skip to main content

Over een smalle bouwweg, die vanaf de Parnassusweg naar het werkterrein loopt, reden betonwagens vanaf 7.00 uur ’s morgens af en aan. Bij elkaar voerden ze maar liefst 250 kuub specie aan. En die moesten ze lossen op een minuscuul werkterrein, ingeklemd tussen de trein- en metrosporen. Rond het middaguur zat de stort erop en begon het uitharden. In de namiddag begon het ‘vlinderen’ (egaliseren) van het beton.

Vlekkeloos

Pal naast het werkterrein reed het openbaar vervoer zijn gewone dienstregeling, waardoor reizigers zomaar getuige konden zijn van dit nauwkeurige stukje werk. ‘De hele betonstort verliep vlekkeloos’, zegt bouwmanager Jeroen Monnik. ‘Op sommige zaken – zoals het weer – heb je geen invloed, maar gelukkig hadden we daar niet over te klagen.’

Vlinderen
Marcel Steinbach

Tweede dakdeel

We bouwen aan de Brittenpassage, de extra reizigerstunnel onder station Amsterdam Zuid. We zijn nu bezig met het tweede deel van het dak van deze onderdoorgang. Het dakdeel is ongeveer 70 meter lang, 4 meter breed en 1 meter dik. Het eerste dakdeel werd in november 2019 naar zijn plek geschoven.

Vlinderapparaat
Marcel Steinbach

Derde dakdeel

Rond kerst bedekken we dit tweede dakdeel met een laag zand en gaan we rond Pasen 2021 aan de slag met de fundering van dit stuk dak. Als die fundering klaar is starten we met de bouw van het derde dakdeel. Zowel het tweede als het derde dakdeel manoeuvreren we in augustus 2021 naar hun definitieve locatie, onder metrospoor 1 en treinspoor 4. U kunt het bouwproces live volgen via een webcam.

Geef uw mening

Mac TheKnife

Ik vind zelf dat de optie om de hele handel van voor de Amstel een tunnel in te leiden, open gehouden moet worden. Wat er nu gebeurt is een een grabbelton van projectjes, toch? Als je een mooie windluwe en gezellige boulevard voor een wereldstad bouwt waar nu de A10 ligt, dan kan je dat risico financieel gezien makkelijk nemen. Geld is nu sowieso gratis. En wie doet je wat als je het een keer hebt?

Saskia Blaas

Dag Mac TheKnife, dat zou wel prachtig zijn, de totale A10 Zuid ondergronds. Het zit er niet in. Maar we zullen ervoor zorgen dat die grabbelton een mooi geheel wordt.

Dylan

Beste Saskia, Ik vroeg mij af wanneer de Brittenpassage klaar is voor gebruik. Op de website kan ik dat niet vinden, kunt u mij daar meer informatie over geven? MvG, Dylan

Saskia Blaas

Dag Dylan, we kunnen dat nog niet exact zeggen. Parallel aan de uitvoering buiten, besteden we de bouw van het nieuwe station nu aan. De huidige aannemer werkt door tot de zomer van 2022 waarna een nieuwe aannemer voortvarend verder gaat. Ga er maar vanuit dat we nog een jaar of vier bezig zijn voordat je echt van de passage gebruik kunt maken. Maar dan heb je ook wel wat.

Paul van Doornewaarf

Ik begrijp het niet helemaal. Het dakdeel is gestort en wordt bedekt met een laag zand; daarop wordt de fundering gestort. Dus eerst het dak, en dan de fundering er bovenop. Gaarne toelichting a.u.b.

Saskia Blaas

Dag Paul, het dakdeel waarvoor we nu beton hebben gestort, ligt nog niet op zijn definitieve plek maar ernaast. De betonplaat gaat voordat we hem inschuiven in augustus dienen als stevig werkterrein. Pas als de fundering helemaal klaar is, schuiven we de plaat erop.