skip to main content

We meldden al dat er hard gewerkt wordt aan de fundering van woontoren Ravelly, de eerste 75 woningen (sociale huur) in de nieuwe, autovrije woonbuurt Ravel. Als de buurt in 2035 af is, bestaat deze voor tweederde uit woningen. We vroegen aan projectmanager Thijs Koolmees wat we de komende jaren kunnen verwachten: ‘Het wordt een levendige, groene woonbuurt met veel voorzieningen, op zo ongeveer de best bereikbare plek van Nederland.’

1.350 woningen voor ieder budget

In de buurt komen circa 1.350 woningen volgens de bekende 40-40-20 verdeling: 40% sociale huurwoningen, 40% middeldure huur- en koopwoningen en 20% vrijesectorwoningen. ‘Met in ieder segment een aanzienlijk aantal woningen voor gezinnen’, voegt Koolmees toe. Verder is een kwart van de ruimte bestemd voor kantoren (in totaal circa 60.000 m2, alle verdiepingen meegerekend) en de rest voor voorzieningen zoals onderwijs, zorg, detailhandel en horeca.

Levendige mix

Die diversiteit aan functies gaat naar verwachting zorgen voor levendigheid. ‘Een gemengde wijk is voor zowel werknemers als bewoners aangenaam’, legt Koolmees uit. ‘Op ieder moment van de dag is er leven op straat. Daardoor ontstaan kansen voor ondernemers, bijvoorbeeld een boekhandel, wat de buurt vervolgens weer aantrekkelijker maakt voor bewoners en werknemers. Om die reden ontwikkelen we ook geen monofunctionele buurten meer.’

Ruimte maken
Om het gebied vrij te maken voor de nieuwe woonbuurt moesten alle velden van sportpark Goed Genoeg naast de A10 Zuid komen te liggen, aan de noordkant van de nieuwe Maurice Ravellaan. In 2022 werd het laatste veld verplaatst en was de vernieuwing van het sportpark voltooid.

Plantsoen

Waarin verschilt Ravel van andere buurten in Zuidas? ‘Tijdens het maken van de plannen voor Ravel hebben we veel naar de buurt Gershwin gekeken, in het centrum van Zuidas’, zegt Koolmees. ‘Daar hebben we lessen uit getrokken, mede op basis van de ervaringen van bewoners. Zo heeft Gershwin een stratenpatroon, met behoorlijk wat ruimte voor auto’s, bezorgdiensten enzovoort. De openbare ruimte in Ravel gaat veel meer op een plantsoen lijken, met veel groen en ruimte voor ontmoeting en ontspanning.’ Over het ontwerp van de openbare ruimte leest u spoedig meer.

Artistieke impressie van woonbuurt Ravel

Autovrij

Verwacht in Ravel dan ook geen geasfalteerde wegen, zegt Koolmees: ‘Alleen nood- en hulpdiensten, veegwagens en partijen als netbeheerder Liander kunnen de buurt in met een auto of busje. Daar hebben we een route voor uitgestippeld.’ In plaats van parkeerplekken op straat, komen er wandelpaden en groen: ‘Onder gebouw Valley en onder sportpark Goed Genoeg zijn nu al twee grote openbare parkeergarages.’ Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen plekken bij komen; aan toekomstige ontwikkelaars geven we richtlijnen mee voor parkeerplekken voor bijvoorbeeld deelmobiliteit en mindervaliden. Daarvoor is op twee plekken direct aan de Maurice Ravellaan ondergronds ruimte gereserveerd.

Met de klok mee bouwen
We bouwen eerst het westelijke deel van woonbuurt Ravel af. We zijn inmiddels begonnen met de verhuizing van de Kindercampus Zuidas en de bouw van Ravelly. Daar komt in 2025 de bouw van Tic Tac Toe bij. Dan werken we kloksgewijs richting The Harmony en de naastgelegen kavels tot aan de nieuwe Maurice Ravellaan. Als het westelijke deel van de woonbuurt inclusief openbare ruimte in 2030 is opgeleverd, dan gaan we in de oostelijke helft van start. De woonbuurt Ravel is naar verwachting in 2035 gereed.

Planning

De werkzaamheden voor woontoren Ravelly (75 sociale huurwoningen, medio 2026 gereed) zijn al in volle gang. De bouw van 148 betaalbare woningen, kantoorruimte en buurtgerichte voorzieningen in het multifunctionele The Harmony start naar verwachting medio 2026 en is in 2028 klaar. En inmiddels is ook de omgevingsvergunning voor de 75 gezinswoningen in Tic-Tac-Toe (in 2027 gereed) goedgekeurd – de bouw start zo rond april 2025. Aan de voorzieningen wordt hard gewerkt met de verhuizing van de Kindercampus Zuidas (gereed in het vierde kwartaal 2025). De woonbuurt Ravel is naar verwachting in 2035 gereed.

Planning westelijk deel woonbuurt Ravel

Op loopafstand

Zou Koolmees er eigenlijk zelf willen wonen? Hij lacht: ‘De ontwerpen zijn veelbelovend, met hoogwaardige materialen en uitstekende isolatie. En dat allemaal midden in een groene buurt, met een school en sportvelden om de hoek.’ Dan wijst hij naar buiten, naar station Amsterdam Zuid: ‘En de poort naar de rest van Amsterdam, en heel Nederland, is op loopafstand.’

Geen hotels
De plannen voor een nieuwe buurt in Zuidas dateren al van het begin van deze eeuw, zo rond het jaar 2003. Lange tijd stond de ontwikkeling vooral in het teken van kantoren en hotels. Later kwam meer nadruk op woningen te liggen. Bovendien werd het hotelbeleid in Amsterdam steeds strenger. Zo waren de hotels in 2020 volledig uit de plannen voor de nieuwe buurt Ravel verdwenen: wonen, werken en verblijven werden het devies.

Geef uw mening

J.Homan

Als ik het zo lees vooral een buurt voor GroenLinks en D66 stemmers die tot 1,5 maal modaal verdienen aangevuld met statushouders en andere mensen vooral voor inkomen afhankelijk van de staats en gemeenteruif.. Had nu gebouwd voor degene die de omringende kantoren bevolken ( dus vooral koopwoningen en dure huur) dat scheelt veel mobiliteit/ woon werkverkeer. Die 1750 woningen in een autovrije buurt voor niet op Zuidas werkende Amsterdammers had je net zo goed op IJburg kunne neerzetten en dat had ook veel nu gederfde grondopbrengsten gescheeld en dan hebben we het nog niet eens over de spuuglelijke prefab architectuur ( vergelijk dat een met the Valley) die nu wordt neergekwakt om de business cases voor sociaal en middenhuur rond te krijgen !

Brian

Je argumenten getuigen van een buitengewoon beperkte blik op wat een leefbare en inclusieve stad inhoudt. Het idee dat alleen hoge inkomens recht hebben op een plek dicht bij werk en voorzieningen, is niet alleen elitair maar ook kortzichtig. Een stad als Amsterdam floreert juist door een diverse mix van mensen — van starters tot statushouders, van gezinnen tot young professionals. Het bouwen van alleen dure woningen in een gebied had de segregatie alleen maar versterkt en weinig bijgedragen aan een duurzame en rechtvaardige ontwikkeling.

Aron

In je vurige pleidooi vergeet je even dat als je voor 'de rijken' zou bouwen er wel verplicht twee parkeerplaatsen bij moeten, want dat wordt in die klasse verwacht. Dat zou resulteren in een tweelaagse parkeergarages (die onder Valley is 3 diep) wat een godsvermogen kost aan tijd en geld. Kan je gaan bakkeleien over grondopbrengsten maar goedekopere woningen 'uitstellen' is goedkopere woningen afstellen. Je vergeet ook even dat duurdere vrijesectorappartementen vaak een stukje groter zijn dan een gemiddelde sociale woning, wat betekent dat er ook een pak minder woningen gerealiseerd zou worden per saldo. Zou overigens niet weten waarom alleen Groenlinksers en D66ers anderhalf keer modaal verdienen. Je bedoelt vast niet dat met dit bouwprogramma aan de wensen aan de meerderheid (PvdA GL D66) van de kiesgerechtigden in Amsterdam wordt voldaan... maar ik moet nog even nagaan waarom dat slecht zou zijn. Volgens mij heet dat democratie. En zeggen dat mensen die op de Zuidas wonen niet in de buurt zouden kunnen werken.. dan weet je wel de schrijver van dit bericht een totaal gebrek heeft aan realiteitszin en compleet opgeslokt is door zijn bubbel. Pleiten voor dure woningen voor autoliefhebbers in de stad en sociale woningen voor bakfietsliefhebbers verwegwuiven naar IJburg. Snapt u het nog?

Nuancelot

Je moest eens weten hoeveel mensen met een laag inkomen er op de Zuidas werken J. Homan. Die bovendien geen auto hebben om vanuit pak 'm beet Nigtevecht aan te komen rijden op kantoor. Schitterend toch dat die mensen op loopafstand naar hun werk kunnen, bijvoorbeeld in de catering bij RAI, de schoonmaak, de zorg (VUmc) en / of het onderwijs?!