Sinds afgelopen zomer ligt het perron voor de metrolijnen 50 en 51 richting Isolatorweg twee meter lager dan het perron voor lijn 52. Dat komt doordat we voor metro 52 (de Noord/Zuidlijn) de perrons hebben verplaatst en de sporen verhoogd. Op de wand die hierdoor is ontstaan geven we u een kijkje in de toekomst. Als u geen haast heeft, sla dan een keer een metro richting Isolatorweg over en bekijk wat er allemaal gaat gebeuren met station Amsterdam Zuid.




Overloopbordes
Een andere belangrijke verandering sinds de zomer is het overloopbordes, een directe verbinding tussen de metroperrons. U hoeft nu niet meer via de stationspassage om over te stappen van de metrolijnen 50 en 51 op metro 52 richting Noord. Volgens cijfers van het GVB maken steeds meer mensen daar gebruik van. Tussen juli en september groeide het aantal metroreizigers met 35 procent, maar het aantal gebruikers van het overloopbordes met 60 procent, naar ruim 2.500 per dag.

Werkterrein maken
Het verplaatsen van het perron voor lijn 52 was nodig om een groter werkterrein te maken. Dat was ook de reden om deze sporen bij Amsterdam Zuid te laten eindigen. Op het grotere werkterrein bouwen we de komende jaren aan een tweede reizigerstunnel – de Brittenpassage – en aan de verbreding van de huidige Minervapassage.


Verplaatsing metrostation
De hoogteverschillen evenals de directe verbinding tussen de metroperrons zijn tijdelijk. Ook de sporen voor lijn 50 en 51 gaan we namelijk verhogen. In 2023 verhogen we het metrospoor richting Gein en Amsterdam Centraal, in 2024 het metrospoor richting Isolatorweg. Maar de grootste verandering komt daarna pas. Zodra de Brittenpassage klaar is, uiterlijk in 2027, verplaatsen we het complete metrostation. Dat komt dan te liggen tussen de Brittenpassage en de Minervapassage.
Delen via
Geef uw mening
Het scherm is heel mooi, fijn om zo op de metro te staan wachten.
Prima, het wordt alleen maar beter en mooier
Mooi dat er nu twee perrons zijn voor lijn 52, hopelijk kan daarmee ook de frequentie weer snel terug naar 10x per uur.
Beste Linda, lijn 52 heeft op station Amsterdam Zuid ook nu nog geen twee perrons en rijdt sinds corona elke 8 minuten in plaats van elke 6 minuten. Uiterlijk in 2027, als de metroperrons op hun nieuwe plek liggen, zijn er twee perrons beschikbaar en kan de frequentie omhoog.
“Nu - Wacht u hier in de buitenlucht koud en kil op metro en trein… | Straks - …over 15 jaar in het nieuwe station nog steeds.” 🎉
Terechte klacht voor het "Tweede Station van de Stad" dat met internationale allure een HSL ontvangen zal. Ik ken provinciestadjes die betere overkappingen voor mekaar hebben dan deze voorziene overkappinkjes.
het is ook om te janken, dus wat dat betreft.
Jankerd!