skip to main content
Minervapassage

De hoofdentree van station Amsterdam Zuid, de zogeheten Minervapassage, ondergaat de komende jaren een gedaanteverandering. De passage brengt u straks niet alleen naar trein of metro, u kunt er ook winkelen en bijvoorbeeld uw fiets stallen.

Klik op de pijl in de foto en kijk rond in de Minervapassage in 2031

Aan beide zijden krijgt de nieuwe Minervapassage opgangen naar de trein- en metroperrons. Er komen trappen, roltrappen en liften. Vanuit de stad fietst u via de Beethovenstraat en het Mathijs Vermeulenpad zo de nieuwe stalling in waarna u via de Minervapassage gemakkelijk lopend naar metro of trein kunt. Natuurlijk kunt ook even gaan winkelen: in de passage zelf of in de winkels die aan de noord- en zuidkant van het station komen en in de nieuwe Brittenpassage.

Aangenaam winkelgebied

De nieuwe Minervapassage wordt 40 meter breed (tegen 12 meter nu). Het plafond van de passage verhogen we naar 4 meter (nu 2,5, onder de metrosporen). Zowel de perronkap boven de perrons als de vloeren van de perrons laten ter hoogte van de opgangen licht door. Daardoor is er in de Minervapassage veel daglicht. Samen met andere delen van het stationsgebied vormt de passage een aangenaam winkelgebied. Daarnaast is de Minervapassage een aantrekkelijke voetgangersverbinding tussen Amsterdam Zuid, Zuidas en Buitenveldert.

De bouw

De vernieuwing van de Minervapassage begint met dak. Wie nu door de passage loopt en naar boven kijkt, ziet dat het plafond onder de metrosporen lager is dan onder de treinsporen. We gaan dat eerst in delen verhogen. Deze dakdelen bouwen we naast de passage. Om een werkterrein te creëren hebben we daarom de perrons van lijn 52 (de Noord/Zuidlijn) richting Beethovenstraat opgeschoven. Daar bouwen we enorme betonnen platen, die het dak van de verhoogde én verbrede passage vormen. Ieder dakdeel is maar liefst zo’n 100 meter lang. Het moet het voetgangersgebied van 40 meter breed overbruggen, plus aan weerszijden de ruimten voor opgangen, winkels en voorzieningen. Het eerste deel van het nieuwe dak schuiven we in 2023 vanaf het werkterrein over de huidige passage heen. Daarna volgen nog twee dakdelen.

20230707 Minervapassage 20230707 Minervapassage 20230707 Minervapassage 20230707 Minervapassage 20230707 Minervapassage 20230707 Minervapassage 20230707 Minervapassage 20230707 Minervapassage 20230707 Minervapassage 20230707 Minervapassage 20230707 Minervapassage 20230703 Minervapassage werkterrein 211022 Damwanden voor de Minervapassage [marcel steinbach] 01 Minervapassage 230627 Damwanden voor de Minervapassage [marcel steinbach] 05 230627 Damwanden voor de Minervapassage [marcel steinbach] 04 20230627 Damwanden voor de Minervapassage [marcel steinbach] 03 230627 Damwanden voor de Minervapassage [marcel steinbach] 02 Minervapassage voorbereidingen Minervapassage voorbereidingen Minervapassage voorbereidingen Minervapassage voorbereidingen Minervapassage voorbereidingen Minervapassage voorbereidingen Minervapassage voorbereidingen

Bouwen in beeld

Hierboven een selectie beelden van de vernieuwing van de Minervapassage. De meest actuele foto's en het volledige archief zijn beschikbaar in onze beeldbank.

Bekijk alle beelden

Gerelateerde artikelen

2

Tweede dakdeel Minervapassage in de steigers

Tussen de glazen perronkappen van station Amsterdam Zuid bouwen we aan (weer) een dakdeel. De gigantische betonnen plaat vormt straks een deel van het nieuwe dak van de bestaande reizigerspassage. In augustus 2024 schuiven we ‘m op zijn plek.

Rondleiding langs werk station Amsterdam Zuid

Benieuwd waar we aan bouwen in en rondom station Amsterdam Zuid? Op dinsdag 16 april 2024 om 16.00 uur organiseren we een rondleiding langs alle werkzaamheden. De wandeling gaat onder andere naar de extra reizigerspassage, de Brittenpassage.
10

Zomer 2024: minder metro’s station Amsterdam Zuid

Tussen 7 juli en 26 augustus 2024 rijden de metro’s bij station Amsterdam Zuid volgens een aangepaste dienstregeling. Metrolijnen 50 en 51 rijden dan in beide richtingen over één spoor in plaats van twee. Ger Walstra van het GVB vertelt erover.