepaste snelheid ter hoogte van het station rijden. We herstellen de verzakking in de nacht van 19 op 20 oktober. Mogelijk zijn deze werkzaamheden hoorbaar in de omgeving. Naar verwachting rijdt de metro in de ochtend van 20 oktober volgens de normale dienstregeling.

Geef uw mening

Ruud

Amsterdammers klaagden ook jaren over de Noord-Zuidlijn. Dat was afgelopen binnen een week nadat hij ging rijden.

Amsterdammer

Saskia Blaas, dank voor de reactie. Komt dus over als een inschattingsfout ... jammer dat men er niet voor gekozen had om dat laatste stukje dijk, tussen de toekomstige Brittenpassage en Parnassusweg, ook weg te halen. Nu maar hopen dat dat laatste stukje dijk niet verder verzakt.

Saskia Blaas I Zuidasdok

Dag Amsterdammer, die spoorbak ligt er inderdaad net maar het is niet zo dat het spoor op dat dek was verzakt. De verzakking zat op de plek waar het dek over gaat in de aarden dijk. Dus westelijk van het dek. De oorzaak kunnen we nog niet goed achterhalen maar het lijkt een combinatie van het werk dat we onderdeks doen - aanbrengen van damwanden en ankers - en een zwakte in de dijk. We hebben daar sowieso monitoringsapparatuur staan en heeft onze volle aandacht.

Amsterdammer

Ruud, dat is appels met peren vergelijken. Dat geklaag ging over de kosten van de aanleg van de Noordzuidlijn en niet over de dienstregeling. Het geklaag nu over het OV is wel degelijk terecht en gaat ook over het aanbod in het geheel. Vele tramlijnen en buslijnen voldoen niet aan hetgene wat ze beloofd hebben, als je naar de dienstregeling kijkt. Dagelijks vallen er trams en bussen uit. Ikzelf ervaar dat met tramlijn 3, iedere dag valt er wel een tram (of meer) uit, 25 minuten wachten op de eerstvolgende tram is niet normaal (en dan wilt de overheid de mensen uit de auto). En dan lees je over een verzakking van een spoor van een metrolijn (en zelfs een treinspoor) op Zuid ... die spoorbakken liggen er net ... De gemeente moet harder ingrijpen bij bouwprojecten waar bouwbedrijven de mist ingaan (en de overheid, lees de burger, mag weer de poeplap trekken). Hoe is het mogelijk dat een spoor verzakt terwijl die op een betonnen bak ligt? Dat riekt naar bouwfraude of onkunde, in beide gevallen mag zo'n bouwbedrijf de extra kosten dragen en zijn vergunning verliezen ... ben er helemaal klaar mee.

Ben

Ik haat O.V

Dave

Altijd gezeik met die metro's 50 en 51 !!

Ben

Nu stoort de hele boel al in elkaar. Knap gedaan :) Geen metros vandaag nog, leuk voor de reiziger, bedankt

Peter

Zeur niet zo....

Willem Laan-Vidal

Wat een ontzettend domme reactie.

W

Interessant.