skip to main content
Ruim baan voor nieuwe metroperrons

Niet alleen voor treinreizigers is het een vertrouwd beeld op station Amsterdam Zuid, maar ook voor metroreizigers: dringen bij de (rol)trappen om van de perrons in de passage te komen en andersom. Daar gaat de komende jaren verandering in komen. Naast de bestaande Minervapassage (die we veel breder maken) bouwen we momenteel aan de Brittenpassage, die in het verlengde komt van de Benjamin Brittenstraat. Nu nog liggen de metroperrons aan de oostkant van de Minervapassage, straks liggen ze aan de westkant, precies tussen de Minervapassage en de Brittenpassage in. Op de plek waar deze nieuwe perrons komen, bouwen we ook delen van de daken voor de nieuwe Brittenpassage en de verbrede Minervapassage. Er is alleen één probleem: nu nog loopt precies hier een verbindingsspoor van metrolijn 52 (de Noord/Zuidlijn). Dit spoor is nodig om metrostellen na afloop van de dienstregeling naar het opsteltterein in Diemen te rijden.

Nieuwe wissels

Om ruimte te maken voor de bouw van de nieuwe metroperrons en de nieuwe passages gaan we nu aanpassingen doen aan de bestaande metrosporen. Om het verderop gelegen opstelterrein toch te kunnen bereiken, plaatsen we 5 nieuwe wissels aan de oostkant van het station: 2 voorbij station Amsterdam RAI en 3 tussen station Amsterdam RAI en de Beethovenstraat. Dan kan de Noord/Zuidlijn daar al switchen naar het spoor van metrolijn 50. Aan het eind van zijn of haar dienst rijdt een bestuurder van een Noord/Zuidlijn-metro straks dus eerst naar station Amsterdam Zuid om passagiers te laten uitstappen, dan iets terug om van spoor te wisselen en vervolgens weer richting station om via het andere spoor naar het opstelterrein te rijden. Het aanbrengen van de wissels doen we in vier weekenden in november en december 2021.

Ruimte boven Minervapassage

Dit is niet het enige wat we gaan doen om ruimte te maken. Om de Minervapassage te kunnen verbreden, moeten we ook daarvoor nieuwe dakdelen bouwen. Dat lukt alleen als we de Noord/Zuidlijn een aantal jaren iets meer oostwaarts (richting Beethovenstraat) laten eindigen. Het perron en het spoor liggen nu gedeeltelijk boven de Minervapassage en die ruimte moet vrij komen. Dit werk start in het voorjaar van 2022.

Wat merkt u ervan?

Tijdens het plaatsen van de nieuwe wissels is er minder metroverkeer mogelijk. Dit is het geval in de weekenden van 13 t/m 15 november, 27 t/m 29 november, 4 t/m 6 december en 18 t/m 20 december. Voor iedere metrolijn is er tijdens de werkzaamheden namelijk maar één spoor beschikbaar, in plaats van de gebruikelijke twee. In het weekend van 13 t/m 15 november zet het GVB extra bussen en trams in. Mogelijk dat ’s nachts op de A10 een rijbaan wordt afgezet om de met vrachtwagens aangevoerde onderdelen naar de juiste plek te hijsen. Volgend jaar zomer verwachten we meer hinder voor de reizigers. Daar komen we snel op terug.

Tekst: Henk Leenaers

Geef uw mening

MvdH

Het plaatje hierboven laat helaas niet de positie van de wissels zien, noch het te verwijderen spoor, is daar misschien een illustratie van? Verder is het mij niet duidelijk waarom een NZ-trein, na het afzetten van reizigers op Zuid, eerst oostwaarts zou moeten rijden, daarna weer westwaarts (naar het L50 perron richting Gein?) en dan weer oostwaarts. Kijkend naar het sporenplan zouden 4 wissels in totaal genoeg moeten zijn om de trein in een keer van Zuid richting Diemen te laten rijden. Terug van Diemen naar Zuid kan dan ook. Wat betreft de definitive situatie (na het omklappen van de perrons), ik neem aan dat de twee middensporen van de metro voor NZ lijn zijn, één voor uitstappers en één voor instappers? Zodat een trein na het afzetten van reizigers (op spoor M4 van het bovenstaande plaatje) eerst doorrijdt naar het opstelterrein richting Amstelveenseweg, daar keert en dan weer nieuwe reizigers oppikt op spoor M3?

Saskia Blaas, Zuidasdok

En dan het 2e deel van je vraag. De NZ-lijn krijgt 2 perrons. Het noordelijke metroperron is bedoeld voor de uitstappers nadat de NZ-lijn aangekomen is vanuit Noord. De metro keert daarna aan de westzijde van het station en gaat daarna halteren op het zuidelijke metroperron waarna de reizigers kunnen instappen en de NZ-lijn naar Noord vertrekt. Zo worden de reizigers beter verspreid over het station. Er komt een wissels direct aan de westzijde achter het station. De kerende metro hoeft dus niet helemaal door te rijden tot op het opstelterrein. Het stuk spoor achter het wissel en het opstelterrein is precies lang genoeg om een metro te kunnen opstellen voor het keren. De metrobestuurder loopt door de metro heen, om naar de andere cabine te gaan en te vertrekken richting het oosten

Saskia Blaas, Zuidasdok

Dag MvdH, die illustratie hebben we helaas niet. De NZ-trein kan in 1 keer van Zuid, naar de L50-sporen en meteen door naar Diemen. En vice versa. De rijbeweging waar het om gaat, is om van het opstelterrein dat aan de westijzde van het station ligt, toch op de perronsporen van station Zuid te komen en vice versa. Om die route te kunnen rijden zal er 2x gekeerd moeten worden. Aan het begin van de dienstregeling zal de NZ-lijn, die gedurende de nacht op het Opstelterrein staat, eerst naar het oosten rijden dan keren en naar station Zuid rijden en daarna -na te zijn gekeerd en passagiers zijn ingestapt, aan te vangen met de 1e rit richting Noord.

Jan Heeren

als de halte opschuift tijdelijk, is het overstappen dan wel nog steeds goed mogelijk?

Saskia Blaas, Zuidasdok

Dag Jan, ja daarvoor zullen we zorgen. Neemt niet weg dat je als reiziger een periode te maken krijgt met een station in verbouwing. Het perron schuift op en gaat er vanaf volgend jaar zomer anders uitzien met niveauverschillen. Maar er is ook een voordeel. Vanaf volgend jaar zomer maken we een constructie waarover je van het ene metroperron naar het andere loopt zonder dat je eerst de trap naar de passage af moet en weer omhoog. We zullen dat tegen die tijd goed uitleggen.

J. Homan

Hopelijk dat er in de toekomst ook meer geld is om alles schoon en netjes te houden want met bijv. de aanwezige graffiti op en langs huidige station ( zie ook foto van huidige bovengronds gedeelte station ) lijkt het wel een station in een achterstandswijk in plaats van in het meest prestigieuze kantoren/ woongebied van de Amsterdamse regio !

Saskia Blaas, Zuidasdok

Dag J, je hebt gelijk, het laat wel zien waarom die verbouwing nodig is. In het ontwerp voor het nieuwe station wordt al rekening gehouden met de mogelijkheden en onmogelijkheden om het station schoon en heel te houden. Bijvoorbeeld in de materiaalkeuze en de ruimte die nodig is om schoon te kunnen maken.

Tim

Fijn om te horen dat de werkzaamheden doorgaan en de eerste stappen naar het grotere station worden gezet! Kunnen we nog meer van dit soort werkzaamheden verwachten tot zomer 2022?

Saskia Blaas, Zuidasdok

Dank je Tim, we werken nu aan een artikel over wat er de komende tijd aan werkzaamheden te verwachten is. Een mooie doorkijk tot in 2023.

Robert

Misschien heb ik het verkeerd, maar als een extra "heen-en-weer" rangeerbeweging nodig is per metrostel aan het eind (en wellicht ook aan het begin van de dienst), is dat met het oog op toekomstige groei van het metroverkeer niet lastig?

Saskia Blaas, Zuidasdok

Goede vraag Robert, ik ben even bij mijn collega's te rade gegaan. Er komen voor de NZ-lijn “maar” twee metro’s vanaf dit emplacement. De andere metro’s starten op vanaf emplacement Noord. Het maakt het inderdaad iets ingewikkelder maar als je vroeg genoeg begint met de opstart van de metro-exploitatie in de ochtend dan past het.