Vanaf dinsdagochtend 16 april versperren bouwhekken drie dagen lang een van de twee ingangen van de Minervapassage aan het Gustav Mahlerplein. We doen een proef om te zien of reizigers ook met een gehalveerde zuidelijke toegang het station comfortabel en zonder te veel vertraging kunnen bereiken. We monitoren de situatie continu en grijpen in als het nodig is. Op vrijdagochtend 19 april is de volledige toegang weer in gebruik.
Waardevolle informatie
Op basis van rekenmodellen en (geanonimiseerde) metingen van ProRail over bezoekersaantallen van de passage, kunnen we nu al vrij nauwkeurig voorspellen wat de gevolgen zijn van een gedeeltelijke afsluiting van de ingang. En laatst liet een plofkraak op station Amsterdam Zuid (waarover AT5 berichtte) zien dat het station goed bereikbaar blijft als een van de tunneltjes is afgesloten. Maar voor Adviseur Loopstromen Bart Wiggers (ProRail) valt er met deze proef nog genoeg te halen: ‘Ik wil de bestaande data graag nog een keer controleren, ‘going for the extra mile’ noemen we dat. En wat de plofkraak betreft: veel mensen zijn toen via nieuwskanalen gewaarschuwd om station Amsterdam Zuid te mijden. Dus dat levert waarschijnlijk een vertekend beeld op.’
Monitoren en bijsturen
Wiggers en zijn collega’s houden doorlopend in de gaten wat de afsluiting voor de reizigers teweegbrengt. ‘Het grootste risico is dat grote groepen in- en uitgaande reizigers in het 5 meter brede tunneltje op elkaar botsen’, legt Wiggers uit. ‘Maar het is een relatief korte tunnel met vrije zichtlijnen, dus ik verwacht niet al te veel uitdagingen. En we kunnen als dat nodig is altijd nog het andere tunneltje heropenen.’ Het monitoren levert Wiggers ook andere inzichten op: ‘We sloten op dinsdagochtend eerst het oostelijke tunneltje af. Maar toen bleek dat er niet voldoende geleiding voor blinden en slechtzienden overbleef in het nog geopende deel, hebben we dat direct omgewisseld.’
Toekomstige verbouwing Minervapassage
Vanaf de opening van de nieuwe Brittenpassage (uiterlijk 2027) gaat de bestaande Minervapassage drie jaar volledig dicht voor een grondige verbouwing. Vanaf medio 2025 tot aan de start van de verbouwing sluiten we de ingang aan het Mahlerplein (deels) voor langere tijd af om de bouwlogistiek voor te bereiden. Met deze proef willen we kijken wat er in zo’n situatie gebeurt, en daarbij blijft het waarschijnlijk niet. In de drukke septembermaand van dit jaar, wanneer de vakanties zijn afgelopen en het studiejaar begint, wil Wiggers nog een proef doen. ‘En dan met de nadruk op ‘crowd control’: wat kunnen we tijdens de afsluiting doen om de toegang zo veilig en comfortabel mogelijk te houden?’ Overigens zal zo’n gedeeltelijke afsluiting sommige reizigers bekend voorkomen: het station was tot de bouw van het tweede tunneltje in 2019 alleen via het 5-meter brede oostelijke tunneltje te betreden.
Artikel delen:
Geef uw mening