skip to main content
Studie naar derde treinperron Amsterdam Zuid

Een derde treinperron, naast de twee metroperrons, past in een groter plan om Amsterdam de komende jaren via het spoor bereikbaar te houden. De bouw ervan kan pas beginnen wanneer de A10 Zuid op deze locatie in een tunnel ligt. Zonder die tunnel is er onvoldoende ruimte voor een derde perron, met twee extra treinsporen.

Voorkeursbeslissing

De besluitvorming over een toekomstig derde treinperron is eind vorig jaar een fase verder gekomen, schrijft staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) op 1 maart in een brief aan de Tweede Kamer. Het ministerie van I&W, de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam met medewerking van ProRail en NS hebben gezamenlijk de zogenoemde ‘Voorkeursbeslissing MIRT-verkenning derde perron Amsterdam Zuid’ genomen. Dit besluit volgt op een verkenning die in 2018 is gestart en maakt het rijden mogelijk van internationale hogesnelheidstreinen naar station Amsterdam Zuid in plaats van naar station Amsterdam Centraal.

Toenemende drukte

De verplaatsing van het internationale treinverkeer naar station Amsterdam Zuid maakt deel uit van een groter plan om de toenemende drukte op het spoor de komende jaren het hoofd te bieden. Hiervoor is de aanleg nodig van een nieuw derde treinperron met twee treinsporen aan de zuidzijde van station Amsterdam Zuid, inclusief trappen, roltrappen en liften. Het huidige zuidelijke treinperron – in de toekomst dus het middenperron – wordt dan aangepast voor de aankomst en het vertrek van hogesnelheidstreinen. Aan de zuidzijde is onder het nieuwe perron en het middenperron een lounge beoogd voor hogesnelheidstreinen naar niet-Schengenlanden. Deze lounge is voor treinreizigers die vertrekken naar het Verenigd Koninkrijk (Londen) en daar zal de persoons- en bagagecontrole plaatsvinden. Treinen naar bijvoorbeeld Brussel en Parijs vertrekken eveneens vanaf het middenperron, maar de reizigers maken gebruik van de normale opgangen (zonder douane).

Samenhang met tunnel A10 Zuid

De bouw van een derde treinperron met alles wat daarbij komt kijken is momenteel geen onderdeel van Zuidasdok. Maar door de snelweg ter hoogte van het station te ondertunnelen, maakt Zuidasdok het derde perron wel mogelijk. Ook is de extra stationspassage die nu gebouwd wordt, de Brittenpassage, al voorzien van een dak waarover treinen kunnen rijden op de twee extra sporen. Uiterlijk in 2027 wordt besloten of het project derde treinperron als laatste bouwstap wordt toegevoegd aan het programma Zuidasdok. Of dat, andersom, enkele onderdelen van Zuidasdok worden toegevoegd aan het project derde perron. De bouw van een derde treinperron zal naar verwachting niet voor 2030 plaatsvinden.

Geef uw mening

Rutger

ik snap niet waarom er geen groter integraal plan is rondom het zuidasdok, vernieuwing station en een 3e perron. Het is een beetje pappen en nathouden allemaal. Toch ook voornamelijk een enorme gemiste kans dat niet zowel weg als spoor allemaal diep onder de grond zijn gegaan met bebouwing erop.

Saskia Blaas I Zuidasdok

Dag Rutger, zowel de weg als het spoor onder de grond was inderdaad ideaal geweest maar ook bijzonder kostbaar. Daar kregen we indertijd de handen niet voor op elkaar. Maar wat bedoel je in dit verband met 'pappen en nathouden'? De vernieuwing van het station is een belangrijk onderdeel van Zuidasdok en met ProRail is er nauwe afstemming over het 3e treinperron. Dingen gebeuren niet langs elkaar.

Mitchel

Van wat al een sneu excuus van een hoofdentree is blijft ook lekker veel over zo. En als ik het voorkeursbesluit mag geloven sta je straks dus in de stromende regen met je koffertjes te wachten tot de internationale "terminal" open gaat? De ingang daarvan is direct aan straat i.p.v. via de passages. Of je mag een peperdure Starbucks in. De opzet van dit station wordt alsmaar beter...

Hesper

Verstandig onderzoek, ik was recent in Brussel om de trein naar Londen te nemen, douane en bagagecontrole hebben veel ruimte nodig.