skip to main content
Hijsen van 40 ton perronoverkapping in beeld

Omdat we deze zomer de sporen en de perrons van metrolijn 52 (de Noord/Zuidlijn) verhogen, brachten we nu alvast de perronoverkapping omhoog. De 19 buispalen waarop de perronkap moest komen, waren al eerder aangebracht. Nu was de overkapping zelf aan de beurt.

Bekijk het filmpje

Direct nadat de laatste metro’s op zaterdagavond 4 juni waren vertrokken, ging een flinke ploeg van uitvoerder Heijmans aan de slag. Vijf enorme hijskranen stonden toen al op hun plek. Met een heleboel kabels werd de perronkap met de hijskranen verbonden.

De werkers draaiden de laatste bouten uit de constructie, waarna de kranen de gehele perronkap omhoog hesen en bovenop de nieuwe palen neerzetten. Zo verhoogden we de perronkap met bijna twee meter.

Verbreden stationspassage

Al dit werk is nodig om later de huidige stationspassage (de Minervapassage) breder en hoger te kunnen maken. Daarvoor is ruimte nodig en moeten de metroperrons een stuk opschuiven. Voor lijn 52 plaatsten we al een knalgele draagconstructie van 8 ton op de Beethovenstraat, omdat daarboven een stuk van het tijdelijke metroperron komt. Tijdens de werkzaamheden van 16 tot en met 22 juli 2022 verhogen we de metrosporen en de metroperrons. Over enkele jaren verplaatsen we de metroperrons naar hun definitieve plek: tussen de Minervapassage en de tweede reizigerstunnel, de Brittenpassage.

Geef uw mening

Anneke Klebach

Interessant …. Knap stukkie werk .. chapeaux voor de harde werkers..,