Gedurende de 16-daagse snelwegafsluiting maken we de bestaande reizigerspassage van station Amsterdam Zuid, de Minervapassage, geschikt voor een ingrijpende verbouwing. De passage wordt veel breder en hoger dan nu het geval is. Na de opening van de Brittenpassage (uiterlijk 2027) gaat de Minervapassage daarom drie jaar volledig dicht. De zuidelijke toegang tot het station, vanaf het Gustav Mahlerplein, moet dan dienen als toegang voor groot materiaal en materieel. Daarom bouwen we aan weerszijden van de huidige entree zes grotere tunnels (drie aan iedere kant), waarmee we de ingang van de Minervapassage voor bouwmaterieel flink vergroten.
A10 verwijderen
Om deze tunnels te kunnen bouwen beginnen we met het verwijderen van de A10 Zuid boven de Minervapassage. Vervolgens graven we het talud af en brengen we damwanden de grond in om een bouwkuip te maken. Zodra die gereed is kunnen we de toegangen tot de tunnels bouwen. Dat doen we met prefab betonnen elementen die als een soort bouwpakket worden aangeleverd. Als dit klaar is, bouwen we het talud weer op en de A10 Zuid weer terug. De tunnels blijven dicht totdat de verdere verbouwing van de Minervapassage daadwerkelijk van start gaat. Op dat moment sluiten we de tunnels ook aan op de reizigerspassage, bijvoorbeeld ter hoogte van de plek waar zich nu Etos bevindt.
Verlengen treinperrons
We doen nog meer op en rondom station Amsterdam Zuid: zo verlengen we de nieuwe treinperrons boven de Brittenpassage tot boven en over de Parnassusweg. Dat is nodig omdat de treinen tijdens de grootschalige verbouwing van de Minervapassage iets westelijker zullen stoppen dan nu het geval is. We moeten hiervoor het viaduct boven de Parnassusweg aanpassen. Ook hijsen we grote stalen liggers in waar we de perronverlenging bovenop gaan bouwen. Vanwege de veiligheid kan het inhijsen alleen wanneer de A10 Zuid en de Parnassusweg zijn afgesloten.
Steunpunten voor fly-over
Bij knooppunt De Nieuwe Meer bouwen we aan twee steunpunten voor de toekomstige fly-over die de A10 Zuid met de A4 verbindt (richting Schiphol/Den Haag). De fly-over komt te liggen op zogenaamde pijlers, die bestaan uit betonnen fundering met kolommen. Een deel van die pijlers kunnen we bouwen zonder een snelwegafsluiting, maar twee komen precies aan weerszijden van de verbindingsboog tussen de A10 West en de A10 Zuid. Gedurende de 16-daagse afsluiting bouwen we de fundering voor deze twee pijlers. Daarnaast werken we aan de verbreding van de boog die de A10 West verbindt met de A10 Zuid.
Zandplateau
Op de plek waar we de funderingen voor de steunpunten gaan bouwen, is het talud te steil om damwanden en palen de grond in te brengen. Daarom maken we hier eerst een plateau waar vanaf we kunnen werken. Hiervoor is 5000 kuub zand nodig – evenveel als twee olympische zwembaden vol. Alleen al met het bouwen van het plateau zijn we een dag of twee bezig. Daarna kunnen we starten met het aanleggen van twee bouwkuipen, wat enkele dagen in beslag neemt. Dan brengen we palen de grond in die we volstorten met beton. Daarbovenop vlechten we wapening en bouwen we bekisting waar we ook weer beton in storten. Op die manier ontstaat een grote poer (grote betonnen ondersteuningsconstructie) voor de pijlers. Daarna verwijderen we het plateau weer.
Meer werkzaamheden
Alsof dat nog niet genoeg is, zijn er tijdens de 16-daagse afsluiting ook andere werkzaamheden. Wij maken een damwandscherm tussen de Jachthavenweg en de A10 Zuid (net ten westen van Infinity (‘De Schoen’), ter hoogte van de toekomstige busafrit). De grond moet hier verstevigd worden voor de verbreding van de A10 Zuid. Tot slot doet Rijkswaterstaat groot onderhoud op de A10 Oost.
Waar werken we allemaal gedurende de 16-daagse zomerafsluiting?
(klik op de afbeelding voor een grote weergave)
Artikel delen:
Geef uw mening
Vraagje uit nieuwsgierigheid: Het asfalt van de A10Zuid is idd al een paar keer eerder verwijderd voor bouwwerkzaamheden. Wordt dat asfalt opnieuw gebruikt? Of wordt er elke keer nieuw asfalt gebruikt??
Dag Daniel, we gebruiken elke keer nieuw asfalt. Het oude asfalt wordt gerecyceld en dan hergebruikt op ander project.
En is dit ook te zien op webcams?
Beste Rob, de werkzaamheden zijn inderdaad voor een deel te volgen via drie webcams. Als je op de homepage van onze website naar beneden scrollt, kun je ze aanklikken.