We kregen een hoop gedaan bij knooppunt De Nieuwe Meer. Zo maakten we naast Tennispark Joy Jaagpad, en op de naastgelegen verbindingsweg van de A10 Zuid naar de A4 Schiphol/Rotterdam, ruimte voor de toekomstige verbreding van de ringweg. Daarvoor moest de A10 Zuid richting Schiphol/Rotterdam het hele weekend op slot. Op andere plekken zijn we al een fase verder en werkten we aan de fundering waarop de extra rijstroken voor bestemmingsverkeer komen te liggen.
Aanpassen rijstroken en bebording
Op de verbindingsweg tussen de A10 Zuid en de A4 richting Schiphol/Rotterdam versmalden we de rijstroken door de wegbelijning en de daarboven hangende bebording aan te passen. Zo hebben we aan de zijkant meer ruimte om het naastgelegen spoorwegviaduct te kunnen aanpassen.
Bomenkap
In de bocht die de A10 Zuid met de A10 West verbindt, ter hoogte van Tennispark Joy Jaagpad, verwijderden we de bomen naast de snelweg. Daar bouwen we in de toekomst een fly-over die het verkeer vanuit Amsterdam – vanaf de oprit bij de Amstelveenseweg – naar de A4 richting Schiphol/Rotterdam gaat leiden. Nadat we de bomen hadden ingezaagd, hesen we ze met een kraan vanaf de A10 van hun plek.
Vernagelen grond naast A10
Op de plek van het talud (de schuine zijkanten van de dijk waarop de A10 Zuid ligt) komen later de extra rijstroken voor bestemmingsverkeer. Om het talud te kunnen afgraven, moeten we wel zorgen dat de dijk stabiel blijft. Dat kan door het te versterken met damwanden, net zoals we dat vorige weekend hebben gedaan. Op sommige plekken is het genoeg om de grond zelf te verstevigen met ankers en spuitbeton – ‘vernagelen’ heet dat.
Vertragingen
Hoewel het verkeer beter doorstroomde dan in het voorgaande weekend, leidde de afsluiting van de A10 Zuid ook dit keer tot vertragingen op de A9 en de A10 Noord. Die bedroegen op beide routes maximaal dertig minuten. Het was ook drukker op de stadswegen, met name rond de Amstelveenseweg en Zeilbrug/Zeilstraat richting het Hoofddorpplein. De vertragingen daar liepen op tot vijftien minuten, met uitschieters naar twintig minuten als automobilisten voor een langere route door de stad kozen. Ook trams en bussen kregen te maken met vijf tot tien minuten vertraging.
Verbreding A10 Zuid
De werkzaamheden zijn nodig om de A10 Zuid te kunnen verbreden. We leggen extra rijbanen aan, met ieder twee extra rijstroken, bedoeld voor bestemmingsverkeer. Vanaf knooppunt De Nieuwe Meer zijn hier onder meer extra viaducten nodig over de Amstelveenseweg en het Piet Kranenbergpad, en extra bruggen over de Schinkel. Voor de bouw van deze bruggen en viaducten treffen we nu voorbereidingen.
Artikel delen:
Geef uw mening