skip to main content
Metroperron Noord/Zuidlijn vernieuwd

De metroreiziger moet sinds zaterdag 23 juli vanuit de passage zo’n vijftig meter doorlopen om bij de Noord/Zuidlijn te komen. Het perron is namelijk oostwaarts verlegd, tot boven de Beethovenstraat. Alle metroperrons zijn in de nieuwe situatie door trappen, een oversteek en een hellingbaan met elkaar verbonden. Om over te stappen op een andere metro hoeft de reiziger dus niet meer naar beneden via de Minervapassage – ook niet als het perron van de vertrekkende metro een stuk lager ligt.

Ruimte voor Brittenpassage

Met het verleggen van het metroperron krijgen we meer ruimte op ons werkterrein aan de westkant, waar we later dakdelen voor de nieuwe Brittenpassage gaan bouwen. Als de Brittenpassage af is, komen alle metroperrons tussen de Brittenpassage en de Minervapassage in te liggen.

Perrons metrolijnen 50 en 51

Het liefst verhoogden we meteen ook de buitenste twee metroperrons, die van de metrolijnen 50 (van de Isolatorweg naar Gein) en 51 (van Amsterdam Centraal naar de Isolatorweg). Maar daarvoor was nu geen ruimte in de planning. Het meest zuidelijke perron is nu in 2023 aan de beurt, het meest noordelijke perron volgt later. Tot die tijd is er dus een hoogteverschil tussen de buitenste twee perrons en de middelste twee perrons van de Noord/Zuidlijn.

Marcel Steinbach

Vernieuwing Minervapassage

De komende jaren vernieuwen we station Amsterdam Zuid, dat hard op weg is om station Amsterdam Centraal in reizigersaantallen te evenaren. Om reizigers ook in die drukte veilig en comfortabel te kunnen laten reizen, komt er een tweede reizigerstunnel, de Brittenpassage. Ook verbreden en verhogen we de bestaande Minervapassage. Door het verhogen en deels verleggen van de metroperrons maken we de ruimte die daarvoor nodig is.

Geef uw mening

Jurrie

Diep respect voor de goed geplande werkzaamheden. Het is prachtig om te zien hoe het werk gedaan wordt. Bedankt

PLATO

het zal wel mooi zijn , maar alles in 1x keer iets verbouwen is moeilijk zeker in Amsterdam , daar zijn zo veel commissies die zich er mee bemoeien dat het een eeuwigheid duurt voor een conclusie komt , en die blijkt dan na enkele jaren nog verkeerd te zijn

AaltjeG

Klinkt goed, hierdoor hoef je minder trap te lopen. Wat ik me wel af vraag, had door deze maatregel de roltrappen niet gewoon kunnen blijven nu het aantal trapbewegingen afneemt?

Imce Hofman, redactie

Beste Aaltje, de roltrappen bij de metro blijven gewoon hoor. Bij de treinperrons zijn de roltrappen vervangen voor trappen. Hierdoor kunnen meer reizigers tegelijkertijd van en naar het treinperron bewegen. Met name op piekmomenten wil het op de roltrappen nogal eens te druk worden, wat de doorstroom belemmert. Gelukkig komen in de eindsituatie de roltrappen wel weer terug.

Tom

Komt er ook een entree aan de Beethovenstraat? Zou best handig zijn.

Imce Hofman, redactie

Dag Tom, dat zou inderdaad handig zijn voor veel reizigers. Jammer genoeg komt daar veel bij kijken en komt die er niet voor deze tijdelijke situatie. Uiteindelijk komen de metroperrons namelijk tussen de 2 passages te liggen met toegangen vanuit elke passage.