Een leger aan ijzervlechters van Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (BCNZ, bestaande uit Mobilis, Boskalis en van Gelder) is momenteel druk bezig met het aan elkaar bevestigen van duizenden staven betonijzer. Over een lengte van zo’n 100 meter bouwen ze de wapeningskorf voor een gigantische betonnen plaat, die een deel van het nieuwe dak van de huidige reizigerspassage (Minervapassage) zal vormen. Het dakdeel wordt nu nog voorgebouwd op ons werkterrein tussen de metrosporen in, maar in de zomer van 2024 schuiven we het een stuk noordwaarts onder het meest noordelijke metrospoor (M2, zie kaartje). Voordat het zover is, moet er nog van alles gebeuren. ‘Het schuiven is misschien wel de minst ingewikkelde opgave’, lacht Edgar Breedveld, uitvoerder bij BCNZ.
Werken tussen twee metrosporen
We vervangen een deel van het dak van de bestaande reizigerspassage van station Amsterdam Zuid omdat deze in de toekomst twee keer zo hoog wordt als nu. In de zomer van 2023 schoven we het eerste nieuwe dakdeel voor de passage naar zijn definitieve plek tussen de metrosporen. Pal daarbovenop bouwen we nu dit nieuwe, tweede dakdeel voor de zogeheten Minervapassage. Later gaan we aan de slag met weer een nieuw dakdeel. Dat schuiven we vervolgens in 2025 onder het meest zuidelijke metrospoor (M1). Zodra dat op zijn plek ligt, zijn alle metrosporen van de Minervapassage op de juiste hoogte.
Slangen trekken naar de betonpomp
Nadat het vlechtwerk voor de wapening van het dakdeel klaar is, volgt begin mei de betonstort. Zo’n 400 kuub gaat er dan in. ‘Bij het laatste stuk van het dakdeel – daar tussen de glazen koepels in – kun je met de betonpomp niet komen’, wijst Breedveld. ‘Dus zullen we daar slangen naartoe moeten trekken vanaf de pomp.’ Ook de aanvoer van de vele wapeningsstaven gaat net wat anders dan gebruikelijk op het krappe bouwterrein: ‘Als je die met een gewone kraan zou hijsen, dan draai je over alle reizigers heen. Dus gebruiken we nu een zogenaamde elektrische portaalkraan. Die rijdt over sporen aan weerszijden van het dakdeel en kan materialen hijsen zonder uit te zwenken. Dat maakt het een stuk veiliger.’
7 weken zomerwerk in 2024
De schuifoperatie van het dakdeel in augustus 2024 vormt ‘de kers op de taart’ van 7 intensieve weken zomerwerk, aldus Breedveld. In die periode (van 6 juli tot en met 26 augustus 2024) slopen we het meest noordelijke metrospoor en -perron om het vervolgens 2 meter hoger terug te bouwen. Dan doen we over de gehele lengte tussen de Parnassusweg tot aan de Beethovenstraat. Met de verhoging komen drie van de vier metrosporen en -perrons op de hoogte te liggen die nodig is voor de vernieuwing van de Minervapassage. ‘We zijn dan 24/7 aan het werk. Er moet veel gebeuren in korte tijd, daarom bereiden we alles nu zo goed mogelijk voor.’
Slopen, steunpunt bouwen, schuiven
Wat staat er in grote lijnen gepland voor die 7-weekse? Nadat het meest noordelijke metrospoor is verwijderd, begint het sloopwerk. We halen een deel van het huidige dak van de Minervapassage weg (bestaande uit betonnen liggers), en hijsen de glazen kappen af. Dat doen we in fasen om hinder voor de reizigers te beperken – de passage blijft namelijk open gedurende die 7 weken. Vervolgens bouwen we een nieuw steunpunt in de passage. Dat is nodig omdat het nieuwe dakdeel veel langer en zwaarder is dan het deel van het dak dat het gaat vervangen. Begin augustus 2024 schuiven we de betonnen plaat dan zo’n 35 meter naar het noorden. Breedveld: ‘Vergeet niet dat we het dakdeel nu bovenop een ander dakdeel bouwen – dat betekent dat het straks ook nog zo’n twee meter moeten laten zakken,’ zegt Breedveld. ‘Dat gaat stapje voor stapje. We zijn er zo’n 48 uur mee bezig.’
Artikel delen:
Geef uw mening
Hi, Is er al bekend van welk perron straks in juli de 50 en 51 richting Isolatorweg vertrekken? Is dat het nieuwe perron tegenover de lijn 52?
Beste Daniel, Om zo veel mogelijk metro’s te kunnen laten rijden komt er een ‘knip’ in de dienstregeling bij station Amsterdam Zuid: • Metro 50 rijdt heen en weer tussen station Amsterdam Zuid en metrostation Gaasperplas (spoor 3, tegenover metro 52). • Metro 51 rijdt heen en weer tussen metrostation Isolatorweg en station Amsterdam Zuid (spoor 1). • Metro 52 (Noord/Zuidlijn) rijdt gedurende de gehele periode volgens de normale dienstregeling.
Kunnen we dan weerb komen kijken?
Goedemorgen Willem, we onderzoeken de mogelijkheden of we iets kunnen organiseren. Vanwege de locatie (het metroperron), de beschikbare ruimte (de overige 3 metroperrons zijn in gebruik) en de reizigers is het helaas niet mogelijk om vanaf het metroperron te kijken. Blijf onze website in de gaten houden.