skip to main content

Ruimte

Door de bouw van de wegtunnel ontstaat meer ruimte voor de stad en haar bewoners en meer ruimte voor groen. Daarnaast neemt de geluidoverlast voor de omgeving af. Tevens maakt de tunnel de uitbreiding mogelijk van station Amsterdam Zuid. Dat zal internationale verbindingen krijgen en daarmee Schiphol en Amsterdam Centraal ontlasten. In de tunnel komt een deel van de te verbreden A10 Zuid te liggen. Deze verbreding zorgt voor een autoluwere binnenstad, een betere en veiligere doorstroming en daarmee voor een betere verbinding met de noordelijke Randstad. Hiermee wordt het regionaal en nationaal belang van de Zuidasdok-tunnel onderschreven. De tunnel is ruim één kilometer lang en komt ten noorden en ten zuiden van station Amsterdam Zuid te liggen. De bouw begint naar verwachting in 2027.

Bouwmethode

De gekozen bouwmethoden waarbij de uitvoeringsrisico’s optimaal beperkt worden, hebben een belangrijke rol gespeeld bij de keuze voor de winnende bouwcombinatie. Frans de Kock, projectmanager Tunnel Zuidasdok: ‘Met de bouw van de tunnel gaan we ruimte maken in een druk gebruikt deel van de stad, om uiteindelijk ruimte te geven. De bouw wordt intensief en dan is het uiterst belangrijk een bouwer te hebben die snapt wat deze specifieke stadslocatie nodig heeft.’

‘Eenvoud waar het kan en maatwerk waar het nodig is’, aldus een woordvoerder van Van Hattum en Blankevoort. ‘Door de combinatie van verschillende bouwtechnieken, waaronder de Cutter soil mixing techniek, zorgen we voor stabiliteit en een stevige constructie van de tunnel en de belendingen’. Daarnaast blijft de bereikbaarheid van de A10 Zuid, de stedelijke wegen en station Amsterdam Zuid tijdens de werkzaamheden zo veel mogelijk gewaarborgd. 

Contract

Zuidasdok gunt twee contracten: één contract voor het ontwerpen van de noordelijke en zuidelijke tunnel en één contract voor het realiseren van de tunnel. De realisatie van de noordelijke en zuidelijke tunnel wordt in één keer gegund maar vooralsnog in delen opgedragen. Beide contracten worden aan dezelfde bouwcombinatie gegund. Het betreft een maatwerk-bouwteamovereenkomst voor het ontwerp tot en met het Definitief Ontwerp en een engineering & construct contract. Voor deze gunning geldt een richtprijs van € 895 mln uitgaande van prijspeil januari 2023.

Zuidasdok

Zuidasdok is een van de grootste infrastructurele projecten van Nederland. Het project zorgt voor een betere bereikbaarheid van de Amsterdam en van het noordelijk deel van de Randstad, zowel over de weg als met het openbaar vervoer en is een samenwerking van Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam. 

Geef uw mening

Erik Hobijn, Stichting Ambassade

beste Saskia Blaas hoe zit het met eventule plicht bij dergelijke bouw om een compensatie voor natuur waarde versterking te realiseren. en wie gaat daar over?

Saskia Blaas I Zuidasdok

Allereerst excuses Erik, voor mijn late reactie. Het Tracébesluit Zuidasdok schrijft voor dat wij voorzorgsmaatregelen nemen om de negatieve effecten op de natuur te verminderen. Denk aan vogels, vleermuizen en bepaalde planten. Zo mogen we geen bomen kappen in het broodseizoen en alleen na inspectie van een ecoloog. Tijdens bepaalde periodes van het jaar mogen we alleen na zonsondergang werken met vleermuisvriendelijke verlichting. En alle gekapte bomen moeten we of terug planten of compenseren met een storting in het herplantfonds van de gemeente. De gemeente controleert ons daarin.

Roland Postma

Het blijft moeilijk om het eerlijke verhaal te vertellen. Op dit moment is er geen geld voor de tweede tunnelbuis dus of die er komt is maar de vraag. En zo is een project dat begon als een goed idee om ringweg, spoor en metro onder de grond te stoppen inmiddels op het punt gekomen dat er nog geld is voor de helft van de ringweg onder de grond. En zelfs die wordt een stuk duurder dan nu begroot. Waarom is het zo moeilijk om dat gewoon te vertellen?

Emile

Misschien hebben ze straks toch weer geld. Check maar eens hoeveel geld er vanuit Nederland en EU naar Oekraïne gegaan is.

Saskia Blaas I Zuidasdok

Gelukkig bepalen we zelf hoe vaak we iets schrijven:). Leuk dat je ons volgt en blijf vooral kritisch.

Roland Postma

Iets te makkelijk om het op de lengte van het stuk te gooien, maar ik begrijp wat je zegt. Is overigens ook wel weer grappig dat blijkbaar het format van de website bepaald hoeveel woorden jij mag schrijven en wat je dus kan vertellen.

Saskia Blaas I Zuidasdok

Dag Roland, de vraag is hoe compleet je kunt zijn in een artikel van 450 woorden. Over het feit dat Zuidasdok een tekort heeft van tussen de 600 en 800 miljoen euro zijn we vrij open op deze website. Zo schreven we op 21 juni dat er geen opdracht voor de bouw van de noordelijke tunnel gegeven kan worden omdat er onvoldoende budget is.

Pim

Ik wacht nog steeds op een artikel hoe men dit nu wil gaan doen. De ruimte is tenslotte niet aanwezig om eerst het hele stuk snelweg (zuid of noord) opzij te leggen, dan de tunnel te bouwen. Ik laat me graag voorlichten.

Saskia Blaas I Zuidasdok

Hi Pim, precies kunnen we het nog niet vertellen. De komende twee jaar maken we met de aannemer een definitief ontwerp en dan wordt ook duidelijk welke methode we waar toepassen. Maar in grote lijnen kunnen we wel zeggen dat we de tunnel bouwen in de vrije ruimte tussen de huidige A10 Zuid en de omliggende gevels. Op de bovenstaande afbeelding zie je aan weerszijde van het station groenstroken, daar ligt nu de A10. We bouwen de tunnel ernaast. Waarschijnlijk met een mix aan methodes; door eerst de wanden en het dak te bouwen en vervolgens eronder de tunnel of met een zogenoemde langsfasering waarbij de tunnelbouw in de lengte wordt gesplitst.

Jan-Kees Verschuure

Opmerkelijk dat de gemeente Amsterdam de A10 West wil afwaarderen tot 80 km/h en nog steeds voor het bestaande scenario wordt gekozen (meer rijstroken dan het huidige aantal).

Amsterdammer

Bron?

Aron

Ik heb wel een soort medelijden met de werknemers die hier alle comments in de gaten moeten houden en van antwoorden moeten voorzien. Want van tienduizend meer rijstroken aan de A10, vertraging van financiering voor het internationale treinperron, vertraging van het algehele project, en de algehele aaneenschakeling van gemiste kansen wat betreft de doelstelling en het ontwerp van het Zuidasdok wekt bij de meeste mensen nou niet echt veel sympathie en enthousiasme op.

Saskia Blaas I Zuidasdok

En toch is het best leuk werk Aron:)

Jos Cremers

Er staat dat de noordelijke en zuidelijke tunnel in delen worden opgedragen. Hoogstwaarschijnlijk zal de noordelijke tunnel er niet komen doordat de kosten voor de zuidelijke tunnel te hoog zullen oplopen (zoals gebruikelijk bij dit soort projecten). Ook moet er nog geld overblijven voor het doortrekken van de metro Noord-zuidlijn naar Schiphol. De noordelijke tunnel is voor het uitbreiden van de capaciteit van de A10 en station Zuid ook niet nodig, er is daar ruimte om de A10 bovengronds met een paar rijstroken uit te breiden.

Jos Cremers

De impressie laat maar 4 treinsporen zien, in het eindbeeld zouden dat er 6 moeten zijn.

Saskia Blaas I Zuidasdok

Dag Jos, Zuidasdok maakt inderdaad aan de zuidzijde van het station de fundering voor uitbreiding met twee treinsporen zodat het internationaal treinverkeer van CS naar Amsterdam Zuid kan worden verplaatst in de toekomst.

Bert van de Bus

Opmerkelijk! Van Hattum &Blankevoort heeft ooit ook de viaducten van de A10 ZUID over de Beethovenstraat en Europaboulevard gebouwd.

Hugo Janssens

Heel goed dat dit gewoon doorgang krijgt. Het was ook een behoorlijk kortzichtige gedachte om misschien op korte termijn 300 miljoen te besparen met het niet realiseren van de noordelijke tunnel, terwijl het een investering betreft waar zowel Amsterdam als de noordelijke Randstad decennialang van zullen profiteren.