Niet eerder was het toekomstige station Amsterdam Zuid zo tastbaar. We informeren u heel geregeld over een dichte A10, minder treinverkeer en andere hinder. Uiteraard leggen we dan ook uit waarom dat allemaal is. Maar nu kunt u zelf zien waartoe al die damwanden, betonstort en het schuiven met dakdelen moet leiden.
Virtuele wandeling
In een game-achtige omgeving kunt u zelf ontdekken hoe het nieuwe station Amsterdam Zuid eruit gaat zien. Gebruik het touchscreen en wandel door de nieuwe Brittenpassage, ga het perron op van de tram of de metro, en loop vervolgens naar beneden om de geheel vernieuwde Minervapassage te bewonderen. U kunt natuurlijk ook even naar buiten gaan en trams gaan bekijken bij de halte aan de Arnold Schönberglaan. Of u loopt al winkelend naar de Eduard van Beinumstraat, andere kant van het station, waar zich het busstation bevindt.
Deze video geeft u een indruk van wat u tegenkomt.
De virtuele wandeling is niet de enige vernieuwing in ons informatiecentrum. We hebben het afgelopen jaar de reusachtige maquette een flinke upgrade gegeven en er zijn tal van (animatie)filmpjes te zien over verschillende aspecten van Zuidas en Zuidasdok.
Informatie
- Informatiecentrum Zuidas-Zuidasdok
- WTC, Toren A, Centrale Hal
- Strawinskylaan 59
- Maandag t/m donderdag
- 10.00 tot 16.00 uur
U bent van harte welkom.
Artikel delen:
Geef uw mening
Inderdaad slaapverwekkend saai...met hier en daar een architectonisch cliché... jammer!
Wat een ongelooflijk saai station. Geen indicatie dat je in Amsterdam bent anders dan de naam. De architectuur is gezichtsloos, naamloos en oninteressant. Alweer een gemiste kans voor alle eeuwen. Waardeloos. Zonder ziel.
En het behoud van het BEATRIXPARK, is daar aandacht voor??!
Beste Maaike, Het Beatrixpark blijft zeker behouden! Er zijn alleen ontwikkelingen op het terrein tussen Kapel & Convict en het St. Nicolaaslyceum. Dit is de plek waar vroegen het lyceum stond, en de ontwikkelingen hier (woningbouw) staat al jaren op de planning.
Blijf van het Beatrixpark af, de natte vallei, het laatste stukje natuur van Amsterdam-Zuid waar je zo zuinig op zou moeten zijn
Waarom gaan de trein en metro niet onder de grond?
Hoi Marja, Er was ooit sprake van om zowel het wegverkeer als de treinen en de metro ondergronds te brengen. Dat bleek een te ambitieus plan te zijn. Er is nu voor gekozen om een deel van de A10 te ondertunnelen. Het trein- en metrostation en de bus en tram blijven bovengronds. Zo ontstaat er een hoogwaardig openbaar vervoersknooppunt en een leefbaarder stadsdeel.
Mooi! Nog toevoegen; een internationale trein.
Hoi Ferry, Zuidasdok treft de voorbereidingen (fundering) voor het extra perron waar de internationale treinen in de toekomst aan kunnen rijden. ProRail zorgt daarna voor de realisatie. Binnenkort vertellen we hier meer over op onze website
wat leuk om dan te zien hoe het wordt!
Dit ontwerp heeft de allure van een gepimpt stoptreinstation ergens in de periferie. Wat geeft de video een treurige en teleurstellende indruk! Het wordt alsmaar duidelijker dat je als ov-reiziger bijna nergens lekker uit weer en wind staat. Behalve in de commerciële koopgoten beneden natuurlijk, waar eten en drinken tegen een flinke premium verkocht worden. Vanuit economisch oogpunt erg slim hoor, maar compleet reizigersonvriendelijk.
Eet eens een golden delicious ipv een granny smith!
Nou het wordt blijkbaar behoorlijk kariger dan gedacht.
Een sublieme video en prachtige toekomstvisie. Maar... De werkelijke internationale allure komt pas wanneer het station overdekt wordt (zoals CS, Bijlmer, Utrecht, Rotterdam, etc. en in het buitenland!!!). Nu waai je van het station en sta je in de winter te blauwbekken. Niet prettig voor alle reizigers en zeker geen reclame voor internationale reizigers...
Kale boel lijkt mij.