skip to main content

Bij knooppunt De Nieuwe Meer wordt inmiddels op verschillende locaties gewerkt. Bouwkranen verschijnen om damwanden aan te brengen. Graafmachines verwijderen op diverse plekken het talud en er gebeurt van alles rond de Nieuwe Meersluis, bij de Schinkelbrug. De tientallen mensen die er werken, weten precies wat ze moeten doen en in welke volgorde. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. ‘Dit is een uiterst complex project. De uitvoerders weten wat er van dag tot dag moet gebeuren, omdat we precies weten hoe we het werk moeten plannen. Daar is heel veel aan voorafgegaan’, zegt Eric Engelhart van bouwcombinatie TriAX (Besix, Dura Vermeer, Heijmans). Hij is gespecialiseerd in het visueel combineren van ontwerp en planning: het 4D plannen. ‘4D plannen komt erop neer dat we het project eerst digitaal bouwen. Als we dan werkzaamheden tegenkomen die elkaar in de weg zitten, lossen we het probleem al op voordat we het buiten uitvoeren. 4D plannen draagt bij aan de maakbaarheid buiten: veilig, efficiënt én met een strakke planning.’

Knelpunten wegnemen

Een bouwproject begint altijd op de tekentafel, met een ontwerp en een planning. Vaak gevolgd door een driedimensionaal ontwerp, om een goed beeld te krijgen van hoe het er in werkelijkheid uit gaat zien. ‘Voor het project knooppunt De Nieuwe Meer zijn deze drie elementen in elkaar geschoven tot een 4D-planning. Al vanaf het allereerste begin, namelijk tijdens de aanbesteding. Dat is tamelijk uniek. Zo hebben we in een vroeg stadium een hoop knelpunten kunnen wegnemen.’

Samen puzzelen

‘Door het 3D-ontwerp van het project te koppelen aan de planning zijn we in staat om elke stap te visualiseren’, zegt Engelhart. ‘Zo ontstaat een ‘film’, die laat zien hoe het ontwerp in de tijd wordt gerealiseerd. Dat kan gaan over het gehele project, maar ook bijvoorbeeld over het werk op een specifieke locatie in een specifiek weekend. Verschillende disciplines werken mee aan het 4D plannen: specialisten die zich bezighouden met funderingen, kabels en leidingen, verkeerstechnische installaties, wegenbouwers et cetera. Ze hebben allemaal hun eigen invalshoeken, maar moeten het wel samen doen. Met 4D plannen worden knelpunten zichtbaar en gaat iedereen samen puzzelen hoe het wel kan. Zo ontstaat nog voordat je naar buiten gaat een realiseerbare aanpak, waar iedereen achter staat.’

Bekijk een voorbeeld van 4D plannen

Video

Belanghebbenden meenemen

Een ander voordeel van 4D-planning is dat de bouw gemakkelijker is uit te leggen aan omwonenden of bijvoorbeeld aan beheerders van systemen of gebouwen, stelt Engelhart. ‘Technische tekeningen zijn voor niet-ingewijden nauwelijks te lezen. Laat staan planningen, die bij de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer duizenden regels telt. Er is geen betere manier om begrip te krijgen voor wat we waarom doen dan door mensen die nabij wonen of werken te laten zien waarom we op deze manier bouwen. We kunnen hen letterlijk meenemen in de uitvoeringsstappen die we zetten en wat die betekenen.’

Kijk vanuit kantoorgebouw Tripolis

Video

Visualiseren in detail

Tijdens de uitvoering is er nog een voordeel, zegt Engelhart. ‘Op locaties waar we nu werken, gaat het echt om de details: waar staan de kranen precies, hoe groot zijn de veiligheidszones, hoe lopen de bouwwegen, waar staan bomen, waar de bouwketen? Dat visualiseren we op de dag en vaak zelfs op het uur nauwkeurig. Dat maakt het voor uitvoerders gemakkelijker om het (vaak internationale) bouwplaatspersoneel te laten zien hoe de bouwlocatie in elkaar zit, wat de veiligheidsrisico’s zijn en dus hoe ze moeten werken. Zodat de Franse kraanmachinist het in één keer snapt. Zo maken we 4D-planningen van het totale project tot in het kleinste detail terug naar het werk van één bouwer op één dag. Dat heeft wel iets magisch.’

Eric Engelhart (l) en Franklin Thole bij de Schinkelbrug

Franklin Thole, werkvoorbereider bij TriAX

‘Ik plan nagenoeg alles in 4D. Ik organiseer sessies met mensen van de voorbereiding, de planning en de uitvoering. Neem het weekend van 4 tot en met 7 oktober, toen de A10 Zuid richting Schiphol/Rotterdam dicht was. We hebben het werkterrein voor dat weekend vooraf helemaal in 4D gezet. En toen bekeken hoe we daar damwanden konden aanbrengen, of we het grondwerk konden uitvoeren zoals we wilden, in hoeverre we in de invloedsfeer van de A10 zelf kwamen door het afgraven van het talud, et cetera. Die voorbereiding heeft er enorm aan bijgedragen dat we binnen de planning hebben kunnen doen wat we van plan waren.

‘De oprit S108 gaat in de toekomst voor het kantoorgebouw Tripolis-Park langs lopen. De 4D-animatie daarvan is nu nog niet heel gedetailleerd, maar voor de gebruikers van het kantoorgebouw al heel inzichtelijk. Als we in de animatie laten zien dat er pal voor het gebouw enorme heistellingen komen te staan, dan wordt het in één keer duidelijk dat het vanuit veiligheidsoverwegingen tijdelijk beter is om elders te werken. De overtuigingskracht van 4D is enorm. Veel groter dan wanneer we het allemaal schematisch moeten uitleggen.’

Geef uw mening

Rob

Wat is dit mooi

j.p. jongkind

ff een vraagje van oud half Europa vrachtwagenchauffeur, waarom is er nooit aan ondertunneling van nieuwe meer bruggen gedacht? en wel dat verder gelegen stuk.

Imce, Zuidasdok

Dank voor jouw interesssnte vraag! Een ondertunneling van de A10 ter hoogte van knooppunt De Nieuwe Meer lijkt een goed idee, maar het is technisch moeilijk. Het knooppunt moet volledig worden aangepast, waardoor de A10 jarenlang afgesloten zou zijn. Ook moet een tunnel diep liggen, maar door de maximale helling is er voor metro en trein niet genoeg ruimte om weer op tijd boven te komen.

Johan van der Laan

Jeetje wat is dit geweldig om te zien hoe jullie dit allemaal inzichtelijk maken. Ik vind de wijze waarop jullie dit presenteren helemaal top. Het versterkt m.i. de interesse om te zien wat er allemaal gebeurd op de Zuidas en in de werkzaamheden die er plaatsvinden. Ik ben in ieder geval trots op datgene wat jullie doen ! Succes !!!

Imce, Zuidasdok

Bedankt voor je leuke reactie Johan!

Henk Thole

Zeer goed gedaan, Franklin Heel veel succes met deze vorm van plannen en bouwen. Ik ben trots op je.