skip to main content
In beeld: opbouw schuifoperatie Amsterdam Zuid

De start van de werkzaamheden bij station Amsterdam Zuid, in het weekend van 5 en 6 augustus, stond in het teken van het verwijderen van asfalt van de A10 Zuid en de start van het afgraven van de dijk waarop de snelweg ligt. Op 7 augustus begon ook het verwijderen van treinspoor 1.

Ook ging bouwcombinatie Nieuw-Zuid door met het afgraven van de dijk waarop de A10 en het station liggen. Met een beetje fantasie werd een deel van de nieuwe Brittenpassage zichtbaar.

Een voorproefje van de toekomstige Brittenpassage, richting Atrium

Naarmate het werk vorderde werd ook steeds meer zichtbaar van het werk dat we vorig jaar zomer al verrichtten. Maar ook wat nog moest gebeuren, zoals het verwijderen van de laatste restanten van de Amstelveenboog, de ondergang waardoor voorheen metro/tramlijn 51 reed.

De funderingspalen en de landhoofden die we in juli en augustus 2022 aanbrachten, kwamen weer bloot te liggen. Nu om ze precies op de juiste hoogte af te branden, om er daarna een afdekplaat op de leggen.

Op de vier rijen funderingspalen brachten we vervolgens de gele geleiders aan waarover de twee delen van het dak voor de nieuwe Brittenpassage vanaf woensdagavond 9 augustus naar hun plek worden geschoven.

Aan weerszijden van de dakdelen plaatsten we op funderingspalen zogeheten frontwanden (grond kerende wanden). De frontwanden waren al voorgebouwd op een bouwlocatie tussen de treinsporen, nabij station RAI.

Vanaf maandag ontvingen we de eerste belangstellenden, die uitleg kregen vanaf het perron, met een spectaculair uitzicht op de operatie.

Alles lijkt inmiddels in gereedheid voor woensdagavond 9 augustus. Vanaf circa 19 uur schuiven we de twee dakdelen in ongeveer 14 uur naar hun plek. Dankzij onder andere deze bouwers.

Geef uw mening

joost

Hoe zakken de delen op hun plaats, neem aan dat de schuifrails iets hoger liggen dan de uiteindlijke positie.

Imce, Zuidasdok

Goedemorgen Joost en René, Het antwoord van René is aardig goed. De twee dakdelen staan op vijzels en laten we dit weekend zakken op de definitieve opleggingen die op de landhoofden zitten.

René

De betonplaat wordt horizontaal geduwd door vijzels, en ook verticaal zitten er vijzels onder. Als ik tijdens de rondleiding goed heb geluisterd laten ze na het horizontaal op positie drukken en het weghalen van de schuifbanen met de verticaal drukkende vijzels de hele plaat ietsje zakken tot ie op de goede hoogte staat. Als het anders is laat ook ik me graag informeren over dit meer dan bijzondere project :)

Hans Muller sr

Gefeliciteerd m/v's! Klus geklaard!

Andy Swart

Loopt de webcam achter of is de tijds aanduiding op de webcam niet goed ingesteld lijkt wel of het 15 tot 20 min vertraging is?

Imce, Zuidasdok

Beste Andy, Voor deze werkzaamheden zenden we de webcambeelden met een vertraging van 10 minuten uit. Je krijgt dus iedere keer een film van 10 minuten te zien. Dat is precies de reden dat na 10 minuten het beeld stilvalt. Je kunt het beeld op je PC actualiseren met bijvoorbeeld F5. We zenden met vertraging uit, omdat we bij ernstige calamiteiten de mogelijkheid willen hebben om de webcam uit te zetten. Ik hoop dat je dit begrijpt.

Imce, Zuidasdok

Beste Andy, Voor deze werkzaamheden zenden we de webcambeelden met een vertraging van 10 minuten uit. Je krijgt dus iedere keer een film van 10 minuten te zien. Dat is precies de reden dat na 10 minuten het beeld stilvalt. Je kunt het beeld op je PC actualiseren met bijvoorbeeld F5. We zenden met vertraging uit, omdat we bij ernstige calamiteiten de mogelijkheid willen hebben om de webcam uit te zetten. Ik hoop dat je dit begrijpt.

Willem Veenstra

Lieve mensen, Heel hartelijk dank voor de informatieve rondleidingen dinsdag en woensdag, ik heb weer heel veel geleerd en hoop nog een aantal keren mee te mogen lopen. Met groeten van Willem Veenstra.

Hans Muller sr

Geweldig, zo'n bouwballet met strakke choreografie. Prachtig om dit te kunnen volgen. Is er ergens aan te zien wanneer de schuifoperatie gaat starten?

Imce, Zuidasdok

Beste Hans, We zijn rond 19.45 uur begonnen met het schuiven van het eerste dakdeel. Het tweede dakdeel start na middernacht.

Ben Gaillard

Met belangstelling volg ik deze werkzaamheden, petje af voor deze mega klus.

Joost van den Biggelaar

Geweldig!