U krijgt hem dit jaar vaker te zien boven de A10 Zuid, eind mei voor het eerst: een digitaal rood kruis. Zo’n afsluiting plannen we ver vooruit. En zoveel mogelijk op rustige momenten zoals schoolvakanties en weekenden, om onnodige hinder te voorkomen. Maar soms lukt dat niet, zoals met de zestiendaagse afsluiting van de A10 Zuid richting A1 Hengelo/A2 Utrecht van 26 juni tot 12 juli. Dat komt omdat naast Zuidasdok ook Rijkswaterstaat tijd nodig heeft voor werkzaamheden, in dit geval aan de A4 en de Coentunnel.
Afsluitingen A4 en A10 Zuid in de week van Hemelvaart
De eerstvolgende afsluiting is van 28 mei tot 2 juni 2025. We sluiten dan twee rijstroken af op de A10 Zuid richting A1 Hengelo en A2 Utrecht. Ook is het niet mogelijk om vanaf de A4 en de 10 Zuid naar de A10 West richting Zaanstad te rijden, en rijden er geen treinen over station Amsterdam Zuid.
Puzzels leggen
Zo’n jaar van tevoren krijgen Buitink en zijn team de planning van de aannemer: ‘We vergelijken eerst de planningen van de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer en de vernieuwing van station Amsterdam Zuid: hoe kunnen we zoveel mogelijk werk combineren in een enkele afsluiting? Die totaalplanning stemmen we vervolgens af met Rijkswaterstaat, die in 2025 veel onderhoudswerk rond Amsterdam heeft gepland. Als tot slot ook de puzzels gelegd zijn met partijen als de gemeente Amsterdam, het GVB en ProRail, pas dan komt de afsluiting definitief in onze agenda.’
Ter plekke kijken
Voor iedere afsluiting gebruiken Buitink en zijn collega’s ingewikkelde verkeersmodellen om de hinder en mogelijke knelpunten te voorspellen. Ook ervaring en boerenverstand komen goed van pas, begrijpen we van Buitink: ‘De A10 Zuid bevindt zich in een netwerk van wegen, en met de kaart in de hand lopen dat hele netwerk na. Vaak door ter plekke te gaan kijken: waar beginnen de problemen als we weg X afsluiten? Met welke beheersmaatregel kan het verkeer zoveel mogelijk doorrijden?’
Oplossingen bedenken
Eerder dit jaar bedachten Buitink en zijn team bijvoorbeeld een ‘bypass’ via de S107 toen de aansluiting van de A10 Zuid naar de A4 was afgesloten: ‘Door het viaduct af te sluiten voor het verkeer vanuit de stad en Amsterdam West, kon het verkeer vanaf de A10 Zuid ongehinderd keren op het viaduct bij de S107/Henk Sneevlietweg, richting de A4.’
Maatregelen
Hoe dichter bij de datum van afsluiting, hoe meer Buitink de details uitwerkt. ‘We schakelen voor de afsluiting rond Hemelvaart bijvoorbeeld vier bergers in, om de weg zo snel mogelijk vrij te krijgen na een ongeval. Ook plaatsen we drie of vier privacy-vriendelijke camera’s op plekken waar we van eerdere afsluitingen weten dat het er druk kan worden, zoals bij het Hoofddorpplein.’ Met OV-aanbieders worden afspraken gemaakt, en natuurlijk ook met nood- en hulpdiensten. ‘Zeker in de binnenstad is het tijdens de drukte ingewikkeld om ambulances vrije doorgang te bieden,’ zegt Buitink, ‘dus geven we verkeerslichten op de drukste plekken meer groen.’
Goed voorbereid op weg
De automobilist, motorrijder of vrachtwagenchauffeur kan zelf ook goed voorbereid de deur uit. ‘Vraag vooral een persoonlijk reisadvies aan bij de reisinformatiedienst Ask&Go, gewoon via Whatsapp’, tipt Buitink alle lezers. ‘Dan hoef je niet zelf te puzzelen met alternatieve routes. En gebruik de navigatiesystemen waarvan we zeker weten dat ze zijn aangepast: TomTom Go, Waze, Apple Maps.’
De afsluiting
De grote test voor alle plannen, puzzels en maatregelen is natuurlijk de afsluiting zelf. ‘Een ongeval kun je helaas niet altijd voorkomen’, licht Buitink toe. Meevallers zijn er ook genoeg, zoals toen de vertraging op de omleidingsroute A9 bij een eerdere afsluiting zo’n twintig minuten bleek te zijn in plaats van het voorspelde halfuur tot een uur. Buitink lacht: ‘Dat is juist wat mijn werk als verkeersmanager zo leuk maakt. Geen twee dagen zijn hetzelfde.’
Zuidasdok: volop werk in 2025
In 2025 werken we volop aan de verbreding van de A10 Zuid en de vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Bekijk hier alle actuele hinder. En zie hier een totaaloverzicht van de grootschalige hinder die we in 2025 verwachten (pdf).
Persoonlijk reisadvies aan Ask&GO
Vraag een persoonlijk reisadvies aan Ask&Go. U kunt zich ook opgeven om via Whatsapp vooraf geattendeerd te worden op een afsluiting. Ask&GO is bereikbaar via WhatsApp: 085-0659091. Of scan de QR-code hieronder.
Artikel delen:
Geef uw mening