Van den Ham wijst naar een bouwtekening op de muur in zijn werkkamer bij bouwcombinatie TriAX (Besix, Dura Vermeer en Heijmans), verantwoordelijk voor de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer en de bouw van de fly-over: ‘Hij begint hier bij Tennispark Joy Jaagpad en bedrijvencomplex Zuid Cirkel, en buigt dan over vier wegen heen naar de A4 richting Schiphol/Rotterdam.’ Tot de fly-over in 2028 gereed is, bouwen we in het drukke knooppunt twee landhoofden en negen pijlers met daarop uiteindelijk een ruim 300 meter lang wegdek. Hoe doen we dat?
Ruimtegebrek
De fly-over steunt zowel aan het begin bij Tennispark Joy Jaagpad als aan het einde op een landhoofd, een groot betonnen steunpunt dat het gewicht van de fly-over afvoert naar vaste grond. Gewoonlijk bouw je een landhoofd op palen en een flink aantal kubieke meters zand om alle krachten op te vangen, maar die ruimte hebben we niet bij het tennispark. Van den Ham: ‘Daarom hebben we de grond op die plek verstevigd met een heleboel funderingspalen, een paalmatras noemen we dat, met daarop een gewapende grondconstructie. Het landhoofd komt daar weer bovenop.’
Elegante ‘achtbaan’
De fly-over wordt ruim 300 meter lang en 14,5 meter breed, en bevat twee rijstroken en een vluchtstrook die met een bocht over het knooppunt zwieren. Om dat te kunnen bouwen, ligt het wegdek bijna nergens waterpas: vanaf de A10 Zuid helt het wegdek met de bocht mee een beetje over naar rechts, om ongeveer halverwege terug te glooien naar de andere kant.
Uitgekiende logistiek
Tussen de landhoofden bouwen we negen pijlers, verspreid over het knooppunt. ‘De pijlers bestaan uit een fundering met daarop kolommen. En daarbovenop weer joekels van betonnen onderslagbalken die zorgen voor stabiliteit van het geheel, ook als er veel verkeer overheen rijdt’, legt Van den Ham uit. Die onderslagbalken wegen tot wel 204 ton en zijn te groot om zonder hinder ‘in het werk’ te bouwen, en dus worden ze voorgebouwd in Friesland. ‘We kunnen ze niet over de weg vervoeren, omdat we onderweg een paar bruggen tegenkomen die het gewicht niet aankunnen. En dus komen ze per boot naar ons werkterrein aan de zuidkant van de Schinkelbrug.’ Eenmaal overgeladen op een speciale oplegger moeten ze onder de Schinkelbrug door naar de verschillende bouwterreinen, en ook dat gaat volgens Van den Ham maar net: ‘Tussen de onderslagbalk en de Schinkelbrug erboven houden we maar een paar centimeter over.’
Hoe ver zijn we?
Voor vier pijlers (4, 5, 9 en 10) hebben we funderingspalen al in de grond gebracht. Twee daarvan (4 en 5) hebben inmiddels ook al een poer, en daar zetten we in deze periode verticale kolommen op. Daar waar het eerste landhoofd komt, naast het tennispark, zijn we bezig met de opbouw van het paalmatras. Weggebruikers van het knooppunt merken daar vooralsnog weinig van: ‘We sluiten de weg alleen af als het echt niet anders kan, vanwege de veiligheid van collega’s en weggebruikers bijvoorbeeld.’
Zie hier een overzicht van de grootschalige hinder die we in 2025 verwachten. En hier een overzicht van de meest gestelde vragen over de zomerwerkzaamheden op en rondom de A10 Zuid, gehoord tijdens onze informatiebijeenkomst op 15 april.
Hoe nu verder?
Aan het eind van het gesprek laat Van den Ham een 4D animatie zien: ‘We zetten nu vol in op de bouw van pijler 5. Die willen we klaar hebben voor de vijfdaagse afsluiting in de week van Hemelvaart eind mei.’ Zijn collega’s van de wegenbouw schuiven dan de bestaande verbindingsboog naar de A10 West een stukje op richting die vijfde pijler, om zo ruimte te maken voor de zesde pijler, dertig meter verderop. Van den Ham glimlacht en vervolgt: ‘Beide werkzaamheden zijn drie jaar geleden al gepland. En nu gaan we dat bijna tot op de dag af uitvoeren.’
Verbreding A10 Zuid
De fly-over is onderdeel van de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer, die nodig is om de A10 Zuid te kunnen verbreden met twee extra rijstroken voor bestemmingsverkeer. In de toekomst rijdt het verkeer uit de stad vanaf de S108/Amstelveenseweg of de S109/Europaboulevard die nieuwe parallelrijbaan op. Vervolgens kunnen zij over de nieuwe fly-over van knooppunt De Nieuwe Meer naar de A4 Schiphol/Rotterdam rijden.
Artikel delen:
Geef uw mening