skip to main content
11 dagen werk onder de A10 Zuid en het spoor succesvol afgerond

Om 3:27 uur werd de A10 Zuid vrijgegeven. Nog geen half uur later reden de eerste automobilisten, misschien wel nietsvermoedend, over een verse laag asfalt die we nog geen 24 uur daarvoor hadden aangebracht. Met het terugbrengen van de treinsporen 1 en 2 kon woensdagochtend ook de normale dienstregeling worden hervat.

Beperkte hinder

Op de omleidingsroutes bleef de hinder beperkt. Automobilisten werden vanaf knooppunt Badhoevedorp omgeleid via de A9 en de A5, waar de extra reistijd vaak zo’n dertig minuten betrof, terwijl we vooraf rekening hielden met een uur. Alleen op dinsdag 25 juli was er door enkele ongevallen vertraging van een uur. Gelukkig stonden bergers paraat, waardoor dit snel kon worden opgelost.

Eén grote bouwplaats

Tussen 22 juli en 3 augustus was dit deel van de A10, ter hoogte van station Amsterdam Zuid, één grote bouwplaats. We verwijderden het asfalt en namen twee treinsporen buiten dienst. En dat allemaal om binnen no-time tientallen funderingspalen de grond in te brengen, 80 damwandplanken in te trillen en vier gigantische landhoofden te bouwen, als onderdeel van de nieuwe Brittenpassage. Een megaklus die gepaard ging met de nodige uitdagingen.

Beperkte geluidshinder

Op zaterdag 23 juli begon bouwcombinatie Nieuw Zuid met het voorboren van de damwanden en het indraaien van de funderingspalen. Op zondag startten we met het daadwerkelijk intrillen van de 80 damwanden – een proces dat soepeler verliep dan verwacht en waarbij de geluidshinder beperkt bleef. In de dagen erna brachten we wapening aan in de funderingsbuizen, waarna we ze afbrandden op de juiste hoogte en afstortten met beton. Bovenop die palen hesen we later die week gigantische wapeningskorven (staalconstructies), om vervolgens ook die vol te storten met beton. Deze landhoofden gaan de dakdelen van de Brittenpassage dragen. En daar werd het spannend.

Dreigende vertraging

Halverwege de week bleek dat we achterliepen op de planning. De belangrijkste reden: de krapte op de bouwplaats. Op de zeer beperkte ruimte was een continue stroom van werkmensen, materialen en machines te zien. Manoeuvreren wordt dan echt een kunst. Een opeenstapeling van verloren kwartiertjes leidde tot vertraging van enkele uren. Daar kwam nog eens bij dat een aantal sleutelfiguren op de bouwplaats uitviel vanwege corona. Even leek de afbouw van de landhoofden in gevaar te komen, maar met een nieuwe planning en vereende krachten lukte het alsnog. Op maandagochtend 2 augustus stortten we het vierde en laatste landhoofd vol.

Terugbouwen

Ondertussen bouwden we alvast het treinperron en de treinsporen weer terug. Na het uitharden van het laatste landhoofd konden we beginnen met de ontmanteling van het laatste deel van de bouwplaats en het aanbrengen van een verse laag asfalt. Op de webcam was te zien hoe de eerste auto’s er in de vroege ochtend overheen reden. Niet lang daarna verschenen ook de eerste treinen op de teruggebrachte rails.

Geef uw mening

Ben

Komt het metro terug naar het oorspronkelijk plek? Nu is het verder lopen wat vervelend is. En hoger, nog meer trappen…

Carlo - de redactie

Dag Ben! We zijn de komende tijd nog niet af van die 50 meter extra lopen om bij de metro te komen, vrees ik. Vanaf 2023 brengen we namelijk eerst de andere metroperrons op dezelfde hoogte als de Noord/Zuidlijn-perrons. Tegelijkertijd bouwen we aan de nieuwe Brittenpassage. En als die uiterlijk 2027 in gebruik wordt genomen, komen alle metroperrons zelfs aan de andere kant van de bestaande Minervapassage te liggen - tussen de twee passages in.

Amsterdammer

Bent u te lui ... om te lezen?

Daan

Fantastisch gedaan!

Eric v Eck

Echt geweldig om te zjen op de webcam Waar een klein land toch steeds weer zichzelf overtreft Een grote pluim voor alle planners en werkers

HvI

Een felicitatie is op zijn plaats. Knap werk geleverd.

Cor

Nu nog een mooi artikel over wat er de komende maanden te gebeuren staat. Vanaf augustus 2022 tot en met het Hemelvaarts–weekeinde 2023, wanneer de 'inschuif-operatie' gaat plaats vinden van drie dakdelen.

Lampe JanKees

Knap staaltje werk! Kunnen we weer trots op zijn. Wanneer is er weer een rondleiding of open dag?

Carlo - de redactie

Hallo Lampe JanKees, dank voor het compliment! En nee, er is voorlopig nog geen rondleiding of open dag gepland. Maar blijf vooral op de site kijken naar aankondigingen.