‘Normaal gesproken ben je zo’n half jaar bezig met de bouw van een nieuw viaduct’, zegt Jurri-Jan Vrielink, hoofd werkvoorbereiding bij Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis en van Gelder). ‘Dat gaat nu simpelweg niet, omdat we ter hoogte van de Parnassusweg te maken hebben met tramverkeer, wegverkeer, fietsers én voetgangers. We moeten slopen, materiaal afvoeren, en ook weer prefab materiaal aanvoeren – een ongelooflijk ingewikkelde klus te midden van zo veel dynamiek. Om de overlast te beperken, voeren we het werk uit gedurende de 7-weekse buitendienststelling van het meest noordelijke metrospoor (6 juli tot 26 augustus 2024, red.). In die periode werken we 24 uur per dag door. Alleen zo kunnen we de klus binnen 7 weken klaren.’
Waarom een nieuw metroviaduct?
We gaan het meest noordelijke metrospoor (voor de lijnen 50 en 51 richting Isolatorweg) een stukje naar het noorden verleggen. Dat is nodig om ter hoogte van de nieuwe reizigerspassage van station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, ruimte te maken voor de metroperrons die we hier gaan bouwen. Op dit moment maakt het noordelijke metrospoor hier nog een ‘knikje’ naar beneden. Om het spoor (M2, zie kaartje) naar het noorden te kunnen verleggen, moet er dus een nieuw viaduct worden gebouwd dat iets noordelijker komt te liggen dan het huidige. Tegelijkertijd slopen we het deel van het bestaande metroviaduct waar het betreffende spoor tot nu toe op lag. We slopen dit bestaande metroviaduct niet helemaal, omdat er nog een ander spoor op ligt (M4) dat bedoeld is om metro’s naar het opstelterrein bij de Amstelveenseweg te rijden. Bovendien kunnen we dit spoor gebruiken om in de toekomst eventueel de Noord/Zuidlijn door te trekken.
Hydrodemolition
De eerste twee weken hebben we nodig voor de sloop van een deel van het bestaande metroviaduct. Vrielink: ‘Eerst verwijderen we het metrospoor. Daarna zagen we het deel van het dak in dat we moeten uithijsen. Op die manier krijg je losse liggers (betonnen balken, red.) die je later stuk voor stuk kunt uithijsen.’ Dat inzagen gebeurt op een bijzondere manier, namelijk door middel van hydrodemolition. Vrielink: ‘Dat is een methode waarbij je het beton eerst inzaagt, waarna je het met waterstralen onder zeer hoge druk hals het ware wegspuit. Het voordeel daarvan is dat de wapening blijft zitten. Dat is nodig omdat een deel van dit viaduct intact moet blijven, we slopen er immers maar een ‘reep’ vanaf. Door middel van hydrodemolition blijft de wapening van het blijvende deel intact en beschadig je het niet te veel, waardoor je makkelijker beton kunt aanstorten om het te herstellen.’
Demonteren, A10 Zuid dicht 12-15 juli
In het weekend van vrijdag 12 tot maandag 15 juli gaan we ligger voor ligger een deel van het bestaande viaduct ontmantelen. Alle delen die we hebben ingezaagd hijsen we dan uit en voeren we via de A10 Zuid af, die dat weekend is afgesloten. ‘Er komt een grote kraan op de snelweg te staan, en twee op de Parnassusweg’, aldus Vrielink. ‘We moeten zo’n 16 hijsbewegingen maken en vergis je niet, daar zijn we gauw zo’n 20 uur mee bezig. Als dit viaduct in the middel of nowhere had gestaan, zou het natuurlijk vele malen sneller kunnen. Nu gaan we stukje voor stukje voorzichtig demonteren.’ Nadat de liggers zijn afgevoerd, kunnen ook de bestaande landhoofden (deels) worden gesloopt.
In sneltreinvaart bouwen
Vanaf 18 juli 2024 gaan we in sneltreinvaart door met het bouwen van het nieuwe metroviaduct, waar we eerder dit jaar al de voorbereidingen voor troffen. Zo bouwden we al een deel van de nieuwe steunpunten voor, die we tijdens de buitendienststelling verder afbouwen. We brengen palen de grond in aan weerszijden van het nieuwe viaduct, waar we landhoofden op bouwen en vervolgens liggers op monteren. ‘Voor het inhijsen hiervan hebben we weer grote kranen nodig, dit keer alleen op de Parnassusweg. Gedurende drie nachten hijsen we dan 18 liggers in’, zegt Vrielink. En dan zijn we er nog niet: bovenop de liggers bouwen we nog een dak. Eerst vlechten we daar de wapening voor, waarna op 5 augustus de betonstort volgt. ‘Vanaf 4 augustus leggen we een bordes aan rondom het nieuwe viaduct, zodat de werkzaamheden die volgen geen hinder meer geven voor het verkeer op de Parnassusweg daaronder.’
Afbouw, spoor terug, werkbordes weg
Tot slot werken we aan de afwerking van het nieuwe metroviaduct, waarna we op 14 augustus het spoor weer terugbouwen. De laatste twee weken gebruiken we onder andere voor de afbouw, en eind augustus verwijderen we het eerder aangelegde werkbordes. ‘Er moet enorm veel gebeuren in korte tijd’, zegt Vrielink. ‘Met name de sloop van een bestaand viaduct kan voor verrassingen zorgen: we zijn afhankelijk van oude archieftekeningen en weten nooit wat we tegenkomen als we daadwerkelijk aan de slag gaan. Ook dat is een reden om 24 uur per dag door te werken: dat geeft wendbaarheid. Het is een uitdaging, maar we gaan het binnen de tijd redden.’
Zomerwerk 6 juli t/m 25 augustus 2024
De zomerwerkzaamheden van 2024 hebben alles te maken met de grootschalige vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Tussen 6 juli en 26 augustus 2024 werken we 24 uur per dag, 7 dagen per week door op vier verschillende locaties: bij de Parnassusweg, de toekomstige Brittenpassage, de huidige reizigerspassage (Minervapassage) en bij de Beethovenstraat. Metro’s rijden in deze periode een aangepaste dienstregeling en er zijn afsluitingen van het station, de Parnassusweg en de A10 Zuid. Meer over het werk en de hinder.
Artikel delen:
Geef uw mening
Ah, die hydrodemolition is dus waarom ik laatst op een zonnige dag alsnog werd natgeregend bij het doorgaan van de Parnassusweg.
Oeps, Thomas hopelijk leverde het een verkoelend moment op die zonnige dag! Overigens is dat wel precies de reden dat het fietspad van de Parnassusweg eerder dicht ging. https://zuidas.nl/blog/2024/07/10/fietspad-parnassusweg-twee-dagen-eerder-dicht/