skip to main content
Treinvrije twee weken op Amsterdam Zuid goed benut

Zuidasdok gebruikte de treinvrije periode tussen 13 en 26 november 2022 om bedieningscamera’s op de Schinkelbrug te plaatsen, zodat de brug straks op afstand kan worden bediend. Dit ter voorbereiding op de vernieuwing van knooppunt De Nieuwe Meer. Voor de vernieuwing van station Amsterdam Zuid werkten we op twee locaties: de Brittenpassage (gereed in 2027) en de Vivaldipassage (gereed in 2036).

Camera’s Schinkelbrug

In de komende jaren wordt, met de verbreding van de A10 Zuid, het aantal bruggen over de Schinkel uitgebreid. Om ruimte te maken verplaatsen we eerst de bediening, waarna de twee bedieningstorens worden gesloopt. Tijdens de treinvrije periode zijn aan de spoorbruggen van ProRail vijf bordessen met camera’s bevestigd met zicht op het water, de passerende schepen en de brug. De bediening is succesvol op afstand getest en de komende weken worden ook de metrobrug van het GVB en de bruggen voor autoverkeer van Rijkswaterstaat voorzien van bordessen met camera’s. Als alle camera’s op hun plek staan en het testen succesvol is verlopen, kan de bediening volledig worden omgezet naar bediening op afstand.

Funderingswerk voor passages

Zowel ter hoogte van de Benjamin Brittenstraat als bij de Antonio Vivaldistraat werkten we met funderingspalen, beton en wapening. Voor de Brittenpassage verwijderden we eerst gedeelten van de twee treinperrons om damwanden en palen te kunnen aanbrengen voor de toekomstige (rol)trappen naar de perrons. Op het werkterrein tussen de sporen, bij de Antonio Vivaldistraat, zaten de funderingspalen al in de grond onder de treinsporen. Om ze te kunnen afwerken moesten we op sommige plaatsen een deel van de treinsporen verwijderen om de holle palen met wapening en beton vol te storten. De palen worden onderdeel van de fundering waarop in de toekomst het dak van de Vivaldipassage komt te rusten.

Nieuwe wissels van ProRail

ProRail plaatste in twee weken tijd enkele nieuwe spoorwissels tussen de Amstelveenseweg en de Parnassusweg. Deze wissels maken het mogelijk om in de toekomst meer treinverkeer via Station Amsterdam Zuid te laten reizen. In sommige gevallen was het zelfs nodig om sporen aan de westkant van het station iets te verleggen, om ze vervolgens met een zogeheten stopmachine weer recht te trekken.

Zuidasdok

De vernieuwing van knooppunt De Nieuwe Meer is onderdeel van het programma Zuidasdok, een van de grootste infrastructuurprojecten van Nederland. Zuidasdok zorgt voor een betere bereikbaarheid van Zuidas en van het noordelijk deel van de Randstad. We vernieuwen en vergroten station Amsterdam Zuid, brengen de A10 Zuid in het centrumgebied van Zuidas onder de grond en verbreden de A10 Zuid van 4 naar 6 rijstroken per rijrichting.

Geef uw mening

Egbert Six

Volgens mij is het gele gevaarte zeker geen locomotief, maar een stopmachine, speciaal bedoeld om het spoor keurig recht te leggen. Een locomotief sleept (trekt) reizigers- of goederenwagons over het spoor.

Carlo - Redactie

Dank voor deze correctie, Egbert. Ik heb de teksten overal aangepast en in het artikel een linkje toegevoegd van een filmpje van ProRail waarin de werking van zo'n bijzondere machine wordt uitgelegd.