skip to main content

Hoewel de start van de 16-daagse snelwegafsluiting de nodige uitdagingen met zich meebracht, hebben we in een luttele week al bergen kunnen verzetten. Bij knooppunt De Nieuwe Meer vrijwel letterlijk: daar begon het grote zomerwerk met de aanvoer van 5.000 kuub zand voor de aanleg van een hoog plateau, bovenop het asfalt van de verbindingsweg A10 West naar A10 Zuid. Vanaf dat zandplateau bouwt Bouwcombinatie TriAX (Besix, Dura Vermeer en Heijmans) aan twee steunpunten voor de toekomstige fly-over die de A10 Zuid met de A4 verbindt (richting Schiphol/Rotterdam).

Niet genoeg zand

Die 5.000 kuub zand (twee olympische zwembaden vol) bleek echter niet genoeg, waardoor meer aanvoer – en dus meer tijd – nodig was om het plateau te kunnen bouwen. Onze bouwers werkten in een race tegen de klok om het toch voor elkaar te krijgen, en met succes. Inmiddels hebben we vanaf het plateau een bouwkuip kunnen aanleggen en palen de grond in gebracht. De komende dagen storten we ze vol met beton, waarna we bovenop de palen poeren kunnen bouwen (betonnen funderingsconstructies) voor de steunpunten. Na afronding van deze werkzaamheden verwijderen we het zandplateau weer en herstellen we de weg, zodat de weg tijdig open kan voor het verkeer.

Overlast door werk bij ‘De Schoen’

We brachten behoorlijk wat damwanden de grond in bij gebouw Infinity, ook wel ‘De Schoen’ genoemd. Tussen de Jachthavenweg en de A10 Zuid ontstond zo een damwandscherm. Voor dit werk was zwaar materieel nodig. Bewoners in de omgeving hebben daardoor geluidshinder ondervonden. De damwandwerkzaamheden zijn inmiddels afgerond.

Logistieke toegang bij stationsentree

Bij station Amsterdam Zuid haalden we juist heel veel grond weg, en ook daar kregen we te maken met een verrassing. Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis en Van Gelder) verwijderde hier eerst de A10 Zuid boven de huidige reizigerspassage om daaronder het talud af te kunnen graven. Dat doen we om hier logistieke toegangen voor groot materieel te kunnen bouwen ten behoeve van de toekomstige verbouwing van de Minervapassage. Hoewel we weten dat de dijk waarop de A10 ligt deels is opgebouwd uit puin, kwamen we veel meer tegen dan verwacht: niet een halve, maar wel twee meter brokstukken. Het weghalen ervan (zoals het vergruizen van delen beton) zorgde voor flink wat vertraging. Gelukkig werd die later in de week, door inzet van extra materieel, ruimschoots ingehaald.

Verlammende hitte

En dan was er natuurlijk nog de hittegolf. Op de bouwplaats wordt de warmte vaak nog een tandje extremer ervaren – zo dragen bouwers beschermende kleding en werken ze met machines die heet kunnen worden. Uiteraard namen we flink wat maatregelen om het ze zo aangenaam mogelijk te maken: van het creëren van schaduwplekken tot het voorzien van extra water, zonnebrandcrème en ijsjes. Ondanks de verlammende hitte werd er keihard doorgewerkt, al slaakte iedereen een zucht van verlichting toen woensdag de eerste regen verkoeling bracht.

Grote verkeershinder, maak ruimte

Tegelijkertijd hebben veel weggebruikers last gehad van de verkeersdrukte aan de zuidkant van Amsterdam. Vooral tijdens de avondspits haalden we het voorspelde maximum van 60 minuten extra reistijd vaker dan we zouden willen. Hoewel we verschillende maatregelen treffen om dit te voorkomen, is soms sprake van overmacht. Zo vonden meerdere aanrijdingen plaats op belangrijke omleidingsroutes zoals de A9. Maatregelen die we treffen zijn onder andere het instellen van tijdelijke omleidingsroutes en inzet van verkeersregelaars. We roepen automobilisten op om de drukte te vermijden. Als het kan, werk dan thuis of reis met het openbaar vervoer. Dit om de zuidkant van Amsterdam bereikbaar te houden voor nood- en hulpdiensten en voor mensen die niet anders kunnen dan met de auto reizen. Met verkeersalerts van reisadviesdienst Ask&GO blijft u op de hoogte van belangrijke actuele ontwikkelingen.

Geef uw mening

Sjaak

Ik heb een vraag: klopt het dat er geen fundering is aangebracht waar de tunnel elementen op zijn aangebracht? Of heb ik iets gemist in de livestream? En waarom is er zo'n groot gedeelte van de A10 afgegraven, en niet alleen het stuk waar de tunnel elementen geplaatst werden?

Marlies | Zuidasdok

Beste Sjaak, er is inderdaad geen aparte fundering aangebracht, de tunneltjes zijn namelijk gefundeerd op zand. We hebben een groot deel van de A10 afgegraven omdat we aan weerskanten van de tunnelelementen ook damwanden en ankers hebben aangebracht. Bovendien wordt de A10 iets zuidelijker teruggebouwd dan waar dit deel lag. Hiervoor moesten we wat meer asfalt weghalen om in de nieuwe situatie (als de A10 weer is teruggebouwd) een vloeiende aansluiting te maken.

Koen

Wat een fantastische klus is dit zeg!! Veel respect voor wat jullie aan het doen zijn. Het geeft hinder, dat is zeker waar, maar dit is de investering die we dan maar moeten doen voor een mooi resultaat. Succes!!

Ewout

Echt knap werk en mooi om zo “van dichtbij” te kunnen zien

Mieke

Het is niet leuk maar jullie doen fantasties werk en we hebben er straks allemaal plezier van want het zoeken naar afrit 108 werd steeds gevaarlijker komend vanuit West/Zaandam. Dus dank en hou vol; doen wij ook.......