skip to main content
Zomer 2024: minder metro’s station Amsterdam Zuid

We gaan gedurende de zomer van 2024 het meest noordelijke metrospoor en -perron verhogen. Dat is nodig voor de vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Bovendien moet het spoorbeveiligingssysteem om deze wijziging te kunnen doorvoeren een software update ondergaan. Om die reden nemen we het betreffende metrospoor gedurende 7 weken volledig buitengebruik: van 6 juli tot en met 25 augustus. Over dit spoor rijden normaal gesproken metrolijnen 50 en 51 richting Isolatorweg. Deze metrolijnen zullen gedurende de gehele periode blijven rijden, maar ze delen dan het spoor voor de lijnen 50 en 51 de andere kant op: richting Gein en Centraal Station.

Wat betekent dit voor de reiziger?

Voor de metrolijnen 50 en 51 geldt dat deze van 6 juli t/m 25 augustus in beide richtingen blijven rijden, maar minder vaak. In plaats van 12 metro’s per uur per richting, vertrekken er deze periode 6 per uur per richting. ‘Om zo veel mogelijk metro’s te kunnen laten rijden over dat ene spoor, hebben we ervoor gekozen om een ‘knip’ te maken bij station Amsterdam Zuid’, zegt senior verkeersspecialist van het GVB Ger Walstra. ‘Wie tussen metrostation Amstelveenseweg en station Amsterdam RAI reist, zal dus moeten overstappen bij station Amsterdam Zuid.’ De Noord/Zuidlijn rijdt gedurende de gehele periode volgens de normale dienstregeling.

Op de centimeter vastgelegd

‘In het spoorbeveiligingssysteem S&C (wat staat voor Signalling & Control, redactie) is alles zeer nauwkeurig geregeld’, legt Walstra uit. ‘Denk bijvoorbeeld aan het tijdstip waarop de metro vertrekt, maar ook de plek waar de metro bij het perron stopt. Dat is op de centimeter vastgelegd in verband met veiligheid. Wanneer een spoor buitengebruik genomen wordt, moeten er dus heel veel nieuwe gegevens in het beveiligingssysteem worden ingevoerd. Dat moet heel secuur gebeuren – niet alleen voor station Amsterdam Zuid, maar voor alle stations op de route van de lijnen die een aangepaste route of dienstregeling gaan rijden.’

Werk aan een metrospoor in 2023

Testen op een vrij spoor

Nadat de beveiligingssoftware is aangepast, moet deze eerst uitvoerig worden getest, op een spoor dat vrij is van metro’s. Walstra: ‘Dat kan alleen ’s nachts, na het rijden van de laatste nachtmetro en voor vertrek van de eerste metro in de ochtend. Doordeweeks zit daar maar 4 uur tussen, maar van zaterdag op zondag 6 uur. Daar komt bij dat we in het weekend veel minder reizigers duperen in het geval er toch iets misgaat of als het uitloopt. Op de zondagochtend reizen slechts een handvol mensen met de metro, in tegenstelling tot doordeweeks. Vandaar dat we ervoor kiezen de update in de zaterdag- op zondagnacht (van 6 op 7 juli 2024) te testen en door te voeren.’ Wanneer de softwareaanpassing is geslaagd, kunnen de metro’s 50 en 51 dus in beide richtingen veilig de dienstregeling rijden op één metrospoor.’

Vernieuwing huidige Minervapassage

Eerder meldden we al dat we deze zomer in sneltreinvaart verder werken aan de vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Omdat we aanpassing van het beveiligingssysteem in het weekend van 6-7 juli doen, is er een week langer hinder dan we toen schreven. In een periode van  7 weken slopen we het meest noordelijke metrospoor en -perron om het vervolgens 2 meter hoger terug te bouwen. We verhogen het metrospoor over de gehele lengte van de Parnassusweg tot aan de Beethovenstraat, een flinke klus. Met de verhoging komen drie van de vier metrosporen en -perrons op de hoogte te liggen die nodig is voor de vernieuwing van de huidige stationspassage, de Minervapassage.

Impressie van de vernieuwde Minervapassage

Uiteraard houden we u (richting de zomer) uitgebreid op de hoogte van de werkzaamheden, aangepaste dienstregeling en mogelijke hinder bij en rondom station Amsterdam Zuid.

Geef uw mening

Paul van Doornewaard

Ik wil graag weten wat er momenteel in de Brittenpassage gebeurt. Omdat ik in Eindhoven woon ben ik afhankelijk van de webcams. Ik zie dat er veel stalen buizen vrij komen, maar wat gebeurt er daar in de krochten van de tunnel. Ik hoor graag van u Dank u wel

Imce, Zuidasdok

Beste Paul, Wat leuk dat je altijd zo geïnteresseerd bent. Volgende week komt er een interview met de hoofduitvoerder op de website over het werk in de Brittenpassage en een timelapse van de werkzaamheden. Ik geef je alvast een tipje van de sluier; in de Brittenpassage brengen we voornamelijk palen aan.

Rikus Spithorst

Als er maar zo weinig metro's rijden, is er dan de garantie dat de metro's die wél rijden dan ook zes wagens hebben? Dus niet van die driebaks micrometro's?

Imce, Zuidasdok

Goedemorgen Rikus, GVB houdt zeker rekening met het materieel. In deze periode zullen metro 50 en 51 met een langere metro of gekoppelde metro’s rijden.

Ben

Een metro elke 15 minuten is echt niet genoeg. Mensen werken ook in de zomer. Dat is 3 keer minder dan normal! Waarom niet elke 10 minuten zoals afgelopen jaren? En dat voor wat, een reizigerpassage verhogen, wat is het nut voor de reiziger?!?

Imce, Zuidasdok

Beste Ben, Het blijkt dat de metro toch elke 10 minuten rijdt op werkdagen van 7.00 uur tot 20.00 uur. Het is inmiddels in de tekst aangepast.

Ben

Uiteraard snap ik Maar een metro elke 15 minuten is zeer weinig. Waarom niet elke 10 minuten zoals afgelopen jaren met ook een spoor buiten dienst? En metro 52 is deels enkelsporig en rijdt elke 6 minuten. Ik hoop echt dat GVb met lange metros gaan rijden Qua minervapassage is verbreden logisch, maar verhogen biedt er geen voordeel voor het reiziger

Imce, Zuidasdok

Beste Ben, Ik snap dat het niet fijn is, maar bouwen zonder hinder is niet mogelijk. Daarom doen we dat in de meest luwe periode. Het station is te klein voor het stijgende aantal reizigers. We bouwen nu een extra reizigerspassage en pakken ook de huidige Minervapassage aan. Deze zal straks leen aantrekkelijke voetgangersverbinding tussen Amsterdam Zuid, Zuidas en Buitenveldert zijn.

mvdh

Is het hiervoor nodig dat het zuidelijke perron verlengd wordt zodat twee metro's erlangs passen (één metro naar het westen en één naar het oosten, met de neuzen bijna tegen elkaar aan zeg maar), of staat er altijd maar één metro tegelijk langs het perron (zodat ze elkaar oostelijk/westelijk afwisselen)?

Imce, Zuidasdok

Beste mvdh, Op station Amsterdam Zuid staan de twee metro’s In de periode 7 juli t/m 25 augustus niet met de neuzen tegenover elkaar. De metro’s staan naast elkaar met het metroperron ertussen. Aan de ene kant van het perron de metro naar RAI/Gaasperplas en aan de andere zijde de metro richting Amstelveenseweg/Isolatorweg. Beide metro’s staan ca 4 minuten stil op station Amsterdam Zuid en komen ongeveer gelijktijdig aan, zodat reizigers makkelijk kunnen overstappen.