skip to main content
Betonstort voor vernieuwing stationspassage Amsterdam Zuid

Reizigers merken er nog niet heel veel van, maar tussen de metrosporen werkt Bouwcombinatie Nieuw-Zuid in opdracht van Zuidasdok heel hard aan de vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Het meeste werk ging tot dusverre zitten in de bouw van de extra reizigerstunnel: de Brittenpassage. Maar nu werpt ook de ingrijpende vernieuwing van de bestaande Minervapassage haar schaduw vooruit. Vanaf dinsdagochtend 21 februari voerden zo’n 80 betonwagens maar liefst 800 kuub beton aan op de krappe ruimte tussen de metrosporen. Daar lag een enorm stalen vlechtwerk klaar om te worden volgestort.

Bekijk het clipje

De stort van het beton moest in één keer worden uitgevoerd. Direct nadat het eerste deel gestort was, begonnen de bouwers van Nieuw-Zuid met het ‘vlinderen’: het egaliseren van de vloer nog voordat die helemaal is uitgehard. Uiteindelijk is het dak afgedekt. Tegen de zomer schuiven we het gevaarte naar zijn definitieve plek: boven de Minervapassage. Later rijden hier de metro’s van lijn 52 overheen.

Bekijk het clipje

Het geheel gaf een indruk van de enorme omvang die de Minervapassage krijgt. Het dakdeel is namelijk 100 meter lang, omdat de nieuwe Minervapassage veel breder wordt dan de huidige. Aan weerszijden komen winkels en voorzieningen en daar tussenin een voetgangersgebied van 40 meter breed, tegen 12 meter nu.

Impressie van de nieuwe Minervapassage

De vernieuwing van de bestaande reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid komt dit jaar op stoom. Reizigers gaan daar ook in de passage zelf veel van merken. De nieuwe Minervapassage moet volgens de huidige planning in 2031 klaar zijn.

Geef uw mening